Reklama

Perełki architektury na kolei

Tomasz Liszaj autor książki „Zabytkowe dworce w Polsce"

Publikacja: 19.04.2011 03:41

Dworzec w Żyrardowie

Dworzec w Żyrardowie

Foto: EAST NEWS

Trwa przetarg na budowę nowego dworca kolejowego w Łodzi Fabrycznej. Obecny, zabytkowy, był budowany jako odnoga kolei warszawsko-wiedeńskiej. Czy nie lepiej byłoby go po prostu odrestaurować?

Tomasz Liszaj:

Zdecydowanie jestem za renowacją zabytkowych dworców. Wystarczy jedynie dostosować je do nowych standardów, np. obsługi niepełnosprawnych pasażerów. Tak zrobiono w Żyrardowie, gdzie zachowano architekturę dworku, a resztę dostosowano do wymagań współczesności. Lepiej odnawiać, niż burzyć. Pod koniec lat 70. w Częstochowie wyburzono dworzec budowany przez Henryka Marconiego. Jego zniszczenie to niepowetowana strata.

Reklama
Reklama

Był aż tak znaczącym zabytkiem?

Był to jeden z nielicznych dworców pierwszej klasy, który kształtem i całą architekturą przypominał lokomotywę. Takich perełek na kolei warszawsko-wiedeńskiej było więcej.

Mamy się czym pochwalić, jeśli chodzi o architekturę polskich dworców?

Oczywiście, że tak. Nasze zabytkowe dworce charakteryzują się różnorodnością stylów architektonicznych. W zaborze galicyjskim dworce budowano według ustalanego w Wiedniu wzorca. Stałym elementem była część główna i części boczne wraz z ozdobnikami. W zaborze rosyjskim dworce przyjmowały styl w zależności od tego, kto je projektował: czy to neogotycki, czy forma dworku polskiego. Z kolei na zachodzie Polski najstarsze dworce przypominają dworzec kolejowy w Berlinie czy Poczdamie.

Generalnie, jeśli chodzi o style architektoniczne polskich dworców, to przeważa styl neoromański i neogotycki.

Reklama
Reklama

Który dworzec kolejowy w Polsce jest najstarszy?

Oczywiście dworzec wrocławski. Najstarszą linią kolejową w obecnych granicach Polski jest odcinek Wrocław – Oława, przedłużony później do Brzegu i Opola. Właśnie w tym regionie w okresie od 1840 do 1880 roku powstawały pierwsze dworce. Budowano je nie tylko z myślą o funkcjonalności, ale również zwracano uwagę na wykończenie i detale architektoniczne. Wypalano nawet specjalny rodzaj cegły do budowy łuków ozdobnych. Do budowy wykorzystywano też ciosy kamienne. Niestety później masowo budowano dworce w kształcie klocków, o dużej kubaturze, ale one już nie dorównują tym zabytkowym.

 

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama