Ostra konkurencja serwisów grupowych

Co czwar­ty ku­pu­ją­cy wy­da­je na pro­mo­cyj­ne ku­po­ny do 250 dol. rocz­nie. Serwisy ostro konkurują o oferty

Publikacja: 10.04.2012 02:59

Klienci lubią kupować w promocji, a w Internecie najłatwiej o obniżki

Klienci lubią kupować w promocji, a w Internecie najłatwiej o obniżki

Foto: Rzeczpospolita

Red

Pol­ski ry­nek za­ku­py gru­po­we pod­bi­ja­ją już od dwóch lat, na świe­cie nie­wie­le dłu­żej. Daw­no żad­na no­wa usłu­ga w tak krót­kim cza­sie nie pod­bi­ła in­ter­nau­tów. Tyl­ko w Pol­sce licz­ba użyt­kow­ni­ków te­go ty­pu ser­wi­sów już prze­kra­cza 6 mln.

Co naj­waż­niej­sze z punk­tu wi­dze­nia firm sprze­da­ją­cych ku­po­ny na pro­mo­cyj­ne ofer­ty, klien­ci są na nie w sta­nie wy­dać cał­kiem po­waż­ne pie­nią­dze. Z ba­da­nia ame­ry­kań­skiej fir­my Lab42 wy­ni­ka, że 30 proc. an­kie­to­wa­nych w cią­gu ro­ku wy­da­ło na ten cel 50 – 150 dol., a ko­lej­ne 25 proc. 150 – 250 dol. Naj­więk­sza gru­pa, bo aż 55 proc., do­wia­du­je się o no­wych ofer­tach z new­slet­te­rów prze­sy­ła­nych e-ma­ilo­wo, a już co czwar­ty przez apli­ka­cję na smart­fo­nie.

Wal­ka o ofer­ty

Jak po­da­je Lab42, już 21 proc. czer­pie wie­dzę z agre­ga­to­rów ofert, gromadzących w jed­nym miej­scu ofer­ty z wie­lu ser­wi­sów. Ich licz­ba ro­śnie tak­że w Pol­sce. – Każ­de­go mie­sią­ca sprze­da­je­my ku­po­ny o łącz­nej war­to­ści mi­lio­na zło­tych – mó­wi Ka­mil Ka­niuk z agre­ga­to­ra za­ku­pów gru­po­wych Go­de­al­la.

Ser­wi­sów za­ku­pów gru­po­wych jest już kil­ka­dzie­siąt i dzię­ki agre­ga­to­rom ła­twiej zna­leźć naja­trak­cyj­niej­szą ofer­tę. Po­za naj­więk­szym, czy­li Go­de­al­la, dzia­ła­ją jesz­cze m. in. Snu­per, Gru­peo, WeSave czy Ra­bat­ko­wo. Z ko­lei No­kaut uru­cho­mił pod mar­ką PrettyDeal swój wła­sny agre­ga­tor bo­nów ra­ba­to­wych prze­zna­czo­ny spe­cjal­nie dla ko­biet.

Po­pu­lar­ność agre­ga­to­rów wy­ni­ka tak­że z wy­go­dy użyt­kow­ni­ków. Za­miast otrzy­my­wać co­dzien­nie powiadomienia z wie­lu ser­wi­sów mo­gą oprzeć się na jed­nej in­for­ma­cji, choć ofer­ty z nie­któ­rych ser­wi­sów na agre­ga­to­rach się nie po­ja­wia­ją.

To tak­że efekt co­raz ostrzej­szej kon­ku­ren­cji ser­wi­sów o ofer­ty sprze­daw­ców. W przy­pad­ku Gro­upo­na we­dług kon­ku­ren­tów pro­wi­zja wy­no­si stan­dar­do­wo 50 proc. od sprze­da­ne­go ku­po­nu. Mniej­sze ser­wi­sy sta­ra­ją się ry­wa­li­zo­wać, ob­ni­ża­jąc staw­ki, np. w B2Bdeal. pl jest to 25 proc.

353 mln zł wy­nio­sły w 2011 r. obroty dziesięciu naj­więk­szych ser­wi­sów za­ku­pów gru­po­wych w Pol­sce

– W re­zul­ta­cie ofer­ty sta­ją się atrak­cyj­niej­sze ce­no­wo niż na in­nych por­ta­lach. Bo war­tość pro­wi­zji moż­na prze­ło­żyć na su­mę upu­stu – mó­wi To­masz Krob­ski z ser­wi­su B2Bdeal. pl, któ­ry sta­wia na sprze­daż ofert skie­ro­wa­nych do firm.

Wie­le in­nych por­ta­li ofe­ru­je rów­nież znacz­nie niż­sze pro­wi­zje miesz­czą­ce się naj­czę­ściej w prze­dzia­le od 10 do 40 proc.

No­we seg­men­ty

In­ną me­to­dą na zdo­by­cie klien­tów jest tak­że spe­cja­li­za­cja. – Kon­cen­tra­cja na ob­słu­dze kon­kret­nej bran­ży, ro­dza­ju usług czy ofer­tach z da­ne­go re­gio­nu mo­że po­zwo­lić ta­kim ser­wi­som wy­róż­nić się na tle wiel­kich kon­ku­ren­tów – mó­wi Mar­cin Bo­bruk, czło­nek za­rzą­du Snu­per. pl.

Jed­nak naj­więk­sze ser­wi­sy tak­że roz­wi­ja­ją ofer­tę i wpro­wa­dza­ją do sprze­da­ży cza­sa­mi do­syć nie­ty­po­we ku­po­ny. Gro­upon za­ofe­ro­wał choć­by pro­mo­cyj­ną sprze­daż stu­diów po­dy­plo­mo­wych, z ko­lei Gru­per po­sta­wił na ener­gię elek­trycz­ną. Klient do­sta­wał za dar­mo ilość ener­gii zu­ży­wa­ną przez sta­ty­stycz­ne go­spo­dar­stwo do­mo­we w dwa mie­sią­ce, mu­siał jed­nak zmie­nić jej do­staw­cę.

Re­stau­ra­cje gó­rą

Ku­po­ny na pa­kie­ty do re­stau­ra­cji są wciąż naj­po­pu­lar­niej­sze wśród fa­nów ser­wi­sów gru­po­wych na ca­łym świe­cie. Z ba­da­nia Lab42 wy­ni­ka, że ku­pu­je je aż 57 proc. an­kie­to­wa­nych. Po­cząt­ko­wo zde­cy­do­wa­nie do­mi­no­wa­ły w ofer­cie ser­wi­sów, ale już po 29 proc. ku­pu­ją­cych wy­bie­ra tak­że spa czy po­by­ty w ho­te­lach. W Pol­sce wy­glą­da to po­dob­nie, jed­nak tak­że na kra­jo­wych ser­wi­sach wi­dać co­raz wię­cej ofert nie tyl­ko usług, ale tak­że pro­duk­tów. To nie tyl­ko odzież, ale tak­że ze­gar­ki, ro­we­ry czy sprzęt elek­tro­nicz­ny.

Je­śli trend się utrzy­ma, bę­dą mo­gły stać się kon­ku­ren­cją dla skle­pów in­ter­ne­to­wych czy ser­wi­sów au­kcyj­nych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Pol­ski ry­nek za­ku­py gru­po­we pod­bi­ja­ją już od dwóch lat, na świe­cie nie­wie­le dłu­żej. Daw­no żad­na no­wa usłu­ga w tak krót­kim cza­sie nie pod­bi­ła in­ter­nau­tów. Tyl­ko w Pol­sce licz­ba użyt­kow­ni­ków te­go ty­pu ser­wi­sów już prze­kra­cza 6 mln.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca