„Wiedźmin 2” na konsolę Xbox 36 ukaże się późną jesienią

Nowy rekord sprzedaży gry w wersji na PC. Premiera na konsolę Xbox 360 pod koniec roku. W sprzedaży polskiej gry pomaga amerykański prezydent Barack Obama

Aktualizacja: 03.06.2011 16:08 Publikacja: 03.06.2011 12:30

„Wiedźmin 2”

„Wiedźmin 2”

Foto: CD Projekt

„Wiedźmin 2", gra komputerowa z gatunku RPG (gracz wciela się w bohatera świata fantasy, który ma do wypełnienia określone misje) stworzona przez CD Projekt (spółka zależna giełdowego Optimusa), ma wszelkie zadatki na światowy hit.

Gra w wersji na PC trafiła do sklepów 17 maja. Jak podali wczoraj przedstawiciele Optimusa w Los Angeles (odbywają się tam największe na świecie targi branży gier wideo E3), w pierwszym tygodniu sprzedaży „Wiedźmina 2" kupiło 400 tys. klientów.

– To wynik daleko lepszy, niż zakładaliśmy – przyznaje Adam Kiciński, prezes Optimusa. Nie zdradza, jaka część sprzedaży dotyczyła kopii w postaci cyfrowej (ma to duże znaczenie dla wysokości wypracowanych marż, bo producent nie musi dzielić się zyskami z dystrybutorem) ani na jakich rynkach sprzedawał się najlepiej.

„Wiedźmin 2" był w pierwszym tygodniu po premierze najpopularniejszą pod względem liczby sprzedanych kopii grą PC na świecie.

Optimus na premierę przygotował 1 mln egzemplarzy gry, z czego 0,1 mln w wersji cyfrowej. Kiciński twierdzi, że na razie spółka nie zdecydowała, czy tłoczyć dodatkowe kopie.

– Chcemy poczekać na pełne dane o sprzedaży za II kw., które dostaniemy od dystrybutorów w ostatnich dniach lipca – mówi. – W tym tempie sprzedaży wiele wskazuje na to, że będziemy zmuszeni zamówić kolejne egzemplarze.

Wsparcie Obamy

„Wiedźmin 2" sprzedaje się istotnie lepiej niż pierwsza gra, która miała premierę jesienią 2007 r. – Nie dysponujemy precyzyjnymi danymi, ale sprzedaż „Wiedźmina" w pierwszym tygodniu była co najmniej o połowę niższa – mówi Kiciński.

„Wiedźmina" dotąd kupiło, jak zdradza prezes, 1,87 mln klientów. – Premiera kolejnej części napędziła dodatkowych. Liczymy, że do końca roku sprzedaż „Wiedźmina" przekroczy 2 mln egzemplarzy – stwierdza. „Wiedźmin" to na razie najpopularniejsza polska gra komputerowa na świecie.

„Wiedźmin 2" ma szanse zdetronizować poprzednika. Producent co prawda nigdy nie publikował prognoz dotyczących sprzedaży tytułu, ale analitycy DM BZ WBK szacują, że w tym roku może go kupić nieco ponad 2 mln graczy. Łączna sprzedaż ma sięgnąć 4,2 mln kopii.

Pierwsze wyniki sprzedaży „Wiedźmina 2" plasują go w gronie największych w historii hitów gier RPG. Najpopularniejszy dotąd na świecie tytuł z tego gatunku – „World of Warcraft" – który miał premierę jesienią 2004 r., według serwisu VGChartz w pierwszym tygodniu sprzedał się w liczbie 206 tys. sztuk. W kolejnych tygodniach sprzedaż jeszcze rosła. Do tej pory „World of Warcraft" kupiło prawie 12 mln nabywców.

Polska gra, mimo że od premiery minęły już ponad dwa tygodnie, utrzymuje się w ścisłej czołówce najlepiej sprzedających się tytułów w Steam – największej na świecie platformie sprzedających gry w postaci cyfrowej. Wczoraj późnym popołudniem zajmowała czwartą pozycję w rankingu. Wyprzedzały ją tylko tytuły z dolnej półki (za kilka dolarów) lub z wyprzedaży (75-proc. rabat zazwyczaj przekłada się na skokowy, ale jednorazowy wzrost popytu). „Wiedźmin 2" był też bardzo wysoko w największym na świecie sklepie internetowym Amazon.com (był najpopularniejszą grą strategiczną w wersji na PC).

Na sprzedaż „Wiedźmina 2" z pewnością pozytywnie wpłynął fakt odnotowany przez wszystkie światowe serwisy o grach komputerowych, że był on jednym z prezentów, które od premiera Donalda Tuska przy okazji ostatniej wizyty w Polsce dostał prezydent USA Barack Obama.

Czekając na konsole

Optimus przedstawił też plan wydania „Wiedźmina 2" w wersji konsolowej. Na świecie, w zależności od kraju, gry konsolowe stanowią 40 – 80 proc. rynku gier wideo. W Polsce w 2010 r. według danych Komputronika (jednego z największych dystrybutorów sprzętu IT) co piąta sprzedana gra była w wersji konsolowej.

W I kw. wskaźnik sięgnął 35 proc.

– „Wiedźmin 2" w wersji na konsolę Xbox 360 trafi do sprzedaży pod koniec roku – zapowiada Kiciński. Dokładna data premiery zostanie ujawniona w sierpniu na targach branży gier komputerowych Gamescom w Kolonii.

Prezes nie chce mówić o ewentualnej premierze „Wiedźmina 2" na konsolę PS3. Zapewnia, że Optimus (wkrótce zmieni nazwę na CD Projekt Red) jest przygotowany do stworzenia „Wiedźmina 2" na konsole (podobna próba przy „Wiedźminie" była).

Żyła złota

Polscy producenci gier wideo ostatnio mocno zaznaczyli swą obecność na światowym rynku. Sprzedażą ponad 1,5 mln kopii mogą się pochwalić m.in. Techland z grą „Call of Juarez" czy Reality Pump z „Two Worlds II".

Do tego wyniku zbliża się City Interactive ze „Sniperem". Grę w wersji na PC i Xbox 360 kupił w rok ponad 1 mln fanów. Wiosną wyszła wersja na konsolę PS3 i trafiła na szczyty list sprzedaży w kilku krajach Europy (premiera w USA planowana jest pod koniec czerwca).

Dobrze wygląda też sprzedaż „Bulletstorm" od People Can Fly. To najdroższa gra w historii branży w Polsce. Szacuje się, że mogła kosztować ponad 20 mln dol. Według VGChartz kupiło ją milion osób (bez sprzedaży cyfrowej).

Światowy rynek dynamicznie rośnie

Branża gier wideo to coraz ważniejsza gałąź światowej gospodarki. Rośnie znacznie szybciej niż inne sektory rozrywki. Najdynamiczniej rozwija się segment gier mobilnych i online, który w szybkim tempie dogania tradycyjne gry na komputery PC czy konsole. Według PricewaterhouseCoopers w ubiegłym roku wartość rynku gier wideo sięgnęła 58,2 mld dol. W tym roku powinna powiększyć się o prawie 10 proc., do 63,8 mld dol. W 2014 r. ma wynosić już 86,7 mld dol.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora d.wolak@rp.pl

„Wiedźmin 2", gra komputerowa z gatunku RPG (gracz wciela się w bohatera świata fantasy, który ma do wypełnienia określone misje) stworzona przez CD Projekt (spółka zależna giełdowego Optimusa), ma wszelkie zadatki na światowy hit.

Gra w wersji na PC trafiła do sklepów 17 maja. Jak podali wczoraj przedstawiciele Optimusa w Los Angeles (odbywają się tam największe na świecie targi branży gier wideo E3), w pierwszym tygodniu sprzedaży „Wiedźmina 2" kupiło 400 tys. klientów.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca