Tablety w Polsce będą sprzedawać się lepiej

Rynek tabletów na razie w Polsce raczkuje. Branża oczekuje wzrostu sprzedaży w przyszłym roku

Publikacja: 30.08.2011 16:01

Tablety w Polsce będą sprzedawać się lepiej

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

W pierwszym półroczu 2011 roku sprzedało się w naszym kraju 35 - 40 tys. tys. tabletów - podaje IDC. W drugiej połowie roku ten wynik ma się podwoić.

W USA i UE tablety to dziś gorący towar. Na ten rok analitycy Gartnera przewidują czterokrotnie wyższą ich światową niż przed rokiem - ma ona sięgnąć 70 mln egzemplarzy na świecie. Do Polski boom tabletowy jeszcze nie dotarł, choć rodacy nie stronią od nowoczesnej elektroniki, o czym świadczy ogromny apetyt na smartfony, czyli inteligentne telefony komórkowe. Ich sprzedaż ma sięgnąć w tym roku 5,4 mln sztuk.

Tymczasem ostrożne prognozy firmy GfK dotyczące tabletów mówią o sprzedaży 90 - 100 tys. sztuk do końca tego roku. Nieco bardziej optymistyczni są analitycy IDC.

- Szacujemy, że w tym roku rozejdzie się w Polsce 120 tys. tabletów - mówi Damian Godos z IDC.

Jeszcze w ubiegłym roku rynek tabletów praktycznie w Polsce nie istniał. Jako pierwsze, w ostatnim kwartale 2010 roku, pojawiły się u nas iPady firmy Apple, które do dziś dominują na tym rynku. W ślad za nimi poszły tablety Samsunga Galaxy Tab. Według Wojciecha Wasilewskiego w sieci dystrybucyjnej tej firmy w pierwszym półroczu 2011 roku znalazło około 20 tys. sztuk tabletów. Ile z tego trafiło do klientów końcowych? Samsung nie podaje. W połowie 2011 roku w naszym kraju obecnych było już kilkadziesiąt modeli urządzeń z tego segmentu, wyprodukowanych m.in. przez HTC, Asus, Acer czy Lenovo. Sprzedaż wielu z nich trwała zbyt krótko, by producentom udało się zebrać informacje o liczbie urządzeń kupionych przez klientów.

- Sprzedaż tabletów w Polsce nie jest dla nas zadowalająca - mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor marketingu i sprzedaży w firmie Samsung. - Polski klient ma pod ręką duży wybór tanich laptopów i jeszcze bardziej konkurencyjnych cenowo netbooków, które są często tańsze od tabletów i bardziej od nich uniwersalne. W rzeczywistości więc nie potrzebuje dodatkowego kosztownego urządzenia, do którego użyteczności nie jest jeszcze przekonany - dodaje Wasilewski.

- Rynek tabletów w Polsce jest jeszcze niedojrzały - przyznaje Paweł Mucha - Orliński, dyrektor generalny HTC w Europie Środkowo - Wschodniej. - Tablet jako urządzenie pośrednie między smartfonem a notebookiem nie jest na razie Polakom niezbędny do życia.

Barierą pozostaje przede wszystkim wysoka cena urządzenia.

- Polacy będą chętniej kupować tablety, jeśli ich cena spadnie poniżej 1000 - 1200 zł - przewiduje Zenobia Nowoszewska z firmy Acer.

Według IDC w 2012 roku liczba sprzedanych w Polsce tabletów może sięgnąć 170 tys. sztuk.

- Obserwujemy rosnący popyt rynkowy na te urządzenia - mówi Szymon Winciorek z firmy ASUS Polska. - Możemy spokojnie prognozować, że czekają nas dwu-trzycyfrowe wzrosty obrotów, a najlepszy okres sprzedaży dopiero przed nami. Oczekujemy jednak mocniejszego zaangażowania się operatorów telekomunikacyjnych w sprzedaż tabletów i ich promocję.

W pierwszym półroczu 2011 roku sprzedało się w naszym kraju 35 - 40 tys. tys. tabletów - podaje IDC. W drugiej połowie roku ten wynik ma się podwoić.

W USA i UE tablety to dziś gorący towar. Na ten rok analitycy Gartnera przewidują czterokrotnie wyższą ich światową niż przed rokiem - ma ona sięgnąć 70 mln egzemplarzy na świecie. Do Polski boom tabletowy jeszcze nie dotarł, choć rodacy nie stronią od nowoczesnej elektroniki, o czym świadczy ogromny apetyt na smartfony, czyli inteligentne telefony komórkowe. Ich sprzedaż ma sięgnąć w tym roku 5,4 mln sztuk.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Cyberataki w systemy produkcji – polskie firmy nie są na nie gotowe
Biznes
Czy Nawrocki obniży ceny prądu? Ukraina atakuje Most Kerczeński
Biznes
Minecraft uratował kinom półrocze
Biznes
Może być pirackie, byle zachodnie. Rosjanie nie chcą rosyjskiego IT
Biznes
Ustawa o Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta wreszcie na liście prac rządu
Biznes
Prezydent kontra rząd? Biznes wzywa do współpracy
Biznes
Co nowy prezydent powinien zrobić w obronności?