Możliwe kolejne bankructwa biur podróży

Ponad połowa biur podróży ma kłopoty finansowe. Duże obniżki cen zmniejszyły rentowność branży. Turyści są bezbronni wobec bankructw organizatorów wycieczek

Publikacja: 15.09.2010 04:21

Aż 39 proc. z prawie 1,5 tys. przebadanych polskich biur podróży jest w bardzo złej sytuacji ekonomi

Aż 39 proc. z prawie 1,5 tys. przebadanych polskich biur podróży jest w bardzo złej sytuacji ekonomicznej

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Sytuacja branży turystycznej jest kiepska. Na wczorajszym bankructwie biura podróży Selectours może się nie skończyć, bo większość firm sprzedających zagraniczne wycieczki ma kłopoty finansowe.

Według najnowszego, wrześniowego raportu wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet aż 39 proc. z prawie 1,5 tys. przebadanych polskich biur podróży jest w bardzo złej sytuacji ekonomicznej, a 28 proc. w słabej. To łącznie grubo ponad połowa całego rynku. Z kolei zaledwie 13 proc. firm turystycznych jest w kondycji bardzo dobrej, a 20 proc. w dobrej.

– Co prawda, w porównaniu z analogicznym badaniem z kwietnia odnotowaliśmy niewielką poprawę, ale to efekt sezonowy, spowodowany większą sprzedażą wycieczek w wakacje – mówi Tomasz Starzyk z D&B.

Branża ciągle nie może wydostać się z długów, w jakie wpadła jeszcze w ubiegłym roku. I to mimo że liczba osób wyjeżdżających na zagraniczny wypoczynek zaczęła rosnąć. Instytut Turystyki odnotował, że w I półroczu Polacy wyjeżdżali za granicę 19,5 mln razy, o 10 proc. więcej niż przed rokiem – kondycji biur turystycznych daleko więc jeszcze do poprawy. Według eksperta rynku turystycznego Jacka Dąbrowskiego, wiceprezesa firmy InfoServices, kłopoty firm pogłębiły wcześniejsze prognozy, że 2010 rok będzie dla branży lepszy.

– Część biur nastawiła się na większą sprzedaż i rozbudowała programy. A potem nie mogła wycieczek sprzedać – tłumaczy Dąbrowski.

Kłopoty nie ominęły biur za granicą. Według Polskiej Izby Turystyki (PIT) bankructwa dotknęły zwłaszcza Wielką Brytanię, gdzie splajtowało m.in. trzech touroperatorów zajmujących się wycieczkami lotniczymi. W sierpniu splajtowało biuro Flight Options, nieco wcześniej upadło biuro Sun4You, a jeszcze w lipcu ogłosił upadłość GoldTrail.

W Polsce gwałtowna wyprzedaż wycieczek przed wakacjami doprowadziła nawet do wojny cenowej na rynku. W rezultacie najsłabsze firmy powiększyły straty. Także Selectours. Jednak według Dun & Bradstreet kłopoty firmy zaczęły się już wcześniej. Przejęcie biura negocjował w tym roku giełdowy touroperator Rainbow Tours, który podpisał z Selectours w tej sprawie list intencyjny. – Z różnych względów nie dogadaliśmy się – mówi wiceprezes Rainbow Remigiusz Talarek.

Kłopoty branży mogą być dla kupujących zagraniczne wycieczki sporym zagrożeniem. Co prawda po ubiegłorocznej plajcie biura Kopernik Polska Izba Turystyki przygotowała projekt prawnych zabezpieczeń, ale trafił do kosza. Z kolei zmiany w przepisach przygotowane przez rząd – zdaniem PIT – nie wystarczają.

– Nowa ustawa o usługach turystycznych, która wejdzie w życie za kilka dni, wciąż nie chroni turystów przed stratą pieniędzy na skutek bankructwa ich biura – ostrzega prezes PIT Jan Korsak.

[ramka][srodtytul]Upadek Selectours[/srodtytul]

Pierwsze symptomy zapowiadające bankructwo biura podróży Selectours zauważalne były już dwa lata temu. Wtedy nastąpił gwałtowny spadek zysku biura. Według Dun & Bradstreet w 2007 r. Selectours odnotował 1,98 mln zł zysku przy 65,71 mln zł całkowitej sprzedaży. Jednak w 2008 r. przy sprzedaży 127,39 mln zł zysk wyniósł zaledwie 36 tys. zł.[/ramka]

[i]Masz pytanie wyślij e-mail do autora[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Sytuacja branży turystycznej jest kiepska. Na wczorajszym bankructwie biura podróży Selectours może się nie skończyć, bo większość firm sprzedających zagraniczne wycieczki ma kłopoty finansowe.

Według najnowszego, wrześniowego raportu wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet aż 39 proc. z prawie 1,5 tys. przebadanych polskich biur podróży jest w bardzo złej sytuacji ekonomicznej, a 28 proc. w słabej. To łącznie grubo ponad połowa całego rynku. Z kolei zaledwie 13 proc. firm turystycznych jest w kondycji bardzo dobrej, a 20 proc. w dobrej.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku