Nadciąga fala inwestycji

Zachodnie koncerny wydają coraz więcej na ośrodki badawczo-rozwojowe w Polsce

Aktualizacja: 14.11.2011 03:55 Publikacja: 13.11.2011 19:08

Nadciąga fala inwestycji

Foto: ROL

Na blisko 20 firm z branży zaawansowanych usług biznesowych, gdzie w grę wchodzi możliwość przyznania rządowych grantów na rozpoczęcie inwestycji, przeszło jedna trzecia planuje uruchomienie centrów badawczo-rozwojowych (R&D).

Według nieoficjalnych informacji „Rz" w gronie takich inwestorów mógłby się znaleźć amerykański Quest, ponadto Intel, Microsoft oraz 3M. Prawdopodobne jest uruchomienie ośrodka badań rozwojowych koncernu Dolby w Gdańsku lub we Wrocławiu.

– Polska idzie w kierunku rozwijania bardziej zaawansowanych projektów. Mamy szanse, by w branży usług opartych na wiedzy znaleźć się w pierwszej piątce na świecie – uważa wiceprezes HP Europe Jacek Levernes. Zagraniczne inwestycje w R&D przyciągają do Polski trzy czynniki: zasadniczy to dostępność wysoko kwalifikowanych pracowników, informatyków i inżynierów, a także kadry menedżerskiej. Kolejnym są zdecydowanie niższe niż w krajach zachodnich koszty pracy. Trzecim – wysoka wydajność. – W czasie kryzysu staliśmy się bardziej konkurencyjni. Część firm właśnie teraz szuka okazji do zmniejszenia kosztów – dodaje Levernes.

Dziś na 282 centra usług z kapitałem zagranicznym należące do 220 inwestorów, 77 to ośrodki badawczo-rozwojowe. Pracuje w nich 12,1 tys. osób. Największe zatrudnienie – ponad 3 tys. osób – mają ośrodki w Krakowie i we Wrocławiu. Więcej niż tysiąc pracowników zatrudniają jeszcze centra w Warszawie i Trójmieście. Ale większość tego typu firm jest zdecydowanie mniejsza. Według Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL, przeciętne centrum R&D zatrudnia w Polsce 158 osób.

Obecne przyspieszenie w rozwoju sektora możliwe jest także dzięki rozbudowie już istniejących ośrodków. Działające od siedmiu lat wrocławskie centrum R&D należące do koncernu Capgemini (świadczy usługi m.in. dla Daimlera, BMW, Volkswagena) w tym roku zwiększyło zatrudnienie o 100 osób. I planuje dalszy rozwój. Do rozbudowy swojego centrum w Krakowie przymierza się także Motorola. – W świecie zapotrzebowanie na tego typu usługi rośnie. A Polska zyskała renomę kraju gwarantującego powodzenie takich przedsięwzięć – twierdzi dyrektor centrum R&D Capgemini Piotr Poprawski.

Ryszard Łada, wiceprezes Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce i były prezes wschodnioeuropejskiego oddziału Motoroli, wspomina: – Gdy w 1998 roku uruchamialiśmy ośrodek Motoroli zajmujący się rozwojem oprogramowania, było wielu sceptyków. Tymczasem wkrótce zaczęliśmy tam rozwiązywać problemy, z jakimi nie dawali sobie rady Amerykanie. Dziewięć lat później usłyszałem, że Kraków to jeden z dwóch najlepszych ośrodków Motoroli na świecie.

Obecnie wszystkie centra usług biznesowych w Polsce zatrudniają blisko 70 tys. osób. Według ABSL zatrudnienie w branży może w ciągu trzech lat wzrosnąć do nawet 100 tys. Szanse Polski na nowe inwestycje tym bardziej rosną, że – jak podają PwC i Duke University, 74 proc. firm dostarczających zleceń outsourcingowych zakłada zwiększenie skali działalności, a 13 proc. planuje przejęcia i akwizycje.

Na blisko 20 firm z branży zaawansowanych usług biznesowych, gdzie w grę wchodzi możliwość przyznania rządowych grantów na rozpoczęcie inwestycji, przeszło jedna trzecia planuje uruchomienie centrów badawczo-rozwojowych (R&D).

Według nieoficjalnych informacji „Rz" w gronie takich inwestorów mógłby się znaleźć amerykański Quest, ponadto Intel, Microsoft oraz 3M. Prawdopodobne jest uruchomienie ośrodka badań rozwojowych koncernu Dolby w Gdańsku lub we Wrocławiu.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni