Rząd zaproponował opłaty drogowe, uważane za wysokie

Rząd zaproponował stawki myta drogowego, które zaczną obowiązywać od lipca. Przewoźnicy protestują przeciw wysokim cenom przejazdu. Branża logistyczna zapowiada przerzucenie kosztu myta na klientów

Publikacja: 07.12.2010 14:30

Rząd zaproponował opłaty drogowe, uważane za wysokie

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

W propozycji Ministerstwa Infrastruktury przedstawionej przewoźnikom, pojazdy o masie całkowitej powyżej 12 ton z silnikami Euro 3 zapłacą 46 groszy za km przejechanej autostrady lub drogi ekspresowej. Na drogach krajowych stawka wyniesie 37 groszy.

Pojazdy z silnikami Euro 2 i starszych generacji zapłacą odpowiednio 0,53 i 42 grosze. - Na niektórych odcinkach koszt przejazdu wzrośnie kilkakrotnie - np. z Warszawy do Świecka obecnie kosztuje 39 zł, a będzie 259 zł - wylicza prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek. W przypadku ciężarówki z silnikiem Euro 2 pokonującej w Polsce ponad 120 tys. km rocznie, koszty myta mogą sięgnąć 50 tys. zł rocznie. Obecnie płacone stawki za przewozy krajowe wynoszą ok. 2 zł za kilometr, więc w przypadku najstarszych pojazdów myto stanowi jedną piątą, a dla pojazdów Euro 5 jedną siódmą przychodu przewoźnika.

- Branża nie zakumuluje takich pieniędzy i zwiększone koszty transportu będą musieli ponieść klienci. Podobnie jak w Niemczech w momencie wprowadzenia mautu, na fakturze pojawi się oddzielna pozycja za opłatę drogową, tak jak VAT - mówi prezes Pekaes Jacek Machocki. Także ekspert do spraw transportu w Zespole Doradców Tor Adrian Furgalski uważa, że zmiana zasad opłaty drogowej z winiet na elektroniczną oznacza zbyt duży skok i może wpędzić firmy transportowe, które najboleśniej ze wszystkich sektorów gospodarki odczuły kryzys, w kolejne kłopoty finansowe.

- Przewoźnicy w przyszłym roku będą zmagać się z odpływem kierowców do Niemiec, drogą ropą i wysokimi stawkami dostępu. Rozumiem, że MI walczy o duże pieniądze, ale biorąc pod uwagę zwiększenie liczebności Inspekcji Drogowej o 600 funkcjonariuszy, którzy będą pilnować, aby ciężarówki nie uciekały na bezpłatne drogi, będziemy mieli do czynienia z "policyjnym państwem drogowym". MI stara się kierować polityką transportową zwiększając obciążenia fiskalne, ale na kolei nie da się przenieść przewozów drogowych - uważa Furgalski.

MI przewiduje, że system elektronicznego poboru myta zacznie obowiązywać w lipcu 2011 roku. Obejmie początkowo 640 km autostrad, 600 km dróg ekspresowych i 380 km dróg krajowych.

- Sieć płatnych dróg pokrywa się z trasami tranzytowymi, co jest rozsądne - uważa dyrektor Biura Prawnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Maciej Wroński. Do 2014 roku sieć płatnych dróg powiększy się dwukrotnie, do 2560 km. Ministerstwo szacuje, że wpływy wzrosną z 0,4 mld zł w 2011 roku do 2,9 mld zł w 2014 roku i 3,7 mld zł cztery lata później, przy kosztach szacowanych na 1,3 mld zł w 2011 roku i spadających do niecałego 0,5 mld z 2014 roku i ponad 0,3 mld w 2018 roku. System winietowy jest dużo mniej zyskowny, bo w 2009 roku dał 0,8 mld zł przychodu przy koszcie niecałych 0,7 mld zł.

Myto będą płaciły samochody użytkowe o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 tony. MI wydzieliło trzy grupy samochodów: o dmc od 3,5 do 12 ton, powyżej 12 ton i autobusy o dmc do 12 ton. Wysokość myta zależy również od normy czystości spalin. MI podaje, że pełne stawki zapłacą najmniej ekologiczne pojazdy z silnikami Euro 2 i starszymi. Myto dla pojazdów Euro 3 wynosi 87,5 procent pełnej stawki, a dla nowszych (Euro 4 i Euro 5) 62,5 procent.

Dyrektor marketingu Renault Trucks Marcin Majak uważa, że zmusi to przewoźników do wymiany taboru na nowszy oraz znacznego wzrostu cen samochodów używanych. W Polsce 82 procent ciężarówek spełnia normę Euro 2 lub starszą, w przypadku pojazdów z przyczepą ten odsetek wynosi 69 procent, a dla autobusów 87 procent.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?