Branża samochodowa w Polsce mimo spowolnienia w Europie ciągle utrzymuje wzrostową dynamikę eksportu. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl po pierwszych ośmiu miesiącach 2011 roku (to najnowsze dane na podstawie Eurostatu) wartość zagranicznej sprzedaży producentów samochodów oraz części i komponentów dla zagranicznych fabryk aut wyniosła 12,87 mld euro. To o przeszło 14 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.
Największą część eksportu stanowią samochody osobowe i dostawcze: polskie fabryki wyeksportowały auta warte łącznie 4,75 mld euro – wciąż więcej niż rok temu (o niecałe 5 proc.). Samochody ciągną wyniki branży w górę, ale skutki kryzysu są dla eksporterów coraz bardziej odczuwalne. Dynamika sprzedaży na rynkach unijnych jest słabsza, a sprzedaż do odbiorców włoskich i niemieckich okazała się po ośmiu miesiącach mniejsza od ubiegłorocznej o odpowiednio 6,6 oraz 1,3 proc. Więcej eksportujemy za to aut do Wielkiej Brytanii, o 40 proc., oraz na rynki pozaunijne, gdzie wzrost eksportu sięga aż 70 proc.
114,2 proc. taką dynamikę miał polski eksport branży motoryzacyjnej po ośmiu miesiącach 2011 r.
Eksport części i akcesoriów tymczasem był do sierpnia 4,23 mld euro. To o 11,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Blisko 90 proc. sprzedaży kierowane jest na rynki UE, gdzie na większości z nich utrzymuje się tendencja wzrostowa.
O blisko jedną trzecią, do 1,65 mld euro, wzrósł także eksport silników wysokoprężnych – trzeciej pod względem wartości grupy produktowej polskiej motoryzacji.