24 godziny strajku warte miliony złotych

Nawet 4 – 5 mln zł może kosztować Przewozy Regionalne protest pracowników. Przez dobę na tory nie wyjechało ponad 2 tys. pociągów

Aktualizacja: 18.08.2011 01:45 Publikacja: 17.08.2011 20:38

24 godziny strajku warte miliony złotych

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Na koszty strajku składają się: opłata rezerwacyjna za trasy przydzielone przez PKP Polskie Linie Kolejowe, brak przychodów ze sprzedaży biletów oraz ewentualne kary naliczane przez marszałków województw za niewywiązanie się przewoźnika z zawartej umowy.

– Liczymy koszty protestu, obecnie trudno powiedzieć, ile będą wynosić – mówi Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych. Jak wyjaśnia, sama opłata rezerwacyjna to kilkaset tysięcy złotych. Na ostateczny rozrachunek będzie miało też wpływ potrącenie pracownikom części wynagrodzenia, które nie przysługuje za czas strajku.

Za wstrzymane pociągi rachunek Przewozom Regionalnym wystawią też marszałkowie. – W skali roku dopłacamy do przewozów kolejowych 45 mln zł. Za wczoraj to ok. 140 tys. zł i o zwrot tych niewykorzystanych wczoraj środków będziemy się ubiegać – zapowiada Józef Sebesta, marszałek opolski.

Dodatkowo w umowie z przewoźnikiem marszałkowie zagwarantowali sobie karę umowną za każdy nieuruchomiony pociąg. – W naszym przypadku to tysiąc złotych – mówi Mieczysław Struk, marszałek pomorski. Dziennie na Pomorze wyjeżdża 177 pociągów.

Jak dodaje Józef Sebesta, jeżeli dojdzie do strajku zapowiadanego na 24 sierpnia, który ma potrwać 48 godzin, kłopoty finansowe przewoźnika będą się powiększać. – Zgodnie z prawem spółka nie może upaść, ale wpadnie w bardzo poważne problemy finansowe. Takiej straty nikt nie zechce pokryć, marszałkowie nie mają takich środków – zaznacza.

Dziennie z usług Przewozów Regionalnych korzysta ok. 300 tys. osób. Wczoraj do godz. 16 na tory nie wyjechało 1714 pociągów. – Połączenia obsługiwało 11 pociągów, m.in. ze Szczecina do Berlina czy ze Szczecina do Lubeki. Uruchomiliśmy 108 autobusów w ramach komunikacji zastępczej, głównie na Pomorzu i w Małopolsce – na trasie z Krakowa na lotnisko w Balicach – wylicza Piotr Olszewski.

Na strajku pracowników samorządowej spółki skorzystają inni. Koleje Dolnośląskie przejęły obsługę 29 połączeń. Część pasażerów przesiadła się do pociągów PKP Intercity, które honorowały bilety zakupione u konkurenta. – Przewozy rozliczą się z nami z tego tytułu. Na razie trudno mówić o konkretnej kwocie – dodaje Małgorzata Sitkowska, rzecznik PKP InterCity.

Na koszty strajku składają się: opłata rezerwacyjna za trasy przydzielone przez PKP Polskie Linie Kolejowe, brak przychodów ze sprzedaży biletów oraz ewentualne kary naliczane przez marszałków województw za niewywiązanie się przewoźnika z zawartej umowy.

– Liczymy koszty protestu, obecnie trudno powiedzieć, ile będą wynosić – mówi Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych. Jak wyjaśnia, sama opłata rezerwacyjna to kilkaset tysięcy złotych. Na ostateczny rozrachunek będzie miało też wpływ potrącenie pracownikom części wynagrodzenia, które nie przysługuje za czas strajku.

Biznes
Prezydent kontra rząd? Biznes wzywa do współpracy
Materiał Promocyjny
Renters, czyli dopalacz deweloperski. Korzyści dla firm ze współpracy z liderem najmu
Biznes
Co nowy prezydent powinien zrobić w obronności?
Biznes
Biznes liczy na prorozwojową współpracę rządu i prezydenta
Biznes
Nawrocki wygrywa wybory. Rosyjskie lotniska w ogniu. Cła Trumpa rosną
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA