Długa lista zarzutów

Firma odwoła się od decyzji UOKiK zakazującej przejęcia Merlina. Lista wymienianych zastrzeżeń wobec decyzji jest długa

Aktualizacja: 15.02.2011 20:49 Publikacja: 15.02.2011 19:51

Długa lista zarzutów

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

NFI Empik Media & Fashion potwierdził tym samym informacje „Rz". 4 lutego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił, że właściciel sklepu Empik.com nie może przejąć kontroli nad Merlinem. Według UOKiK doprowadziłoby to do zaburzenia konkurencji na internetowym rynku książek i muzyki. – Odwołanie złożymy najpóźniej w piątek – ogłosił zarząd EM&F.

Lista zastrzeżeń do decyzji jest długa. Zdaniem EM&F błędne jest założenie UOKiK, że handel tradycyjny i internetowy to dwa odrębne rynki. Zignorowano też orzecznictwo UE w tym zakresie uznające je za jeden rynek produktowy. Zastrzeżenia spółki budzi też wydanie w tym roku decyzji na podstawie danych za 2009 r. Tymczasem tylko w 2010 r. wartość e-handlu wzrosła o ponad 30 proc. Zdaniem zarządu EM&F trudno też sobie wyobrazić sugerowane przez UOKiK narzucanie cen w Internecie, podczas gdy klienci chętnie korzystają z porównywarek cenowych, a przejście do innego sklepu zajmuje sekundy. W grę mają też wchodzić błędy proceduralne i nieuzasadnione wydłużanie analizy wniosku. Trwała od lipca, a EM&F 18 razy dosyłał na prośbę UOKiK dane.

Firma kwestionuje też dokonane przez UOKiK badanie ponad 1,1 tys. e-sklepów. Na podstawie zebranych danych wydano decyzję. EM&F podaje, że do akt zostało włączone tylko kilkadziesiąt ankiet. Były to oceny konkurencji, niezweryfikowane z księgami rachunkowymi czy sprawozdaniami finansowymi.

Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel po ogłoszeniu decyzji tłumaczyła „Rz", że nie mogła ona być inna. Analizowana była także opcja decyzji warunkowej. – W przypadku sprzedaży internetowej trudno mówić o rynkach regionalnych, co jest praktykowane w tradycyjnych sklepach. Możemy wówczas np. nakazać sprzedaż części placówek. W przypadku Internetu to niemożliwe, a zakaz sprzedaży np. określonej kategorii produktów jest niezgodny z prawem – mówiła. Analitycy też sceptycznie oceniają szansę na zmianę decyzji.

EM&F ogłosił wyniki za 2010 r. Przychody wzrosły o 7 proc., do ponad 2,9 mld zł. Zysk netto spadł o 2,2 proc., do 85,5 mln zł. W tym roku spółka chce otworzyć 112 sklepów kosztem ok. 110 mln zł. 23 – 28 mln zł pochłonie utrzymanie obecnych placówek, a ok. 60 mln zł wyda na logistykę. Wzrost przychodów powinien być mocniejszy niż w 2010 r. Także na poziomie zysku netto i EBITDA spółka liczy na dużo lepsze wyniki.

[ramka]Mamy alternatywę - rozmowa z Maciejem Szymańskim, prezesem NFI EM&F

[b]Czy akcjonariusze Merlina będą czekali na wynik odwołania od decyzji UOKiK?[/b]

Maciej Szymański: Prowadzimy z nimi teraz rozmowy, które mają to umożliwić. Jak doprowadzimy je do końca, będę mógł informować o szczegółach. Czas obowiązywania umowy inwestycyjnej został przedłużony do końca lutego.

[b]Jakie warianty są możliwe? Może kupicie mniejszy pakiet akcji?[/b]

Zgody UOKiK wymagają tylko transakcje polegające na przejęciu kontroli nad spółką, inne już nie. Na tym etapie więcej nie mogę powiedzieć. Są metody zapewnienia Merlinowi rozwoju bez konieczności uzyskiwana zgody Urzędu.

[b]Spółka ma 130 mln zł, które docelowo mieli otrzymać akcjonariusze Merlina. Wszystko trafi na wzmocnienie pozycji EM&F w Internecie? [/b]

Na pewno nie w tym roku, ale zdecydowanie chcemy się umacniać w sieci. Na pewno internetowy sklep Empiku zostanie rozbudowany o nowe kategorie uzupełniające jego obecną ofertę, ale na tym etapie nie mogę powiedzieć jakie. Na pewno w tym roku ruszy e-sklep naszej drugiej flagowej marki, czyli Smyka. Równolegle z planowaniem połączenia z Merlinem rozglądaliśmy się i nadal rozglądamy na rynku za przejęciami innych e-sklepów.

[b]Możliwe jest wejście grupy w nowe rynki?[/b]

Nie ukrywam, że interesuje nas wzmocnienie oferty contentu cyfrowego w empik.com i rozpoczęcie działalności wydawniczej w ramach Empiku. Od jakiegoś czasu rozglądamy się na rynku wydawniczym i interesuje nas zakup tego typu firmy. Rozmowy trwają, ale nic więcej nie mogę powiedzieć.[/ramka]

NFI Empik Media & Fashion potwierdził tym samym informacje „Rz". 4 lutego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił, że właściciel sklepu Empik.com nie może przejąć kontroli nad Merlinem. Według UOKiK doprowadziłoby to do zaburzenia konkurencji na internetowym rynku książek i muzyki. – Odwołanie złożymy najpóźniej w piątek – ogłosił zarząd EM&F.

Lista zastrzeżeń do decyzji jest długa. Zdaniem EM&F błędne jest założenie UOKiK, że handel tradycyjny i internetowy to dwa odrębne rynki. Zignorowano też orzecznictwo UE w tym zakresie uznające je za jeden rynek produktowy. Zastrzeżenia spółki budzi też wydanie w tym roku decyzji na podstawie danych za 2009 r. Tymczasem tylko w 2010 r. wartość e-handlu wzrosła o ponad 30 proc. Zdaniem zarządu EM&F trudno też sobie wyobrazić sugerowane przez UOKiK narzucanie cen w Internecie, podczas gdy klienci chętnie korzystają z porównywarek cenowych, a przejście do innego sklepu zajmuje sekundy. W grę mają też wchodzić błędy proceduralne i nieuzasadnione wydłużanie analizy wniosku. Trwała od lipca, a EM&F 18 razy dosyłał na prośbę UOKiK dane.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki