Powstają nowe centra handlowe, a nich pojawiają się nowe marki

W 2011 r. na rynku zadebiutowało niemal 40 międzynarodowych marek. Dlatego też stale powstają nowe centra handlowe

Publikacja: 18.01.2012 15:39

Powstają nowe centra handlowe, a nich pojawiają się nowe marki

Foto: Bloomberg

Z danych firmy Jones Lang LaSalle wynika, że w 2011 r. powierzchnia centrów handlowych w Polsce wzrosła o 487 tys. mkw. do prawie 7,6 mln mkw. 80,5 proc. nowej powierzchni przypadło na 17 nowych obiektów, a reszta to rozbudowa dziesięciu już działających centrów. Najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w mniejszych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców), a na osiem głównych aglomeracji przypadło ich jedynie 25 proc. i jest to najniższy wynik od początku rozwoju tego sektora.

Przybywa marek

Rynek nakręcają też debiuty nowych międzynarodowych marek na naszym rynku. Z danych firmy wynika, że w 2011 r. było ich niemal 40 i reprezentują bardzo różne sektory. Od wyposażenia domu i ogrodu w którym debiutuje szwedzka Jula, przez modę z markami GAP, Foot Locker, Desigual, Dorothy Perkins po zabawkowe Toys"R"Us. Dzięki otwarciu warszawskiego domu towarowego vitkAc na rynku pojawiło się też wiele nowych Marek luksusowych jak Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen, Givenchy  czy Lanvin.

Dzisiaj nowe sklepy powstają głównie w centrach handlowych. Główne ulice dla wielu marek nie są żadną alternatywą, brakuje też przy nich obiektów o odpowiedniej wielkości i standardzie.

Perspektywy na ten rok są także optymistyczne. Jones Lang LaSalle podaje, że w budowie jest ok. . 707 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych, z czego w tym roku oddane zostanie ok. 495 tys. mkw. Na najmniejsze miasta (poniżej 100 tys. mieszkańców) przypadnie tym razem ok. 45 proc. nowej powierzchni, a na główne osiem miast ok. 29 proc. Deweloperzy koncentrują się głównie na obiektach małych i średnich – 72% nowego wolumenu powstanie w projektach nieprzekraczających wielkości 40 tys. mkw.

Polska przyciąga

Nasz kraj coraz częściej jest postrzegany inaczej niż reszta regionu Europy Środkowej i Wschodniej. - Międzynarodowe marki obserwując sytuację gospodarczą przekonują się o stabilności polskiej gospodarki oraz o dobrych perspektywach jej rozwoju. Dlatego też w ubiegłym roku w naszym kraju pojawili się tacy giganci rynku jak GAP czy Toys"R'Us – mówi Edyta Potera, dyrektor w dziale najmu powierzchni handlowych Jones Lang LaSalle.

Jak dodaje nasz rynek jest obserwowany przez szereg marek luksusowych, dla których Polska jawi się jako potencjalny rynek wzrostu. - Dodatkowo, ze względu na powierzchnię kraju oraz liczbę ludności naszego kraju, istnieją duże możliwości rozwoju na wielu mniejszych rynkach poza Warszawą. Pozwala to na optymalizację strategii rozwoju poszczególnych sieci, co czyni nasz kraj dla wielu grup najemców bardziej atrakcyjnym – wyjaśnia Edyta Potera.

Z danych firmy Jones Lang LaSalle wynika, że w 2011 r. powierzchnia centrów handlowych w Polsce wzrosła o 487 tys. mkw. do prawie 7,6 mln mkw. 80,5 proc. nowej powierzchni przypadło na 17 nowych obiektów, a reszta to rozbudowa dziesięciu już działających centrów. Najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w mniejszych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców), a na osiem głównych aglomeracji przypadło ich jedynie 25 proc. i jest to najniższy wynik od początku rozwoju tego sektora.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca