- Przedstawiamy nową propozycję Eurostatowi. Tym razem dotyczy ona budowy, z partnerem prywatnym, fragmentu autostrady od Częstochowy w kierunku południowym, wraz obwodnicą miasta – mówi Lech Witecki, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Pierwotny plan rządu przewidywał  udzielenie koncesji prywatnej firmie na budowę  całego 140 km odcinka trasy z Tuszyna do Pyrzowic. Warunkiem ogłoszenia przetargu na wybór partnera prywatnego jest jednak uzyskanie zapewnienia Eurostatu o tym, że inwestycja nie zostanie zaliczona do długu publicznego.

Takie decyzji nie udało się uzyskać, mimo zapewnień resortu infrastruktury, o tym, że ruch na nowej drodze będzie na tyle duży że trasa na siebie zarobi. Stąd decyzja o podzieleniu inwestycji na mniejsze odcinki. Jak zapewnia Radosław Stępień, wiceminister  transportu odpowiedzialny za drogi, polski rząd wciąż stara się przekonać unijny urząd statystyczny do swoich racji.