Wojna na rynku herbaty

Rywalizacja między producentami herbaty jest coraz ostrzejsza, bo rynek zaczyna się nasycać

Aktualizacja: 17.04.2011 11:28 Publikacja: 17.04.2011 01:01

Wojna na rynku herbaty

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

— Na polskim rynku herbaty trwa ostra walka o klienta i każdy dodatkowy procent udziałów rynkowych — mówi Jacek Tabor, dyrektor fabryki herbaty w Ustroniu należącej do firmy Mokate, czołowego producenta kawy i herbaty w Polsce, a także w Czechach i na Słowacji.

Zawzięta konkurencja to efekt rozdrobnienia branży i stopniowego nasycenia rynku wartego według różnych szacunków 1,4 —1,5 mld zł. Herbatę sprzedaje w Polsce nadal około 25 firm. Można jednak spodziewać się, że liczba ta w kolejnych latach będzie się stopniowo kurczyć. — Przetrwają tylko najbardziej aktywne przedsiębiorstwa, których oferta będzie rozwijać cały rynek i wyróżniać się innowacyjnością  — uważa Jacek Tabor. — Dobra jakość czy niska cena to już bowiem za mało, aby zdobyć przewagę nad konkurencją — dodaje.

Firma badawcza Nielsen podaje, że od lutego 2010 roku do stycznia 2011 r. Polacy kupili ok. 23,6 mln kilogramów herbaty, o 4,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Wartość sprzedaży skurczyła się o 0,2 proc. Spadek byłby głębszy, gdyby nie herbaty owocowe i zielone, które zyskują na popularności.

Według firmy Euromonitor International, popyt na herbatę nie zacznie pikować w kolejnych latach. Według jej wyliczeń w 2010 r. kupiliśmy 39,8 mln kg herbaty. W tym roku będzie to 40 mln kg, a w 2013 r. 40,2 mln kg. Na razie tylko trzem markom udało się zdobyć udziały przekraczające 5 proc. w ujęciu ilościowym. Pierwsze dwa miejsca zajmują Saga i Lipton należące do koncernu Unilever. Trzecia jest Minutka produkowana przez Mokate. Dwaj najwięksi producenci herbaty walczą obecnie najintensywniej o segment ekonomiczny. Mokate chce, aby Minutka odebrała jak najwięcej udziałów Sadze. Dlatego też, tak, jak brytyjsko-holenderski koncern nie szczędzi pieniędzy na innowacje. Zarówno pod marką Saga, jak i pod marką Minutka kupić można już nie tylko herbatę czarną, ale także zieloną i owocową. Według danych firmy MEMRB w ciągu ostatniego roku Minutka zyskała w rynku niecały 1 pkt. proc.

W tym roku Mokate zamierza powalczyć także o segment premium, na którą mocną pozycję ma Lipton. Nie chce jednak na razie zdradzać szczegółów. Nowy produkt pod marką Lloyd Tea ma pojawić się w sklepach jeszcze w tym półroczu.

O segment premium, m.in. torebkami w kształcie piramidek, walczy także herbata Irving sprzedawana przez spółkę Amber Spark (wydzielonej z firmy Kamis). Marka ta obecna jest na rynku herbaty od 2008 r. i zdobyła w nim 3,4 proc. pod względem wartości sprzedaży. Apetyt Amber Spark jest znacznie większy. — Cel, jaki sobie stawiamy, to zdobycie przez markę pozycji numer dwa na rynku herbaty i uzyskanie w nim, w ciągu czterech lat, 20 proc. udziałów — zapowiada Sylwia Kalska, rzecznik prasowy Amber Spark.

Kosztowana rywalizacja nie interesuje natomiast Dilmah oferującej wyłącznie cejlońską herbatę. — Firma nie zmieni swojej polityki i nadal będzie sprzedawać wyłącznie herbaty najwyższej jakości. Na szalone promowanie mogą sobie pozwolić producenci marek, którzy paczkują mieszanki herbat z Wietnamu czy Kenii o 60 proc. tańszych od herbaty ze Sri Lanki — podkreśla Tomasz Witomski, prezes prezes Gourmet Foods, dystrybutora herbat Dilmah w Polsce. Strategia firmy na razie przynosi efekty. W 2010 r. sprzedaż marki Dilmah urosła o 7,6 proc.

Firma Posti natomiast zdecydowała się poszerzenie oferty o herbaty owocowo-ziołowe dla dzieci o nazwie Herbusie. To właśnie na nich oraz na herbatach czarnych koncentrują się obecnie działania marketingowe firmy.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca