Reklama

Związki w fabrykach aut podzielone w sprawie podwyżek

Związki zawodowe w fabrykach samochodów nie mogą się dogadać w sprawie podwyżek

Publikacja: 11.05.2011 04:47

Związki w fabrykach aut podzielone w sprawie podwyżek

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Wczorajszy protest pod gliwicką fabryką Opla, który organizował radykalny związek zawodowy Sierpień 80, spalił na panewce. Pojawiło się niewiele osób. – Pracodawca uniemożliwił dojście ludziom na masówkę – twierdzi przewodniczący Sierpnia w General Motors Manufacturing Poland Zbigniew Pietras. – Za miesiąc będzie nas tu znacznie więcej – miał zapowiedzieć przywódca związku Bogusław Ziętek.

Ale domagający się m.in. 800-złotowej podwyżki płac Sierpień nie znalazł poparcia w pozostałych organizacjach związkowych. – Ta pikieta jest nielegalna – powiedział „Rz" szef Związku Zawodowego Pracowników Opla Marek Romanowski. A przewodniczący zakładowej „Solidarności" Mariusz Król oświadcza: – Porozumienie, które wcześniej podpisaliśmy z dyrekcją, jest dobre. Gwarantuje fabryce produkcję, a załodze zatrudnienie i brak zwolnień.

Związkowy podział w walkach o płace widać nie tylko w Oplu: podobny dokonał się w tyskich zakładach Fiata. Trwa tam referendum strajkowe, które zorganizowała „S" domagająca się podwyżki płac o 500 zł. Tymczasem pięć z siedmiu działających w zakładzie związków zawodowych już podpisało z dyrekcją porozumienie. Związkowcy zgodzili się na proponowane przez dyrekcję 150 zł podwyżki, zwiększenie miesięcznej premii oraz zmianę naliczania premii efektywnościowej.

Podziały pokazują, że część związkowców wciąż boi się powrotu kryzysu. Wiceprzewodniczący związku Metalowcy w zakładach Fiata Ryszard Buszał podkreślał, że zaakceptowane podwyżki są poniżej oczekiwań, ale stanowią wynik trzeźwej oceny sytuacji, w jakiej znajduje się fabryka. – Gdybyśmy nie zgodzili się na obecne propozycje, w maju moglibyśmy rozmawiać o kwotach znacznie niższych.

Według Sławomira Ciebiery, wiceszefa śląsko-dąbrowskiej „S", brak zgody pomiędzy związkami jest szkodliwy dla załóg. – Podziały są na rękę pracodawcom – zaznacza. Ale ci ostatni ostrzegają: Spełnienie absurdalnych żądań wepchnęłoby zakład w finansowy dołek – mówi szef General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak.

Reklama
Reklama

Wczorajszy protest pod gliwicką fabryką Opla, który organizował radykalny związek zawodowy Sierpień 80, spalił na panewce. Pojawiło się niewiele osób. – Pracodawca uniemożliwił dojście ludziom na masówkę – twierdzi przewodniczący Sierpnia w General Motors Manufacturing Poland Zbigniew Pietras. – Za miesiąc będzie nas tu znacznie więcej – miał zapowiedzieć przywódca związku Bogusław Ziętek.

Ale domagający się m.in. 800-złotowej podwyżki płac Sierpień nie znalazł poparcia w pozostałych organizacjach związkowych. – Ta pikieta jest nielegalna – powiedział „Rz" szef Związku Zawodowego Pracowników Opla Marek Romanowski. A przewodniczący zakładowej „Solidarności" Mariusz Król oświadcza: – Porozumienie, które wcześniej podpisaliśmy z dyrekcją, jest dobre. Gwarantuje fabryce produkcję, a załodze zatrudnienie i brak zwolnień.

Reklama
Biznes
US Open to nie tylko tenis. To także wielki biznes
Materiał Promocyjny
Sieci kampusowe – łączność skrojona dla firm
Biznes
Czas audytów językowych w firmach. Sprawdź, czy będzie miał miejsce u Ciebie
Biznes
Budżet 2026, obawy polskich firm i powrót Szwecji do wydobycia uranu
Biznes
Rosyjski biznes do Kremla: Chcieliście wojny, to płaćcie
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Nvidia z rekordowymi wynikami, ale akcje spadają przez niepewność w Chinach
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama