Spada produkcja i sprzedaż autobusów

Największy spadek sprzedaży widać w segmencie autobusów miejskich

Publikacja: 14.10.2012 13:35

Spada produkcja i sprzedaż autobusów

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski Mateusz Dąbrowski

Kryzys w branży motoryzacyjnej odbija się na polskich fabrykach autobusów. Choć w tego rodzaju produkcji jesteśmy jednym z liderów w Europie, spadek zamówień staje się coraz bardziej niepokojący. Już wiadomo, że branża będzie musiała ograniczać liczbę budowanych pojazdów. Jest też bardzo prawdopodobnym, że konsekwencja takiego kroku będzie redukcja zatrudnienia.

Według najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz branżowej firmy analitycznej JMK, w ciągu trzech kwartałów liczba rejestrowanych w Polsce autobusów zmalała w porównaniu z ub. rokiem o prawie jedną dziesiątą. Krajowi przewoźnicy kupili łącznie 930 pojazdów, o przeszło setkę mniej niż rok temu. Najgłębszy spadek popytu widać w segmencie autobusów miejskich. O ile rok temu we wrześniu liczba sprzedanych pojazdów przekroczyła 160 sztuk, to w ubiegłym miesiącu wyniosła zaledwie 61.

– Na wyniki segmentu autobusów miejskich wpływa brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem. W tym przypadku spadek w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku przekroczył już 42 proc. Niestety ta tendencja cały czas się pogłębia – informuje raport. Nie pomogą tu nawet realizowane już kontrakty: dla Warszawy (105 szt.) i dla Rzeszowa (50) Jak dotąd, od stycznia zakupiły najwięcej nowych autobusów następujące miasta: Białystok – 35 szt.; Lublin – 30, Kraków – 30, Świerklaniec – 18, Kielce – 16, Katowice – 15, Poznań - 15, Płock – 15 oraz Biała Podlaska – 12.

Co w pozostałych segmentach? Nie jest jeszcze tak źle: zwłaszcza w segmencie autobusów międzymiastowych, gdzie w ciągu 9 miesięcy tego roku zarejestrowano 67 pojazdów, czyli o ponad połowę więcej niż rok wcześniej. Ten wzrost ma być bardzo dobrym sygnałem dla całego rynku, bo świadczy o powolnym podnoszeniu się segmentu, który do tej pory był w kondycji raczej kiepskiej. Wzrosła także sprzedaż minibusów, natomiast bardzo mocno – o 80 proc. – podskoczyła sprzedaż autokarów turystycznych.

Ale dla zrównoważenia spadków w autobusach miejskich to nie wystarczy. Analitycy podkreślają, że rozpędzona sprzedaż pojazdów międzymiastowych osiągnęła bowiem swoje maksimum. - Na koniec roku spodziewamy się ogólnego spadku rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25 proc. w porównaniu do 2011 roku, kiedy sprzedano ich w kraju 1561 sztuk – twierdzą PZPM i JMK.

Spadnie także produkcja, która w ubiegłym roku przekroczyła 4,6 tys. sztuk. Na to wpływ będą miały przede wszystkim zmniejszające się zamówienia z zagranicy.

Prognozowany jest także spadek eksportu. I to pomimo faktu, że europejski rynek rośnie o 12 proc. – Widać, że polscy producenci przygotowują się do ograniczenia produkcji ze względu na spadek zamówień. W tym roku przerwy wakacyjne były dłuższe, a w fabrykach MAN-a w Starachowicach oraz w zakładach Scanii w Słupsku są zwolnienia pracowników – mówił „Rz" Aleksander Kierecki, prezes JMK.

Pogorszenie koniunktury może odczuć zwłaszcza Solaris, który w produkcji autobusów miejskich, a więc tych, które najwięcej tracą, jest liderem z 60-procentowym udziałem w rynku.

Kryzys w branży motoryzacyjnej odbija się na polskich fabrykach autobusów. Choć w tego rodzaju produkcji jesteśmy jednym z liderów w Europie, spadek zamówień staje się coraz bardziej niepokojący. Już wiadomo, że branża będzie musiała ograniczać liczbę budowanych pojazdów. Jest też bardzo prawdopodobnym, że konsekwencja takiego kroku będzie redukcja zatrudnienia.

Według najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz branżowej firmy analitycznej JMK, w ciągu trzech kwartałów liczba rejestrowanych w Polsce autobusów zmalała w porównaniu z ub. rokiem o prawie jedną dziesiątą. Krajowi przewoźnicy kupili łącznie 930 pojazdów, o przeszło setkę mniej niż rok temu. Najgłębszy spadek popytu widać w segmencie autobusów miejskich. O ile rok temu we wrześniu liczba sprzedanych pojazdów przekroczyła 160 sztuk, to w ubiegłym miesiącu wyniosła zaledwie 61.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe