Turystycznie konkurencyjni

Od 2009 r Polska zyskała dziewięć miejsc w rankingu konkurencyjności turystycznej 139 krajów świata. Jesteśmy na 49 pozycji. Na czele Szwajcaria

Publikacja: 09.03.2011 15:27

Turystycznie konkurencyjni

Foto: Bloomberg

Ranking The Travel & Tourism Competitiveness Raport 2011 (Raport Konkurencyjności Turystyki i Podroży) opracowali eksperci Światowego Forum Ekonomicznego (WEF). Autorzy przypominają, że dla turystycznej branży lata 2008 i 2009 były najgorsze w historii, co oczywiście związane było z globalnym kryzysem.

W 2010 r powrócił wzrost i według Światowej Rady Turystyki sektor T&T (Trevel and Tourism) miał 9,2 proc. udziału w światowym PKB, 4,8 proc. w eksporcie a 9,2 proc. w globalnych inwestycjach.

Na miejsce zajmowane przez każde z ocenianych 139 krajów wpływ mają nie tylko wskaźniki czysto turystyczne jak baza, wyposażenie, atrakcyjność oferty, poziom usług itp. ale także sytuacja w gospodarce; procedury towarzyszące otwieraniu turystycznego biznesu; łatwość inwestowania. Ulgi i zachęty; prawodawstwo.

Za najbardziej konkurencyjne raport uznaje kraje zachodniej Europy: Szwajcarię, Niemcy i Francję.

- Szwajcaria to kraj bogaty kulturowo i przyrodniczo (...). Duży procent kraju stanowią tereny chronione. A środowisko naturalnego ocenia się jako jedno z najbardziej dziewiczych na świecie (w tej kategorii — 5 miejsce) — argumentują autorzy raportu.

W pierwszej dziesiątce spoza Europy są trzy państwa: USA, Kanada i Singapur.

Największy skok wśród najlepszych zanotowała Wielka Brytania (z 11 na 7).

Lepiej nie zapuszczać się do krajów zajmujących końcowe miejsca: Mauretanii, Burundi, Angoli i ostatniego Czadu.

Jeżeli chodzi o poszczególne kontynenty to w Ameryce przoduje USA, Kanada, Barbados, Meksyk i Costa Rica. Na tym kontynencie szczególnie istotne jest bezpieczeństwo turystów i najlepiej oceniane są kraje nie tylko atrakcyjne, ale bezpieczne.

Azji na czele czysty, bogaty i bardzo praworządny Singapur, przed Hongkongiem, Australią, Nową Zelandią i Japonią. Ten wynik zaskakuje, bowiem trzy ostatnie kraje mają bardzo dobrze zorganizowaną turystyczną branżę i są jednymi z najatrakcyjniejszych na świecie.

Chiny znalazły się tu na 9 miejscu a w całym rankingu na 39, co z kolei wydaje się miejscem na wyrost, biorąc pod uwagę poziom bazy turystycznej, jej dostępność i ograniczoną swobodę poruszania się.

W Afryce przoduje turystyczna wyspa Mauritius, przed RPA i bezpieczną Namibią.

Wśród krajów arabskich: ZEA, Bahrajn i Katar, a na końcu Libia, która w całym rankingu jest na 124 miejscu.

Wśród krajów europejskich najgorzej wypadły Armenia, Bośnia i Hercegowina oraz ostatnia Mołdawia.

Polska awansowała o 9 pozycji na 49 miejsce, ale wyprzedziły nas m.in. Bułgaria, Tunezja, Korea, czy Estonia (wysokie 25 miejsce).

Bardzo słabo wypadamy w kryterium czasu potrzebnego na uruchomienie biznesu (102 miejsce). Jeszcze gorzej została oceniona odległość od lotnisk (110) oraz jakości i infrastruktury lotniczej (108); przejrzystość polityki rządu (113 miejsce); emisja CO2 (104), trwały rozwój branży turystycznej tylko na 112 miejscu, a pod względem cen paliw na najgorszym 114 miejscu.

Najlepiej Polska wypada w dostępie do wody pitnej oraz ratyfikowaniu międzynarodowych aktów ochrony środowiska (1 miejsce na świecie); mamy też jedne z najlepszych na świecie systemów zbierania danych o branży (12 miejsce).

Ranking The Travel & Tourism Competitiveness Raport 2011 (Raport Konkurencyjności Turystyki i Podroży) opracowali eksperci Światowego Forum Ekonomicznego (WEF). Autorzy przypominają, że dla turystycznej branży lata 2008 i 2009 były najgorsze w historii, co oczywiście związane było z globalnym kryzysem.

W 2010 r powrócił wzrost i według Światowej Rady Turystyki sektor T&T (Trevel and Tourism) miał 9,2 proc. udziału w światowym PKB, 4,8 proc. w eksporcie a 9,2 proc. w globalnych inwestycjach.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?