Reklama

W ubiegłym roku Polacy najczęściej wyjeżdżali do Egiptu

Egipt, Grecja oraz Turcja to najpopularniejsze kierunki ubiegłorocznych turystycznych wyjazdów polskich turystów. Wycieczki podrożały

Publikacja: 16.01.2012 16:52

W ubiegłym roku Polacy najczęściej wyjeżdżali do Egiptu

Foto: Bloomberg

Egipt, Grecja oraz Turcja to najpopularniejsze kierunki ubiegłorocznych turystycznych wyjazdów polskich turystów – wynika z raportu firmy Enovatis, właściciela internetowych portali wycieczkowych Wakacje.pl oraz EasyGo.pl. Ten pierwszy kierunek jednak wiele stracił. Jeszcze w 2010 roku wybierało go 36 proc. klientów obu biur. W roku ubiegłym – już tylko 25 proc., na co wpłynęła niestabilna sytuacja polityczna. Za to Grecja sporo zyskała: zdecydowało się na nią 16 proc. wyjeżdżających, podczas gdy rok wcześniej o 4 proc. mniej. Turcja co prawda spadła z miejsca drugiego na trzecie, ale zwiększyła udział w rynku z 13 proc. w roku 2010 do 15 proc. w ubiegłym.

Największym wygranym ubiegłego roku okazała się jednak Hiszpania. Wybrało się tam 13 proc. klientów Enovatis, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 7 proc. Na tak duży wzrost wpłynęło przejęcie części urlopowiczów, którzy pierwotnie planowali wyjechać do jednego z krajów Afryki Północnej, lecz zrezygnowali po wybuchu zamieszek. W rezultacie bardzo wiele straciła Tunezja: frekwencja na tym kierunku zmalała z 12 do 6 proc.

Na kierunkach egzotycznych największym powodzeniem cieszyła się Kenia, następnie Dominikana, Wenezuela oraz Indie.

Wzrosły koszty. W 2011 roku średnia wartość rezerwacji podskoczyła w porównaniu z rokiem poprzednim o 6 proc. (tj. o 295 zł) do 5098 zł. Zarazem liczba tych, którzy zdecydowali się na najdroższe wyjazdy kosztujące powyżej 5 tys. zł zdecydowało się 39 proc. klientów Enovatisu. Rok wcześniej było to 35 proc. Co piąty kupujący wybierał wycieczkę w granicach 3-4 tys. zł, natomiast 18 proc. urlopowiczów kupowało wyjazdy za 4-5 tys.

Z wyników ubiegłorocznych najbardziej mogą być zadowolone duże biura podróży. Liderowi polskiego runku – Itace – sprzedaż wzrosła do 1,1 mld zł z 920 mln zł w roku poprzednim. Przybyło jej także klientów: w ub. roku było ich ok. 445 tys. Rok wcześniej – 362 tys.

Reklama
Reklama

Także giełdowy touroperator Rainbow Tours poprawił wyniki. Liczba sprzedanych wycieczek zwiększyła się o ok. 30 proc. do poziomu 130 tys. – Sądzę, że zdołamy wypracować zysk na poziomie 7-8 mln zł – mówił „Rz" wiceprezes Rainbow Remigiusz Talarek.

Z kolei o jedną czwartą wzrosła tegoroczna wartość sprzedaży TUI Poland:  w roku obrotowym kończącym się we wrześniu touroperator osiągnął przychody w wysokości 489 mln zł. To o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej, gdy wartość sprzedaży sięgnęła 395 mln zł. Liczba klientów wzrosła o połowę  - do 166 tys.

Obecny rok będzie jednak sporą niewiadomą. Według prezesa TUI Poland Marka Andryszaka, powinien przynieść całej branży wzrost w granicach 5-10 proc. – Ale sytuacja będzie się rozwijać w zależności od czynników zewnętrznych, jak kursy walut czy ceny paliwa – podkreśla Andryszak.

Niestety: słaby złoty i drożejąca ropa podniosą ceny wycieczek. A to osłabi popyt. – W czasie kryzysu branża turystyczna jest pierwszą, którą dotykają cięcia kosztów dokonywane przez konsumentów – podkreśla Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama