W ubiegłym roku Polacy najczęściej wyjeżdżali do Egiptu

Egipt, Grecja oraz Turcja to najpopularniejsze kierunki ubiegłorocznych turystycznych wyjazdów polskich turystów. Wycieczki podrożały

Publikacja: 16.01.2012 16:52

W ubiegłym roku Polacy najczęściej wyjeżdżali do Egiptu

Foto: Bloomberg

Egipt, Grecja oraz Turcja to najpopularniejsze kierunki ubiegłorocznych turystycznych wyjazdów polskich turystów – wynika z raportu firmy Enovatis, właściciela internetowych portali wycieczkowych Wakacje.pl oraz EasyGo.pl. Ten pierwszy kierunek jednak wiele stracił. Jeszcze w 2010 roku wybierało go 36 proc. klientów obu biur. W roku ubiegłym – już tylko 25 proc., na co wpłynęła niestabilna sytuacja polityczna. Za to Grecja sporo zyskała: zdecydowało się na nią 16 proc. wyjeżdżających, podczas gdy rok wcześniej o 4 proc. mniej. Turcja co prawda spadła z miejsca drugiego na trzecie, ale zwiększyła udział w rynku z 13 proc. w roku 2010 do 15 proc. w ubiegłym.

Największym wygranym ubiegłego roku okazała się jednak Hiszpania. Wybrało się tam 13 proc. klientów Enovatis, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 7 proc. Na tak duży wzrost wpłynęło przejęcie części urlopowiczów, którzy pierwotnie planowali wyjechać do jednego z krajów Afryki Północnej, lecz zrezygnowali po wybuchu zamieszek. W rezultacie bardzo wiele straciła Tunezja: frekwencja na tym kierunku zmalała z 12 do 6 proc.

Na kierunkach egzotycznych największym powodzeniem cieszyła się Kenia, następnie Dominikana, Wenezuela oraz Indie.

Wzrosły koszty. W 2011 roku średnia wartość rezerwacji podskoczyła w porównaniu z rokiem poprzednim o 6 proc. (tj. o 295 zł) do 5098 zł. Zarazem liczba tych, którzy zdecydowali się na najdroższe wyjazdy kosztujące powyżej 5 tys. zł zdecydowało się 39 proc. klientów Enovatisu. Rok wcześniej było to 35 proc. Co piąty kupujący wybierał wycieczkę w granicach 3-4 tys. zł, natomiast 18 proc. urlopowiczów kupowało wyjazdy za 4-5 tys.

Z wyników ubiegłorocznych najbardziej mogą być zadowolone duże biura podróży. Liderowi polskiego runku – Itace – sprzedaż wzrosła do 1,1 mld zł z 920 mln zł w roku poprzednim. Przybyło jej także klientów: w ub. roku było ich ok. 445 tys. Rok wcześniej – 362 tys.

Także giełdowy touroperator Rainbow Tours poprawił wyniki. Liczba sprzedanych wycieczek zwiększyła się o ok. 30 proc. do poziomu 130 tys. – Sądzę, że zdołamy wypracować zysk na poziomie 7-8 mln zł – mówił „Rz" wiceprezes Rainbow Remigiusz Talarek.

Z kolei o jedną czwartą wzrosła tegoroczna wartość sprzedaży TUI Poland:  w roku obrotowym kończącym się we wrześniu touroperator osiągnął przychody w wysokości 489 mln zł. To o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej, gdy wartość sprzedaży sięgnęła 395 mln zł. Liczba klientów wzrosła o połowę  - do 166 tys.

Obecny rok będzie jednak sporą niewiadomą. Według prezesa TUI Poland Marka Andryszaka, powinien przynieść całej branży wzrost w granicach 5-10 proc. – Ale sytuacja będzie się rozwijać w zależności od czynników zewnętrznych, jak kursy walut czy ceny paliwa – podkreśla Andryszak.

Niestety: słaby złoty i drożejąca ropa podniosą ceny wycieczek. A to osłabi popyt. – W czasie kryzysu branża turystyczna jest pierwszą, którą dotykają cięcia kosztów dokonywane przez konsumentów – podkreśla Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku