Polska jest największym producentem sprzętu AGD w Europie. Z naszych fabryk ponad 80 proc. produkcji trafia na rynki zagraniczne. Zarówno w przypadku firm krajowych, jak i oddziałów zagranicznych koncernów rynki eksportowe są coraz ważniejsze.

– W 2011 r. po raz pierwszy w naszej historii za ponad 50 proc. obrotów odpowiadał eksport. Na ewentualne spowolnienie patrzymy więc szerzej, nie tylko w odniesieniu do Polski, ale raczej całego regionu. W Polsce w 2011 r. rynek zyskał 10 proc., ale w Rosji czy na Ukrainie ok. 20 proc. Dlatego nawet jeśli w jednym kraju będzie nieco gorzej, inne rynki powinny to zrekompensować – mówi Janusz Płocica, prezes Zelmeru.

W 2012 r. udział eksportu zapewne jeszcze wzrośnie. Zelmer zapowiada dalszą poprawę wyników, jego przychody i EBITDA w 2012 r. mają rosnąć w tempie dwucyfrowym. Spółka chce wypłacić dywidendę, choć wyniki za 2011 r. będą gorsze od założeń. – W czwartym kwartale przychody wzrosły niemal dwucyfrowo, a EBITDA ponad 10 proc. Jednak wyniki całego roku są trochę słabsze i takiej dynamiki nie udało się osiągnąć – dodaje Janusz Płocica.