– Niedawno wprowadziliśmy do sklepów nasze produkty z kategorii zdrowych przekąsek i po ilości zapytań widzimy, że to był strzał w dziesiątkę – mówi „Rz” Bernard Węgierek, prezes Zakładów Przemysłu Cukierniczego Otmuchów. Z zestawienia firmy badawczej Euromonitor International przygotowanego dla „Rz” wynika, że właśnie batony i przekąski na bazie musli i płatków zbożowych będą tą kategorią rynku przetworzonej żywności i napojów, która zanotuje największy wzrost sprzedaży w 2011 r. Wydatki na nie zwiększą się o ok. 15 proc., do niemal 100 mln zł.
Na rosnącej popularności zdrowej żywności skorzystają w tym roku także producenci zielonej herbaty. Euromonitor szacuje, że wydamy na nią o 9 proc. więcej niż w 2010 r. (łącznie wartość naszego rynku herbaty przekroczy 2,2 mld zł i będzie o 5 proc. wyższa niż w 2010 r.).
O 8,3 proc., do niemal 3,9 mld zł zwiększą się natomiast nasze wydatki na wodę. – W 2011 r. należy spodziewać się kontynuacji trendu z 2010 r., w którym sprzedaż wody rosła znacznie szybciej niż napojów gazowanych – mówi Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting analizującej rynek napojów.
Zdaniem Krystyny Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wiele kategorii żywności wysoko przetworzonej ma w Polsce w dalszym ciągu szansę na rozwój ze względu na dystans, który dzieli nas od Zachodu. Jednym z produktów, których spożycie jest w Polsce znacznie niższe, są słodycze. Statystyczny Polak zjada niecałe 5 kg czekolady rocznie, ok. dwukrotnie mniej niż mieszkaniec Europy Zachodniej. Euromonitor szacuje, że w tym roku wydatki Polaków na słodycze zwiększą się o nieco ponad 8 proc., do ok. 8,7 mld zł.
Zwiększaniu zakupów przetworzonej żywności sprzyja także zmiana stylu życia. – Mamy coraz mniej czasu na przygotowanie posiłków, dlatego chętniej sięgamy po produkty gotowe – mówi Świetlik. Monika Kalwasińska, analityk Domu Maklerskiego PKO BP, dodaje: – Największą szansę na zwiększenie przychodów w 2011 r. będą mieli producenci żywności przetworzonej rozszerzający ofertę o innowacyjne wyroby.