Program przebudowy i odbudowy dróg lokalnych, który uruchomiło MSWiA zakładał, że przez trzy lata z budżetu na drogi zarządzane przez samorządy budżet państwa wykładał 1 mld zł. Drugie tyle musiały w swojej kasie znaleźć samorządy. Dzięki tym pieniądzom w latach 2009-2010 zmodernizowano ponad 5600 km dróg lokalnych – powiatowych i gminnych. Rząd zakładał, i w ramach programu uda się wyremontować lub wybudować 6000 km dróg. To ostatni rok realizacji programu, może się okazać, że w sumie dzięki rządowemu wsparciu samorządy odnowią ok. 8 tys. km tras.

- Drastyczne ograniczenie środków przeznaczonych w budżecie na 2012 rok na Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych to poważny błąd, który może się mścić w przyszłości – uważa Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP. Zdaniem Pracodawców RP program sprawdził się i należy go przedłużyć na kolejne lata. — Niezbędne jest utrzymanie przynajmniej dotychczasowego poziomu wsparcia, ograniczenie do 200 mln zł, oznacza de facto wstrzymanie modernizacji polskich dróg lokalnych - podkreśla Wołejko.

Samorządy odpowiadają za utrzymanie ponad 360 tys. km dróg, co stanowi ponad 90 proc. ogółu dróg w Polsce. Tymczasem przeznacza się na nie mniej środków ni na drogi krajowe i autostrady. W tym roku wydatki na główne polskie drogi mają sięgnąć 30 mld zł.