Offset naprawi nasze F-16

Trzy lata negocjowaliśmy z Lockheedem uruchomienie serwisu F-16 w kraju. Wreszcie startujemy

Aktualizacja: 20.05.2011 04:08 Publikacja: 19.05.2011 22:53

F-16

F-16

Foto: Bloomberg

 

W piątek Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy podpisują z Amerykanami pierwszą umowę w tej sprawie.

Równocześnie warszawski Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych otrzyma informatyczny, nowoczesny system obsługi operacyjnej odrzutowców. Amerykanie udostępnili kody źródłowe programów, które będzie można rozwijać i zastosować do zarządzania zasobami w całej armii.  – To wyjątkowy gest Lockheeda, a dla nas skok technologiczny – przyznaje Ryszard Szczepanik, szef ITWL. Alfred Załużny, prezes bydgoskich WZL, podkreśla, że dostanie na początek technologie napraw i malowania samolotów, a Amerykanie wybudują w zakładach specjalny hangar, który będzie można wykorzystać do prowadzenia konserwacji poszycia nie tylko jastrzębi F-16.

Domykanie programu

Philip Georgariou, wiceprezes Lockheed Martin Aeronautic ds. współpracy przemysłowej, który od początku kieruje realizacją programów kompensacyjnych w Polsce, zapewnia, że to pierwszy krok w kierunku budowy centrum serwisowego F-16 w naszym kraju. – Niezbędne są dalsze analizy – dodaje. Hubert Królikowski, dyrektor departamentu programów offsetowych w resorcie gospodarki, nie pozostawia wątpliwości: – z udziałem ekspertów Ministerstwa Obrony Narodowej kontynuujemy negocjacje w sprawie kolejnych zobowiązań kompensacyjnych obejmujących remonty i serwisowanie podwozi, hydrauliki oraz instalacji elektrycznych F- 16.

Rząd i Lockheed są zgodni: negocjowane są jedne z ostatnich projektów, które pozwolą Amerykanom ostatecznie się rozliczyć z największego dotąd w tej lotniczej korporacji offsetu wartego 6028 mln dol. LMC, który zatrudnia na całym świecie 126 tys. pracowników i w 2010 r. miał sprzedaż w wysokości 45,8 mld dolarów, już zgłosił w Polsce wykonanie offsetowych projektów wartych 5,6 mld dolarów.

Trudne rozmowy

Inwestycje w Bydgoszczy i ITWL to jedne z najtrudniejszych projektów offsetowych o kluczowym znaczeniu dla polskich sił powietrznych. Pozwolą one przejąć część amerykańskich technologii i remontować jastrzębie własnymi siłami w kraju. Nic dziwnego, że negocjacje były trudne: przeniesienie istotnej części serwisu F-16 do Polski ograniczy przyszłe dochody Lockheeda. Zanim ustąpili, Amerykanie długo twierdzili, że wymóg utworzenia zaplecza obsługowego w Polsce nie znajduje się ani w kontrakcie na dostawę samolotów F-16, ani też w umowie offsetowej zawartej z polskim rządem. Powstanie centrum obsługi F-16 w WZL nr 2 oznacza prawdziwą rewolucję technologiczną w firmie, która zajmowała się dotąd naprawami niestarych odrzutowców rosyjskiej konstrukcji.

Opinia

Philip Georgariou

wiceprezes Lockheed Martin Aeronautic

Dziś nikt już nie ma wątpliwości, że offset to biznes, i nawet nieco wymuszony ustawą musi mieć ekonomiczny sens i zapewniać partnerom korzyści. Nie wykonaliśmy zobowiązania do sprzedaży partii skytrucków z PZL Mielec, bo mimo wysiłków nie znaleźliśmy klienta. Nie powiodło się też kilka innych przedsięwzięć, bo nie trafiły w potrzeby rynku. Ale zaproponowaliśmy też projekty pchające gospodarkę. Wsparta offsetem modernizacja rafinerii Lotos wykroczyła nawet poza zakres zobowiązań kompensacyjnych. Wpłynęliśmy na inwestycyjne decyzje General Motors.

Znajdzie się więcej takich przykładów.  Np. w dużej mierze dzięki offsetowi skarżyskie Mesko i Dezamet Nowa Dęba utrzymały zatrudnienie i produkują dziś nowoczesną amunicję zgodną ze standardami NATO.

 

W piątek Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy podpisują z Amerykanami pierwszą umowę w tej sprawie.

Równocześnie warszawski Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych otrzyma informatyczny, nowoczesny system obsługi operacyjnej odrzutowców. Amerykanie udostępnili kody źródłowe programów, które będzie można rozwijać i zastosować do zarządzania zasobami w całej armii.  – To wyjątkowy gest Lockheeda, a dla nas skok technologiczny – przyznaje Ryszard Szczepanik, szef ITWL. Alfred Załużny, prezes bydgoskich WZL, podkreśla, że dostanie na początek technologie napraw i malowania samolotów, a Amerykanie wybudują w zakładach specjalny hangar, który będzie można wykorzystać do prowadzenia konserwacji poszycia nie tylko jastrzębi F-16.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca