Optymizm na nabrzeżach

Ubiegłoroczne łącz­ne zy­ski trzech naj­więk­szych pol­skich por­tów mor­skich by­ły o ok. 30 proc. wyższe niż te z 2010 ro­ku. Po­pra­wi­ły się rów­nież ich wy­ni­ki ope­ra­cyj­ne

Publikacja: 19.02.2012 08:22

Optymizm na nabrzeżach

Foto: Fotorzepa, Laszewski Szymon Szymon Laszewski

Por­ty mor­skie są uzna­wa­ne za pa­pie­rek lak­mu­so­wy go­spo­dar­ki. To one ja­ko pierw­sze od­czu­wa­ją ozna­ki spo­wol­nie­nia i oży­wie­nia go­spo­dar­cze­go w po­sta­ci spad­ku lub wzro­stu prze­ła­dun­ków.

Sze­fo­wie spół­ek za­rzą­dza­ją­cych pol­skimi na­brze­żami portowymi li­czą, że ten rok bę­dzie rów­nie do­bry. Na razie jednak odnotowali spadek prze­ła­dun­ków w stycz­niu te­go ro­ku o ok. 23 proc. w po­rów­na­niu do ana­lo­gicz­ne­go okre­su ro­ku po­przed­nie­go.

Naj­wię­cej bo ok. 40 proc. mniej prze­ła­do­wał port mor­skie w Gdań­sku. Gdy­nia stra­ci­ła 11 proc. ła­dun­ków ze stycz­nia 2011 ro­ku. Je­dy­nym por­tem, w któ­rym ma­sa ob­słu­żo­nych to­wa­rów wzro­sła jest Szcze­cin – Świ­no­uj­ście. Od­pra­wiono tam o 2 proc. ła­dun­ków rok do ro­ku wię­cej.

– Jed­en mie­siąc jesz­cze nic nie zna­czy i trud­no na je­go pod­sta­wie pro­gno­zo­wać wy­ni­ki ca­łe­go ro­ku. Wia­ry­god­nych in­for­ma­cji do­star­czają da­ne po pierw­szym kwar­ta­le – mó­wi Ja­nusz Ja­ro­siń­ski, pre­zes spół­ki za­rzą­dza­ją­cej gdyń­skim por­tem.

W Gdy­ni padł re­kord prze­ła­do­wa­nych kon­te­ne­rów, a port za­ro­bił 95 mln zł. To o 51,6 mln zł wię­cej niż w ro­ku 2010. Tak do­bre rezultaty uda­ło się osią­gnąć m.in. dzię­ki pry­wa­ty­za­cji dwóch por­to­wych spół­ek – Mor­skie­go Ter­mi­na­lu Ma­so­we­go Gdy­nia oraz WUŻ Przed­się­bior­stwa Usług Że­glu­go­wych i Por­to­wych Gdy­nia. Zysk ze sprze­da­ży udzia­łów w oby­dwu wy­niósł 57,7 mln zł. – Zysk z  dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej wy­niósł ok. 20 mln zł, po­dob­nie jak w ro­ku 2010 – mó­wi Ja­nusz Ja­ro­siń­ski. I za­po­wia­da, że je­że­li nie na­stą­pi gwał­tow­ne za­ła­ma­nie go­spo­dar­ki po­dob­nie powinno być w cią­gu 12 mie­się­cy ro­ku 2012. Tym razem przychodów nie wesprą inne przychody - sprze­daż Bał­tyc­kie­go Ter­mi­na­la Drob­ni­co­we­go, któ­ra ma roz­po­cząć się pod ko­niec te­go ro­ku ma szan­se zo­stać sfi­na­li­zo­wa­na do­pie­ro w ro­ku 2013. – Chcie­li­by­śmy utrzy­mać ob­ro­ty prze­ła­dun­ko­we na po­zio­mie z ro­ku 2011, ale zda­ję so­bie spra­wę, że nie bę­dzie to ła­twe– do­da­je Ja­ro­siń­ski.

Ubie­gły rok przy­niósł ze­spo­ło­wi por­tów Szcze­cin-Świ­no­uj­ście prze­ła­dun­ki to­wa­rów naj­więk­sze od ostat­nich 27 lat - sięgnęły 21,4 mln ton ła­dun­ków. – Zysk z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej wy­niósł 15 mln zł, był nie­znacz­nie wyższy od te­go z ro­ku 2010. Za­no­to­wa­li­śmy spa­dek prze­ła­dun­ku kon­te­ne­rów do ok. 54 tys. sztuk, czy­li o ok. 2 tys. – mó­wi Ja­ro­sław Sier­giej, szef za­chod­nio­po­mor­skich por­tów. Bio­rąc pod uwa­gę prze­ła­dun­ki ogó­łem ten rok ma przy­nieść spa­dek do ok. 20 mln ton ła­dun­ków. – Za­rów­no my jak i ope­ra­to­rzy dzia­ła­ją­cy w por­cie repre­zen­tu­je­my umiar­ko­wa­ny opty­mizm je­że­li cho­dzi o wy­ni­ki w tym ro­ku – pod­su­mo­wu­je Sier­giej.

Ze­szło­rocz­ny zysk por­tu gdań­skie­go przed au­dy­tem wy­no­si 20 mln zł. – W przy­szłym ro­ku po­wi­nien zo­stać po­pra­wio­ny, bo ca­ły czas tnie­my kosz­ty i za­bie­ga­my o wzrost prze­ła­dun­ków, co prze­kła­da się na więk­sze wpły­wy z opła­ty za ob­słu­gę stat­ków – mó­wi Ja­nusz Ka­spro­wicz, rzecz­nik gdań­skie­go por­tu. Jak do­da­je ten rok ma przy­nieść wzrost prze­ła­dun­ków kon­te­ne­rów. – Na świe­cie od­czu­wal­ne jest osła­bie­nie han­dlu mię­dzy­na­ro­do­we­go, wszyst­ko mo­że się zda­rzyć. Pol­skie por­ty i tak są w o ty­le lep­szej sy­tu­acji, że nie od­czu­ły kry­zy­su z ro­ku 2008 tak jak te w Eu­ro­pie za­chod­niej – podsumowuje Ka­spro­wicz.

Por­ty mor­skie są uzna­wa­ne za pa­pie­rek lak­mu­so­wy go­spo­dar­ki. To one ja­ko pierw­sze od­czu­wa­ją ozna­ki spo­wol­nie­nia i oży­wie­nia go­spo­dar­cze­go w po­sta­ci spad­ku lub wzro­stu prze­ła­dun­ków.

Sze­fo­wie spół­ek za­rzą­dza­ją­cych pol­skimi na­brze­żami portowymi li­czą, że ten rok bę­dzie rów­nie do­bry. Na razie jednak odnotowali spadek prze­ła­dun­ków w stycz­niu te­go ro­ku o ok. 23 proc. w po­rów­na­niu do ana­lo­gicz­ne­go okre­su ro­ku po­przed­nie­go.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Hakerzy zaatakowali Polską Agencję Kosmiczną. Kto stoi za atakiem?
Biznes
Drewno: kolejna grupa towarowa zagrożona cłem Trumpa
Biznes
Elon Musk podejrzany o unikanie podatków we Włoszech
Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”