Reklama

Banki promują kredyty gotówkowe przed świętami

Bankowcy spodziewają się wzrostu popytu na pożyczki gotówkowe o 1/3

Publikacja: 29.11.2010 00:18

Pod względem relacji wartości kredytów konsumpcyjnych do PKB Polska jest w czołówce Europy.

Pod względem relacji wartości kredytów konsumpcyjnych do PKB Polska jest w czołówce Europy.

Foto: Rzeczpospolita

– Ponieważ okres przedświąteczny to czas dodatkowych wydatków, kredyty gotówkowe w czwartym kwartale cieszą się zawsze większym powodzeniem. W naszym odczuciu w skali rynku zainteresowanie kredytami wzrośnie o około 30 proc. – przewiduje Monika Kuligowska, dyrektor departamentu rozwoju produktów personal finance w BNP Paribas Fortis.

Nieco ostrożniejsze oczekiwania ma bank Millennium. – W czwartym kwartale tradycyjnie spodziewamy się zwiększenia zainteresowania pożyczką, zwykle jest to wzrost o ok. 10 – 15 proc. – uważa Bartosz Sawicki z wydziału kredytów konsumpcyjnych w Banku Millennium. Podobne przewidywania ma mBank, który liczy na to, że oprócz zwiększonych potrzeb finansowych przed świętami efekty przyniosą też nowe pomysły sprzedażowe.

– W ostatnim kwartale mBank wystartował z kampanią reklamową po raz pierwszy promującą kredyt online udzielany w 15 minut stałym klientom banku. Połączenie obu tych czynników pozwala nam prognozować co najmniej kilkunastoprocentowy wzrost zainteresowania kredytem gotówkowym – ocenia Anna Gajewicz-Głowacz, dyrektor biura sprzedaży kredytów konsumpcyjnych w mBanku.

Największy gracz na tym rynku PKO BP szacuje, że zainteresowanie pożyczkami będzie o co najmniej 10 proc. wyższe.

Nie wszystkie banki podają dane dotyczące wartości udzielanych pożyczek, ale w przypadku dużych graczy są to imponujące kwoty. W PKO BP średnio jest to około 2,5 mld zł kwartalnie.

Reklama
Reklama

Drugi pod względem wielkości gracz na rynku Pekao w tym roku postawił na pożyczki gotówkowe i strategia przyniosła oczekiwane skutki. W trzecim kwartale bank sprzedał takie kredyty w kwocie 1,18 mld zł, o ponad 40 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach roku.

Banki stosują różne formy zachęt do skorzystania z tych produktów. Pekao prowadzi kampanię promocyjną oferty pożyczki ekspresowej, rezygnując z prowizji za jej udzielenie (standardowo wynosi 5 proc.). Millennium obniża prowizje, ale tylko dla wybranych klientów. ING zachęca do skorzystania z pożyczki gotówkowej, oferując przewodnik kulinarny, natomiast warunki finansowe nie różnią od standardowej oferty.

Pożyczki gotówkowe są dla banków opłacalnym produktem, ponieważ marże są wyższe niż w przypadku innego rodzaju kredytów. Tylko kilka banków oferuje naprawdę atrakcyjne warunki takich kredytów, np. BNP Paribas Fortis ma pożyczkę oprocentowaną w wysokości 9,9 proc. i nie pobiera prowizji ani nie dolicza żadnych dodatkowych kosztów. Najczęściej oprocentowanie jest dużo wyższe, a do tego doliczana jest prowizja nawet w wysokości 5 proc.

To oznacza, że w wielu przypadkach dla klienta korzystniejszy będzie kredyt odnawialny w rachunku, a nawet kredyt w karcie kredytowej.

– Ponieważ okres przedświąteczny to czas dodatkowych wydatków, kredyty gotówkowe w czwartym kwartale cieszą się zawsze większym powodzeniem. W naszym odczuciu w skali rynku zainteresowanie kredytami wzrośnie o około 30 proc. – przewiduje Monika Kuligowska, dyrektor departamentu rozwoju produktów personal finance w BNP Paribas Fortis.

Nieco ostrożniejsze oczekiwania ma bank Millennium. – W czwartym kwartale tradycyjnie spodziewamy się zwiększenia zainteresowania pożyczką, zwykle jest to wzrost o ok. 10 – 15 proc. – uważa Bartosz Sawicki z wydziału kredytów konsumpcyjnych w Banku Millennium. Podobne przewidywania ma mBank, który liczy na to, że oprócz zwiększonych potrzeb finansowych przed świętami efekty przyniosą też nowe pomysły sprzedażowe.

Reklama
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Reklama
Reklama