eksport motoryzacji wart po 8 miesiacach 12,9 m,ld euro

Po pierwszych ośmiu miesiącach wartość eksportu polskiej motoryzacji wyniosła 12,87 mld euro. W całym roku nie przekroczy 18,5 mld euro

Publikacja: 29.11.2011 02:06

Branża samochodowa w Polsce mimo spowolnienia w Europie ciągle utrzymuje wzrostową dynamikę eksportu. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl po pierwszych ośmiu miesiącach 2011 roku (to najnowsze dane na podstawie Eurostatu) wartość zagranicznej sprzedaży producentów samochodów oraz części i komponentów dla zagranicznych fabryk aut wyniosła 12,87 mld euro.  To o przeszło 14 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Największą część eksportu stanowią samochody osobowe i dostawcze: polskie fabryki wyeksportowały auta warte łącznie 4,75 mld euro – wciąż więcej niż rok temu (o niecałe 5 proc.). Samochody ciągną wyniki branży w górę, ale skutki kryzysu są dla eksporterów coraz bardziej odczuwalne. Dynamika sprzedaży na rynkach unijnych jest słabsza, a sprzedaż do odbiorców włoskich i niemieckich okazała się po ośmiu miesiącach mniejsza od ubiegłorocznej o odpowiednio 6,6 oraz 1,3 proc. Więcej eksportujemy za to aut do Wielkiej Brytanii, o 40 proc., oraz na rynki pozaunijne, gdzie wzrost eksportu sięga aż 70 proc.

114,2 proc.  taką dynamikę miał polski eksport branży motoryzacyjnej po ośmiu miesiącach 2011 r.

Eksport części i akcesoriów tymczasem był do sierpnia 4,23 mld euro. To o 11,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Blisko 90 proc. sprzedaży kierowane jest na rynki UE, gdzie na większości z nich utrzymuje się tendencja wzrostowa.

O blisko jedną trzecią, do 1,65 mld euro, wzrósł także eksport silników wysokoprężnych – trzeciej pod względem wartości grupy produktowej polskiej motoryzacji.

Perspektywy dla branży nie są jednak zbyt pomyśle. Choć wiele firm wciąż utrzymuje wysoki poziom zamówień, prognozy spadku popytu na auta będą go stopniowo zmniejszać. – Prognozujemy, że w całym 2011 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego nie przekroczy 18,5 mld euro – twierdzi Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.

W ubiegłym roku firmy związane z branżą motoryzacyjną przyniosły blisko 15 proc. całego polskiego eksportu.

Branża samochodowa w Polsce mimo spowolnienia w Europie ciągle utrzymuje wzrostową dynamikę eksportu. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl po pierwszych ośmiu miesiącach 2011 roku (to najnowsze dane na podstawie Eurostatu) wartość zagranicznej sprzedaży producentów samochodów oraz części i komponentów dla zagranicznych fabryk aut wyniosła 12,87 mld euro.  To o przeszło 14 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Największą część eksportu stanowią samochody osobowe i dostawcze: polskie fabryki wyeksportowały auta warte łącznie 4,75 mld euro – wciąż więcej niż rok temu (o niecałe 5 proc.). Samochody ciągną wyniki branży w górę, ale skutki kryzysu są dla eksporterów coraz bardziej odczuwalne. Dynamika sprzedaży na rynkach unijnych jest słabsza, a sprzedaż do odbiorców włoskich i niemieckich okazała się po ośmiu miesiącach mniejsza od ubiegłorocznej o odpowiednio 6,6 oraz 1,3 proc. Więcej eksportujemy za to aut do Wielkiej Brytanii, o 40 proc., oraz na rynki pozaunijne, gdzie wzrost eksportu sięga aż 70 proc.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne