Reklama
Rozwiń
Reklama

Auta Mazdy z fabryk Fiata i Chryslera

Włoski Fiat jest gotów rozszerzyć umowę partnerstwa z Mazdą i produkować jej samochody w zakładach grupy Fiat-Chrysler na świecie

Publikacja: 27.05.2012 11:07

Szef obu firm, Sergio Marchionne dodał, że Fiat jest otwarty na dodatkowe umowy partnerskie, aby pomóc w obniżeniu kosztów i zwiększyć zasięg na świecie. — Będziemy nadal rozglądać się za innymi uzgodnieniami dwustronnymi — stwierdził przy okazji spotkania z prasą w fabryce Chryslera w Belvidere w stanie Illinois. — Jesteśmy całkowicie otwarci — dodał.

Odrębnie stwierdził, że istnieją szanse na ponad 50 proc., że Fiat zwiększy w lipcu udział w Chryslerze o 3,3 proc.

Kilka dni temu Fiat i Mazda postanowiły pracować wspólnie nad ich najsłynniejszymi autami sportowymi — Alfa Romeo Spider i MX-5. Ich spółka j. v. nie przewiduje żadnych powiązań kapitałowych, ale pomoże obu firmom zmniejszyć koszty. Fiat już produkuje małego 500 wspólnie z modelem Ka Forda, Punto z Corsą Opla i Seidici z mini-SUV Suzuki dzieląc się z partnerami kosztami inwestycyjnymi około miliarda euro potrzebnymi na zaprojektowanie każdego nowego auta.

- Ekonomia bardzo utrudnia większości firm kontynuowanie produkcji wszystkiego na własnych płytach podłogowych i systemach napędu. Jesteśmy skłonni podjąć dyskusje z kimkolwiek — przyznał Marchionne.

W Belvidere powstaje kompaktowy Dodge Dart, pierwszy pojazd na płycie podłogowej opracowanej wspólnie przez Fiata i Chryslera. Na tej płycie mają powstawać wszystkie następne auta kompaktowe, sedany i krzyżówki (crossovers) — rocznie 2 mln sztuk rocznie. Darty pojawią się w salonach sprzedaży w czerwcu.

Reklama
Reklama

Co się tyczy podwyższenia udziału w Chryslerze, to od lipca Fiat ma opcję kupienia ratami 40 proc. udziału w Chryslerze od funduszu powierniczego opieki medycznej emerytowanych pracowników koncernu VEBA, związanego ze związkiem zawodowym United Auto Workers. Włosi mogą to robić małymi porcjami, maksimum po 3,3 proc. co 6 miesięcy. Opcja wygasa w 2016 r. Fundusz chce sprzedać ten udział, a Marchionne stwierdził, że jest szczęśliwy, iż może im w tym pomóc.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama