Koncerny naftowe chcą nowego biopaliwa

Z końcem kwietnia paliwo jeszcze bardziej zdrożeje, bo wtedy wygasają ulgi na biopaliwa. Koszty firm może obniżyć nowy diesel z domieszką 7 proc. estrów rzepakowych

Publikacja: 04.03.2011 14:06

Koncerny naftowe chcą nowego biopaliwa

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Ulgi akcyzowe przyznawane za dodawanie biokomponentów do paliw wygasają 30 kwietnia. Dlatego po tej dacie benzyna i olej napędowy zdrożeją o ok. 10 groszy na litrze.

— Sprzedaż biopaliw jest dla dystrybutorów deficytowa, a niewywiązanie się z obowiązku realizacji narodowego celu wskaźnikowego grozi wysokimi karami — mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

W tym roku wzrasta narodowy cel wskaźnikowy - czyli obowiązek sprzedaży biopaliw z 5,75 proc. do 6,2 proc. (liczone jako energia w transporcie).

Jeśli wejdą w życie nowe przepisy, to koncernom będzie łatwiej wywiązać się z tego obowiązku. Nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach, nad którą jeszcze pracuje ministerstwo gospodarki, oraz ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw wprowadzi na polskie stacje nowe paliwo B7 z domieszką do 7 proc. estrów (biokomponentów). Teraz biokomponenty nie mogą stanowić więcej niż 5 proc. w benzynie i ON.

— Koncernom będzie łatwiej wywiązać się z obowiązku, zwłaszcza że B7 będzie paliwem normatywnym - nie wymagającym dodatkowego oznaczenia dystrybutorów na stacjach - dodaje Krzysztof Romaniuk.

Projekt nowelizacji prawa o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw już drugi raz - w najbliższy wtorek - ma trafić na  posiedzenie rządu. W ubiegłym tygodniu nie został przyjęty ponieważ nadal nie rozstrzygnięto okresu przejściowego do stosowania B7 - wynika z informacji „RZ". Zgodnie z projektem stacje benzynowe musiałyby sprzedawać także obecne paliwa (z domieszką do 5 proc. biokomponentów) obok B7.

 

Nowe akty prawne zakładają także wprowadzenie ulg dla paliw składających się w 85 proc. z biokomponentów. Ale na ich wprowadzenie zgodę musi dać Komisja Europejska.

— 1 marca spadła ustawa o zmianie ustawy

- możliwy jest udział biokmponentów do 10 proc. - ona spadła, pojawiła się w programie na przyszły wtorek - umożliwi wprowadzenie z oznakowaniem - nie ma żadnych wą

- ustawa o biopaliwach i biokomponentach

- okres przejściowy - by zachować jeszcze tradycyjne paliwo B5 i B7

- nowelizacja małej ustawy

1,5 mld zł - ok.

Ulgi akcyzowe przyznawane za dodawanie biokomponentów do paliw wygasają 30 kwietnia. Dlatego po tej dacie benzyna i olej napędowy zdrożeją o ok. 10 groszy na litrze.

— Sprzedaż biopaliw jest dla dystrybutorów deficytowa, a niewywiązanie się z obowiązku realizacji narodowego celu wskaźnikowego grozi wysokimi karami — mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca