Wydatki na drogi

Słabo idą nowe projekty. W tym roku w kasie zostanie nawet 7 mld zł, które mogły trafić do wykonawców

Aktualizacja: 13.10.2010 03:15 Publikacja: 13.10.2010 03:14

Autostrada A4 na Opolszczyźnie

Autostrada A4 na Opolszczyźnie

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

To pieniądze, których rząd nie wyda w tym roku na budowę nowych dróg i autostrad, mimo że ma je do dyspozycji.

Rok 2010 był do tej pory wyjątkowo ubogi w nowo oddawane odcinki. Kierowcy dostali zaledwie 55 km trasy ekspresowej nr 3 z Klucza do Myśliborza. Do grudnia mają zakończyć się roboty na kolejnych 40 km dróg ekspresowych i ponad 30 km autostrad.

Reszta jest jeszcze w proszku, dlatego nawet 7 mld zł z tegorocznej puli na budowę dróg może zostać przesunięte na 2011 rok. Nie wlicza się w to planowanej, ostatniej w tym roku transzy obligacji infrastrukturalnych o wartości ok. 2 mld zł, którą w grudniu ma wyemitować Bank Gospodarstwa Krajowego. Jak już pisaliśmy, w tej sytuacji jest ona mało prawdopodobna. Jak ustaliła „Rz”, jeszcze przed wrześniową emisja GDDKiA informowała Bank Gospodarstwa Krajowego, że sprzedaż kolejnych papierów w tym roku jest niepotrzebna.

Wyliczenia „Rz” zakładają, że jeszcze do końca tego roku do kasy KFD wpłynie 5 mld zł unijnych dotacji, na co liczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jak mówi Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA, w tym roku urząd otrzymał już z Brukseli zwrot 1,4 mld zł za drogi zbudowane z unijnym wsparciem.

– Zgodnie planem finansowym KFD w tym roku powinno wpłynąć 8,19 mld zł z emisji obligacji, 4,78 mld zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i 6,6 mld zł unijnych dotacji – wylicza Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. Kolejne ok. 8 mld zł to pieniądze z opłaty paliwowej, sprzedaży winiet i opłat za korzystanie z autostrad płatnych, a także środki budżetowe.

To oznacza, że w tym roku GDDKiA ma do dyspozycji ok. 29,6 mld zł. Jeżeli rząd zrezygnuje z ostatniej transzy emisji obligacji infrastrukturalnych, to kwota ta spadnie do 27,6 mld zł. Tymczasem, jak podaje GDDKiA, w tym roku na nowe drogi wyda w sumie ok. 20,5 mld zł.

W ten sposób w styczniu 2011 roku rząd będzie miał na rachunku Krajowego Funduszu Drogowego od 4 do 7 mld zł. – W tej chwili nie jesteśmy w stanie określić, jaka to będzie dokładna kwota. To się okaże, kiedy rozliczymy wydatki za rok 2010 – mówi Mikołaj Karpiński.

Jak tłumaczy GDDKiA, niezrealizowanie budżetu, zresztą kolejny rok, ma być tym razem konsekwencją m.in. długiej zimy i dwukrotnych powodzi, które opóźniły realizację niektórych inwestycji (m.in. budowę autostrady A1 na Śląsku) nawet o trzy miesiące. Tymczasem jeszcze na początku tego roku rząd szacował, że wyda na nowe drogi ok. 27 mld zł.

To pieniądze, których rząd nie wyda w tym roku na budowę nowych dróg i autostrad, mimo że ma je do dyspozycji.

Rok 2010 był do tej pory wyjątkowo ubogi w nowo oddawane odcinki. Kierowcy dostali zaledwie 55 km trasy ekspresowej nr 3 z Klucza do Myśliborza. Do grudnia mają zakończyć się roboty na kolejnych 40 km dróg ekspresowych i ponad 30 km autostrad.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca