W 2011 r. wzrośnie sprzedaż słodyczy,herbaty i wody

W 2011 r. w górę będzie szła sprzedaż głównie produktów przetworzonych. Szczególnie tych zaliczanych do zdrowej żywności

Publikacja: 07.01.2011 02:33

W 2011 r. wzrośnie sprzedaż słodyczy,herbaty i wody

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski Mateusz Dąbrowski

– Niedawno wprowadziliśmy do sklepów nasze produkty z kategorii zdrowych przekąsek i po ilości zapytań widzimy, że to był strzał w dziesiątkę – mówi „Rz” Bernard Węgierek, prezes Zakładów Przemysłu Cukierniczego Otmuchów. Z zestawienia firmy badawczej Euromonitor International przygotowanego dla „Rz” wynika, że właśnie batony i przekąski na bazie musli i płatków zbożowych będą tą kategorią rynku przetworzonej żywności i napojów, która zanotuje największy wzrost sprzedaży w 2011 r. Wydatki na nie zwiększą się o ok. 15 proc., do niemal 100 mln zł.

Na rosnącej popularności zdrowej żywności skorzystają w tym roku także producenci zielonej herbaty. Euromonitor szacuje, że wydamy na nią o 9 proc. więcej niż w 2010 r. (łącznie wartość naszego rynku herbaty przekroczy 2,2 mld zł i będzie o 5 proc. wyższa niż w 2010 r.).

O 8,3 proc., do niemal 3,9 mld zł zwiększą się natomiast nasze wydatki na wodę. – W 2011 r. należy spodziewać się kontynuacji trendu z 2010 r., w którym sprzedaż wody rosła znacznie szybciej niż napojów gazowanych – mówi Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting analizującej rynek napojów.

Zdaniem Krystyny Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wiele kategorii żywności wysoko przetworzonej ma w Polsce w dalszym ciągu szansę na rozwój ze względu na dystans, który dzieli nas od Zachodu. Jednym z produktów, których spożycie jest w Polsce znacznie niższe, są słodycze. Statystyczny Polak zjada niecałe 5 kg czekolady rocznie, ok. dwukrotnie mniej niż mieszkaniec Europy Zachodniej. Euromonitor szacuje, że w tym roku wydatki Polaków na słodycze zwiększą się o nieco ponad 8 proc., do ok. 8,7 mld zł.

Zwiększaniu zakupów przetworzonej żywności sprzyja także zmiana stylu życia. – Mamy coraz mniej czasu na przygotowanie posiłków, dlatego chętniej sięgamy po produkty gotowe – mówi Świetlik. Monika Kalwasińska, analityk Domu Maklerskiego PKO BP, dodaje: – Największą szansę na zwiększenie przychodów w 2011 r. będą mieli producenci żywności przetworzonej rozszerzający ofertę o innowacyjne wyroby.

Ekonomiści uprzedzają, że zwiększenie popytu na wysoko przetworzoną żywność nie oznacza, że w tym roku dojdzie do wzrostu łącznych wydatków Polaków na żywność. Do zwiększania zakupów mogą nas bowiem zniechęcić m.in. podwyżki wywołane wzrostem podatku VAT. Monika Kurtek, starszy ekonomista Banku BPH, uważa, że podwyżki mogą doprowadzić do tego, że Polacy będą częściej zastępowali droższe produkty tańszymi odpowiednikami.

– Niedawno wprowadziliśmy do sklepów nasze produkty z kategorii zdrowych przekąsek i po ilości zapytań widzimy, że to był strzał w dziesiątkę – mówi „Rz” Bernard Węgierek, prezes Zakładów Przemysłu Cukierniczego Otmuchów. Z zestawienia firmy badawczej Euromonitor International przygotowanego dla „Rz” wynika, że właśnie batony i przekąski na bazie musli i płatków zbożowych będą tą kategorią rynku przetworzonej żywności i napojów, która zanotuje największy wzrost sprzedaży w 2011 r. Wydatki na nie zwiększą się o ok. 15 proc., do niemal 100 mln zł.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca