Na blisko 20 firm z branży zaawansowanych usług biznesowych, gdzie w grę wchodzi możliwość przyznania rządowych grantów na rozpoczęcie inwestycji, przeszło jedna trzecia planuje uruchomienie centrów badawczo-rozwojowych (R&D).
Według nieoficjalnych informacji „Rz" w gronie takich inwestorów mógłby się znaleźć amerykański Quest, ponadto Intel, Microsoft oraz 3M. Prawdopodobne jest uruchomienie ośrodka badań rozwojowych koncernu Dolby w Gdańsku lub we Wrocławiu.
– Polska idzie w kierunku rozwijania bardziej zaawansowanych projektów. Mamy szanse, by w branży usług opartych na wiedzy znaleźć się w pierwszej piątce na świecie – uważa wiceprezes HP Europe Jacek Levernes. Zagraniczne inwestycje w R&D przyciągają do Polski trzy czynniki: zasadniczy to dostępność wysoko kwalifikowanych pracowników, informatyków i inżynierów, a także kadry menedżerskiej. Kolejnym są zdecydowanie niższe niż w krajach zachodnich koszty pracy. Trzecim – wysoka wydajność. – W czasie kryzysu staliśmy się bardziej konkurencyjni. Część firm właśnie teraz szuka okazji do zmniejszenia kosztów – dodaje Levernes.
Dziś na 282 centra usług z kapitałem zagranicznym należące do 220 inwestorów, 77 to ośrodki badawczo-rozwojowe. Pracuje w nich 12,1 tys. osób. Największe zatrudnienie – ponad 3 tys. osób – mają ośrodki w Krakowie i we Wrocławiu. Więcej niż tysiąc pracowników zatrudniają jeszcze centra w Warszawie i Trójmieście. Ale większość tego typu firm jest zdecydowanie mniejsza. Według Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL, przeciętne centrum R&D zatrudnia w Polsce 158 osób.
Obecne przyspieszenie w rozwoju sektora możliwe jest także dzięki rozbudowie już istniejących ośrodków. Działające od siedmiu lat wrocławskie centrum R&D należące do koncernu Capgemini (świadczy usługi m.in. dla Daimlera, BMW, Volkswagena) w tym roku zwiększyło zatrudnienie o 100 osób. I planuje dalszy rozwój. Do rozbudowy swojego centrum w Krakowie przymierza się także Motorola. – W świecie zapotrzebowanie na tego typu usługi rośnie. A Polska zyskała renomę kraju gwarantującego powodzenie takich przedsięwzięć – twierdzi dyrektor centrum R&D Capgemini Piotr Poprawski.