Egipt, Grecja oraz Turcja to najpopularniejsze kierunki ubiegłorocznych turystycznych wyjazdów polskich turystów – wynika z raportu firmy Enovatis, właściciela internetowych portali wycieczkowych Wakacje.pl oraz EasyGo.pl. Ten pierwszy kierunek jednak wiele stracił. Jeszcze w 2010 roku wybierało go 36 proc. klientów obu biur. W roku ubiegłym – już tylko 25 proc., na co wpłynęła niestabilna sytuacja polityczna. Za to Grecja sporo zyskała: zdecydowało się na nią 16 proc. wyjeżdżających, podczas gdy rok wcześniej o 4 proc. mniej. Turcja co prawda spadła z miejsca drugiego na trzecie, ale zwiększyła udział w rynku z 13 proc. w roku 2010 do 15 proc. w ubiegłym.
Największym wygranym ubiegłego roku okazała się jednak Hiszpania. Wybrało się tam 13 proc. klientów Enovatis, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 7 proc. Na tak duży wzrost wpłynęło przejęcie części urlopowiczów, którzy pierwotnie planowali wyjechać do jednego z krajów Afryki Północnej, lecz zrezygnowali po wybuchu zamieszek. W rezultacie bardzo wiele straciła Tunezja: frekwencja na tym kierunku zmalała z 12 do 6 proc.
Na kierunkach egzotycznych największym powodzeniem cieszyła się Kenia, następnie Dominikana, Wenezuela oraz Indie.
Wzrosły koszty. W 2011 roku średnia wartość rezerwacji podskoczyła w porównaniu z rokiem poprzednim o 6 proc. (tj. o 295 zł) do 5098 zł. Zarazem liczba tych, którzy zdecydowali się na najdroższe wyjazdy kosztujące powyżej 5 tys. zł zdecydowało się 39 proc. klientów Enovatisu. Rok wcześniej było to 35 proc. Co piąty kupujący wybierał wycieczkę w granicach 3-4 tys. zł, natomiast 18 proc. urlopowiczów kupowało wyjazdy za 4-5 tys.
Z wyników ubiegłorocznych najbardziej mogą być zadowolone duże biura podróży. Liderowi polskiego runku – Itace – sprzedaż wzrosła do 1,1 mld zł z 920 mln zł w roku poprzednim. Przybyło jej także klientów: w ub. roku było ich ok. 445 tys. Rok wcześniej – 362 tys.