Przewoźnicy mogą przestać konkurować na torach

Konkurencja na polskich torach może zniknąć jeszcze w tym roku. W zamian przewoźnicy mają konkurować o kontrakty na wyłączną obsługę tras

Publikacja: 06.09.2010 05:03

Po zmianie prawa regulującego rynek kolejowy będziemy mieć konkurencję regulowaną. Przewoźnik nie będzie mógł obsługiwać tej samej trasy, po której jeździ inny przewoźnik korzystający z pomocy publicznej – mówi Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.

Przewoźnicy mają konkurować ze sobą o kontrakty na obsługę połączeń, zwłaszcza tych dotowanych przez państwo i samorządy.

Pomoc publiczna ma być udzielana w postaci kontraktów długoterminowych. Pierwszy taki z rządem ma podpisać PKP InterCity. Będzie on dotyczyć na początek trasy Warszawa – Gdynia. – Projekt umowy jest gotowy, musi jeszcze zostać uzgodniony z ministrem finansów i z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie pomocy publicznej – mówi Engelhardt.

[wyimek]4,5 mld zł jest wart polski rynek pasażerskich przewozów kolejowych[/wyimek]

– Sprawa nie jest prosta, to zobowiązanie finansowe na dziesięć lat – dodaje. Jeżeli dojdzie do jej podpisania, skończy się konkurencja pomiędzy państwowym przewoźnikiem a samorządową spółką Przewozy Regionalne. W zeszłym roku rozkłady jazdy zostały tak ułożone, że pociągi obu przewoźników kursowały raz na godzinę, praktycznie w tym samym czasie wyruszając ze stacji. – Skończyło się to tym, że obaj przewoźnicy ponieśli straty – mówi Grzegorz Mędza, prezes PKP InterCity.

– To w pewnym sensie było działanie na korzyść pasażerów – przyznaje minister Engelhardt. – Oferta była tańsza, ale gorszej jakości.

Do podpisania pierwszych umów długoterminowych przymierzają się też samorządy. W ostatnich latach rząd i samorządy wspierają pasażerskie przewozy kolejowe średnio 1 mld zł rocznie. Rynek przewozów wart jest około 4,5 mld zł.

Po zmianie prawa regulującego rynek kolejowy będziemy mieć konkurencję regulowaną. Przewoźnik nie będzie mógł obsługiwać tej samej trasy, po której jeździ inny przewoźnik korzystający z pomocy publicznej – mówi Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.

Przewoźnicy mają konkurować ze sobą o kontrakty na obsługę połączeń, zwłaszcza tych dotowanych przez państwo i samorządy.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!