Banki wypowiedziały kredyty spółkom z grupy Trakcji-Tiltry

Pekao i Raiffeisen domagają się od Poldimu, który buduje odcinek autostrady A1 pod Strykowe, oraz od Silentio zwrotu 82 mln zł

Publikacja: 20.12.2011 01:47

Maciej Radziwiłł

Maciej Radziwiłł

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Poldim, firma zależna od giełdowej Trakcji-Tiltry, która buduje obecnie 15-km odcinek autostrady A1 w pobliżu Strykowa, ma problemy finansowe. Finansujące ją i Silentio (druga spółka należąca do grupy) banki, czyli Pekao i Raiffeisen, właśnie wypowiedziały kilka umów kredytowych o łącznej wartości 82 mln zł. Jako powód podały istotne pogorszenie sytuacji gospodarczej, finansowej oraz perspektyw rozwoju obu firm.

Bezpośrednim powodem wypowiedzenia umów są jednak straty ponoszone przez Poldim i brak szans na spłatę zaciągniętych kredytów. Stało się tak, ze względu na wzrost kosztów związanych z budową odcinka A1 w okolicy Strykowa. Wartość tego kontraktu wynosi 445 mln zł. Połowa uzyskiwanych wpływów przypada na Poldim, który swoją wycenę oparł na dostawach kruszywa z pobliskich złóż oddalonych około 4 km od placu budowy.

– Na skutek opóźnienia w wydaniu koncesji, przez kilka miesięcy firma musiała jednak wozić takie same kruszywa, tylko droższe, ponad 50 km. Dodatkowo wzrosły m.in. koszty robocizny, transportu oraz ceny paliw i mas bitumicznych – informuje Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji-Tiltry. Radziwiłł nie widzi podstaw, aby kłopoty Poldimu mogły zagrozić płynności samej Trakcji-Tiltry. Analitycy zauważają jednak, że już sama upadłość spowoduje spadek przychodów grupy (o około 1/5) i mocne ograniczenie jej zdolności do realizacji kontraktów drogowych. Gdyby tak się stało, to z dzisiejszej perspektywy, przejęcie grupy Tiltra za 777,5 mln zł, które nastąpiło wiosną tego roku, należałoby uznać za błędne.

– Sytuacja finansowa całej grupy nie należy do najlepszych. Wystarczy zauważyć, że na koniec września jej dług netto wynosił około 700 mln zł, a gotówka to jedynie 100 mln zł – twierdzi Adrian Kyrcz, analityk DM BZ WBK.

Czy Poldim upadnie? – Obecnie rozmawiamy z bankami i mam nadzieję, ze podpiszemy odpowiednie porozumienie. Sądzę, że wszystkie strony podejdą do tematu pragmatycznie i znajdziemy kompromis polegający na dokapitalizowaniu Poldimu i pewnej redukcji zadłużenia. Inaczej trudno będzie uratować tę firmę – twierdzi Radziwiłł.

Dodaje, że wiosną, kiedy zamykał transakcję przejęcia litewskiej grupy Tiltra (do niej należy Poldim), nie było podstaw do podejrzeń, że kontrakt na A1 przyniesie straty. Ponadto w ostatniej fazie negocjacji przekonał litewskich akcjonariuszy do zagwarantowania prezentowanego wcześniej inwestorom poziomu zysków grupy. – Widziałem już wtedy pewne zagrożenia, ale rzeczywistość przerosła obawy największych pesymistów – twierdzi Radziwiłł.

Informacje o problemach finansowych spółek zależnych od Trakcji-Tiltry spowodowały, że akcje giełdowej grupy specjalizującej się w budownictwie drogowym i kolejowym spadały w poniedziałek nawet o 21,8 proc. (do 86 gr.). Ostatecznie na zamknięciu sesji kosztowały 88 gr, co oznacza, że inwestorzy przecenili je o 20 proc. Jest to najniższa wycena walorów firmy od chwili jej debiutu na warszawskim parkiecie, czyli od wiosny 2008 r.

Poldim, firma zależna od giełdowej Trakcji-Tiltry, która buduje obecnie 15-km odcinek autostrady A1 w pobliżu Strykowa, ma problemy finansowe. Finansujące ją i Silentio (druga spółka należąca do grupy) banki, czyli Pekao i Raiffeisen, właśnie wypowiedziały kilka umów kredytowych o łącznej wartości 82 mln zł. Jako powód podały istotne pogorszenie sytuacji gospodarczej, finansowej oraz perspektyw rozwoju obu firm.

Bezpośrednim powodem wypowiedzenia umów są jednak straty ponoszone przez Poldim i brak szans na spłatę zaciągniętych kredytów. Stało się tak, ze względu na wzrost kosztów związanych z budową odcinka A1 w okolicy Strykowa. Wartość tego kontraktu wynosi 445 mln zł. Połowa uzyskiwanych wpływów przypada na Poldim, który swoją wycenę oparł na dostawach kruszywa z pobliskich złóż oddalonych około 4 km od placu budowy.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca