Informacja Unii Europejskiej przekazana WTO o realizacji w terminie jej werdyktu o subwencjach dla Airbusa została przyjęta sceptycznie w USA.
W czwartek Unia Europejska poinformowała Światową Organizacje Handlu WTO o dotrzymaniu ustalonego terminu i o wdrożeniu jej decyzji, przedstawiła też podjęte działania. Informacje te przekazano również władzom USA.
Żadna ze stron nie ujawniła dotąd kroków podjętych w Europie, ale część ekspertów wątpi, by Unii udało się tym razem zakończyć 7-letni spór o subsydia dla producentów samolotów udzielane od ponad 40 lat.
- W tym pakiecie obejmujemy wszystkie rodzaje subsydiów, wszystkie formy niekorzystnych skutków i wszystkie modele Airbusa wymienione w werdykcie WTO – oświadczył rzecznik komisarza ds.handl, Karela De Guchta, John Clancy.
Stwierdzenie „wszystkich modeli wymieniowych w werdykcie" jest najważniejsze, bo Boeing obstaje przy swoim, że Unia musi nie tylko wycofać się ze starych subsydiów, ale także obiecać, że nie będzie w przyszłości udzielać jakiejkolwiek pomocy Airbusowi. Obie strony mogą nadal różnić się w opiniach, czy obecny werdykt WTO obejmuje minione i przyszłe formy pomocy.