Podravka walczy o polski rynek makaronu

Producent Vegety wchodzi na polski rynek makaronów. Zdobycie silnej pozycji może być trudne

Aktualizacja: 05.09.2010 19:33 Publikacja: 04.09.2010 02:34

Podravka walczy o polski rynek makaronu

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Podravka, oferująca dotąd w Polsce przyprawy i sosy warzywne, nie traci czasu. Od kilku dni jej makarony są wprowadzane w całym kraju zarówno do sieci handlowych, jak i do małych sklepów. Przewagę nad konkurencją chce zdobyć niską ceną. Paczka jej makaronów – wytworzonych wyłącznie z pszenicy durum – kosztować ma na półce sklepowej nie więcej niż ok. 3,70 zł.

Firma nie zdradza, jakie udziały chciałaby zdobyć w polskim rynku makaronów wartym według GUS 645 mln zł. Tymczasem konkurenci nie wróżą jej spektakularnego sukcesu w krótkim czasie. Na polskim rynku działa ponad 100 producentów, ale zaledwie kilku z nich udało się wejść na rynek ogólnopolski. Niekwestionowanym liderem jest od wielu lat Lubella należąca do grupy Maspex. Mocną pozycję mają także marki własne sieci handlowych. Kontrolują niemal jedną trzecią krajowego rynku.

Sukcesu nie gwarantuje nawet znana marka. Podobną strategię do Podravki obrała firma Pudliszki, należąca do koncernu Heinz. Mając sosy i przeciery pomidorowe, zdecydowała się uzupełnić swoją ofertę o makarony. Znaczących udziałów jednak nie zdobyła.

– Makarony pod marką Pudliszki to oferta skierowana przede wszystkim do gastronomii, na rynku detalicznym stanowią raczej uzupełnienie naszej oferty – tłumaczy Katarzyna Gospodarek, rzecznik prasowy Pudliszek.

Chętnych do odebrania choć części udziałów Lubelli jest więcej. Pozycję na rynku markowych makaronów chce umacniać np. giełdowa spółka Makarony Polskie. W przypadku tej firmy na razie większą rolę odgrywa sprzedaż pod tzw. markami private label. W pierwszej połowie 2010 r. stanowiła blisko 70 proc. skonsolidowanych przychodów. Zarząd Makaronów Polskich chciałby, aby udział produktów wysokomarżowych, sprzedawanych pod własnymi brandami, rósł i w 2012 r. osiągnął około 50 proc.

Spółka inwestuje w moce produkcyjne. W 2009 r. wynosiły one 4,3 tys. ton miesięcznie. Na koniec tego roku mają wzrosnąć do 4,9 tys. ton. W Makaronach Polskich zwracają uwagę, że na koniec ubiegłego roku Lubella była w stanie wytworzyć 3,8 tys. ton makaronu miesięcznie.

Producenci liczą na to, że rynek makaronu będzie się w Polsce nadal rozwijał. – Zmienia się tryb życia Polaków. Konsumenci poszukują produktów pożywnych, ale łatwych i szybkich w przygotowaniu – mówi Katarzyna Skrzypczak z Podravka Polska. Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex, zwraca uwagę, że spożycie makaronu w Polsce jest nadal małe i wynosi ok. 4 kg na osobę. – Daleko nam nadal zarówno do Włochów, którzy jedzą 28 kg makaronu rocznie, jak i większości krajów europejskich. Średnie spożycie na naszym kontynencie wynosi 10 kg na osobę – wyjaśnia Liszka.

Euromonitor International – według którego wartość polskiego rynku makaronu wyniosła w 2009 r. ok. 419 mln zł, prognozuje, że w tym roku nasze wydatki na niego zwiększą się o ponad 6 proc. Do 2015 r. roku urosną do poziomu niemal 581 mln zł.

Popularność makaronu rosłaby szybciej, gdyby firmy inwestowały w reklamę. Tymczasem 99 proc. wydatków branży na ten cel ponosi Maspex.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorek

[mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail]

[mail=k.kucharczyk@rp.pl]k.kucharczyk@rp.pl[/mail][/i]

Podravka, oferująca dotąd w Polsce przyprawy i sosy warzywne, nie traci czasu. Od kilku dni jej makarony są wprowadzane w całym kraju zarówno do sieci handlowych, jak i do małych sklepów. Przewagę nad konkurencją chce zdobyć niską ceną. Paczka jej makaronów – wytworzonych wyłącznie z pszenicy durum – kosztować ma na półce sklepowej nie więcej niż ok. 3,70 zł.

Firma nie zdradza, jakie udziały chciałaby zdobyć w polskim rynku makaronów wartym według GUS 645 mln zł. Tymczasem konkurenci nie wróżą jej spektakularnego sukcesu w krótkim czasie. Na polskim rynku działa ponad 100 producentów, ale zaledwie kilku z nich udało się wejść na rynek ogólnopolski. Niekwestionowanym liderem jest od wielu lat Lubella należąca do grupy Maspex. Mocną pozycję mają także marki własne sieci handlowych. Kontrolują niemal jedną trzecią krajowego rynku.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?