Rosną zyski hoteli. W polskich hotelach rośnie frekwencja.

Ożywienie w branży hotelarskiej - w Europie Środkowej szybciej poprawia się frekwencja, a w Zachodniej dynamiczniej rosną zyski

Publikacja: 28.09.2010 02:31

Rosną zyski hoteli. W polskich hotelach rośnie frekwencja.

Foto: AFP

W branży hotelarskiej zaczyna się ożywienie. Według najnowszych danych międzynarodowej firmy STR Global, która monitoruje wyniki osiągane przez hotele na całym świecie, w ostatnich ośmiu miesiącach wzrosło w porównaniu z ubiegłym rokiem obłożenie w hotelach, zwłaszcza w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Na zachodzie Europy frekwencja rośnie wolniej, ale szybciej poprawiają się wyniki ekonomiczne: średnia cena oraz przychód na pokój.

– W Polsce znaczna poprawa sytuacji branży widoczna jest zwłaszcza w ostatnich czterech miesiącach. Obłożenie hoteli w okresie wakacyjnym było o ok. 7 – 8 proc. lepsze niż w roku poprzednim, w niektórych miastach wzrost wyniósł nawet powyżej 10 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem – mówi Janusz Mitulski, partner w firmie doradczej Horwath HTL. Jego zdaniem, informacje napływające we wrześniu od hotelarzy wskazują, że wzrostowa tendencja powinna się utrzymać w kolejnych miesiącach. – Daje to szansę na wznowienie realizacji inwestycji, które w ostatnim czasie były odkładane – dodaje Mitulski. 

Poprawiła się sytuacja zwłaszcza w droższych hotelach. Placówki cztero- i pięciogwiazdkowe szczególnie mocno odczuły spadek aktywności firm. Ubyło osób podróżujących służbowo, zmniejszyła się także liczba organizowanych firmowych spotkań i konferencji. Teraz ruch zaczyna rosnąć. – Jeszcze rok temu mieliśmy głęboki kryzys, zarówno jeśli idzie o frekwencję, jak i średnią cenę za pokój. Dziś frekwencja się ustabilizowała, co jest pochodną większego ożywienia podróży klientów korporacyjnych – mówi prezes Orbisu Laurent Picheral. 

Mimo wzrostu frekwencji problemem polskich hoteli jest tegoroczny blisko 8-procentowy spadek średniej ceny za pokój i 2,2-procentowy spadek przychodu na pokój. Choć nadal oba te wskaźniki są lepsze niż w sąsiednich krajach Europy Środkowo-Wschodniej: na Węgrzech wynoszą bowiem odpowiednio 9,3 oraz 2,4 proc., natomiast w Czechach (te nieco wyprzedzają nas we wzroście frekwencji) – 13,3 oraz 7,1 proc. 

Według dyrektora operacyjnego Accoru na Europę Wschodnią Bruno Coudry, kryzys branży w Polsce okazał się płytszy niż w innych krajach. – Rynek będzie się poprawiał, bo biznes korporacyjny ma się coraz lepiej. Jestem także optymistą, jeśli chodzi o rozwój turystyki, bo dla przyjeżdżających magnesem będą właśnie niskie ceny hoteli – mówi Coudry. 

Niekwestionowanym liderem wyników ekonomicznych po ośmiu miesiącach bieżącego roku są Niemcy, gdzie przychód na pokój wzrósł aż o 17,7 proc., a cena o 11,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W innych liczących się krajach Europy Zachodniej – we Francji, Wielkiej Brytanii – także odnotowano wzrost, choć słabszy. 

[wyimek]114 euro kosztował średnio w Europie pokój na początku września[/wyimek]

Według firmy analitycznej Trivago z Düsseldorfu w najbliższej przyszłości należy się spodziewać wzrostu cen hoteli, co jeszcze poprawi wyniki. Zapowiedzią tego trendu okazał się początek września: w porównaniu z sierpniem średnie ceny wzrosły o 8 proc. Za standardowy dwuosobowy pokój trzeba było zapłacić 114 euro. Z 50 badanych europejskich metropolii ceny podskoczyły aż w 42 dużych miastach. ?

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej