Powinno je płacić w Polsce ok. 100 tys. firm. Na razie ZPAV zbiera co roku sporo mniej, ale – jak mówi Bogusław Pluta, dyrektor w Organizacji Zbiorowego Zarządzania ZPAV, co roku płaci coraz więcej firm. – Początkowo podkreślaliśmy w rozmowach z nimi, że takie jest prawo i że należy płacić. Obecnie staramy się klientom tłumaczyć, że muzyka jest rodzajem towaru i tak jak idzie się do sklepu i płaci za zrobione zakupy, powinno się płacić za muzykę – mówi Pluta.

W 2009 roku ZPAV zebrał z opłat 12 mln zł, a liczba umów, jakie ma zawarte na ich uiszczanie wzrosła z 5,5 tys. w 2008 r. do 8,5 tys. W ubiegłym roku legalnie odtwarzało muzykę w Polsce 15 tys. lokali (ich liczba różni się od liczby umów, bo wiele umów podpisywanych jest z sieciami np. sklepów). Płacić za odtwarzanie muzyki powinna każda firma, która odtwarza ją w miejscu publicznych (wyjątkami od płacenia są: słuchanie muzyki na użytek prywatny, w szkołach, na uroczystościach religijnych).

W przyszłym roku ZPAV spodziewa się dalszego wzrostu liczby tych umów – do 13,5 tys. (płacić ma wtedy 20 tys. lokali). Wpływy z opłat za odtwarzanie muzyki mogą wtedy sięgnąć 16 mln zł. Pieniądze związek dzieli między producentów muzyki. Całkowite przychody ZPAV za 2009 r. wyniosły w ubiegłym roku 24,5 mln zł - związek pobiera opłaty za odtworzenia muzyki nie tylko w lokalach, ale także od stacji radiowych, dzieli też między producentów muzyki opłaty za tzw. czyste nośniki pobierane od importerów płyt CD.

Oprócz ZPAV na polskich rynku działają jeszcze organizacje zbiorowego zarządzania prawami reprezentujące na rynku twórców. Są to Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, STOART (Związek Artystów Wykonawców) i SAWP (Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych). W Europie najczęściej działają po dwie organizacje tego typu - jedna reprezentuje prawa autorskie artystów - druga: pokrewne (czyli właśnie prawa producentów audio i wideo). W Polsce nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych także przewiduje uproszczenie poboru opłat z tytułu praw autorskich i pokrewnych do utworów muzycznych poprzez uprawnienie do ich pobierania tylko dwóch podmiotów, wzorem rozwiązań zachodnich.

[ramka]Ile firm płaci producentom za odtwarzanie muzyki:

[b]2008:[/b] 5,5 tys. (11,79 tys. lokali)

[b]2009:[/b] 8,5 tys. (15 tys. lokali)

[b]2010*:[/b] 13,5 tys. (20 tys. lokali)

[ul][li]prognoza [/li][/ul] Dane: OZZ ZPAV[/ramka]

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Bezład przestrzenny"

Po co nam nowa ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

OGLĄDAJ RELACJĘ