Mniejsze wydatki na drogi

Nakłady na inwestycje będą w tym roku o około 10 mld zł niższe wobec pierwotnych planów

Publikacja: 23.10.2012 01:42

Mniejsze wydatki na drogi

Foto: Fotorzepa, Iwona Kaczanowska

Zgodnie z zapowiedziami z początku tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała na nowe drogi wydać ok. 29,3 mld zł, rekordową w ostatnich latach kwotę. Już wiadomo, że tak się nie stanie. – Tegoroczne wydatki na inwestycje z Krajowego Funduszu Drogowego wyniosą ok. 19 mld zł – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Miały wynieść ok. 28,4 mld zł

Zgodnie z zapowiedziami Sławomira Nowaka, ministra transportu, wydatki na nowe drogi w przyszłym roku mają wynieść 15 mld zł.

Szukanie winnego

Jak mówi Urszula Nelken, to, że w tym roku na rynek trafi z rządowych kontraktów o ok. 10 mld zł mniej niż miało, jest winą wykonawców. – Raz jeszcze musieliśmy wyłaniać wykonawców na budowę autostrad A1 i A4 – wyjaśnia rzecznik GDDKiA.

To nie tłumaczy jednak różnicy na poziomie aż 10 mld zł. Odcinek 64 km autostrady A1 między Toruniem a Łodzią o długości 64 km powstanie w przyszłym roku. Przetarg na dokończenie inwestycji po zerwaniu poprzednich kontraktów ogłoszono pod koniec września. Kiedy wykonawca – irlandzka firma SRB – schodził z budowy, prace były zaawansowane w 50–60 proc. Budowa 64 km autostrady z Czerniewic do Kowala miała kosztować ok. 1,8 mld euro.

W tym roku nie uda się też zakończyć budowy 35-km odcinka autostrady A4 pomiędzy Tarnowem a Dębicą. Wartość kontraktu wynosiła ok. 1,75 mld zł. Przed rozwiązaniem umowy z wykonawcą GDDKiA zapłaciła faktury w wysokości ok. 850 mln zł. A4 na Podkarpaciu, na odcinku Rzeszów Zachód – Rzeszów Wschód budowało polsko-indyjskie konsorcjum firm Radko, Punji Lloyd i Autostrada Wschodnia. Umowa warta 441 mln zł została zerwana pod koniec maja tego roku. Po 23 miesiącach trwania kontraktu firmy zrealizowały 49 proc. zakresu rzeczowego kontraktu. Droga ma powstać w roku 2014.

Historia się powtarza

Jak podkreśla Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, tym razem niewydania wszystkich zaplanowanych pieniędzy nie można uzasadnić niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, jak było to w ostatnich latach. – Budowy są mocno opóźnione, kontrakty są zrywane. To m.in. konsekwencja zasad, na jakich GDDKiA podpisywała umowy z wykonawcami. Doprowadziło to do tego, że firmy nie dają rady wywiązać się na czas z przyjętych zobowiązań – wskazuje Michałowski.

Niewykonanie budżetu przez GDDKiA w tym roku będzie kontynuacją tradycji z ostatnich lat. W latach 2008–2011 rząd planował zapłacić wykonawcom faktury na łączną kwotę 114,6 mld zł. Tymczasem wydatki zamknęły się kwotą 78,8 mld zł.

W ciągu ostatnich pięciu lat najwięcej pieniędzy trafiło za zrealizowane kontrakty do firm budujących drogi w roku 2011 – ok. 26,4 mld zł. W ubiegłym roku drogowcy byli też najbliżej wykonania planowanego budżetu. Szacunki rozminęły się z rzeczywistością zaledwie o ok. 3,6 mld zł.

Do tej pory największa różnica pomiędzy planami a wykonaniem budżetu na drogi miała miejsce w 2009 r., kiedy GDDKIA nie wydała ok. 14 mld zł.

KFD na plusie

Mniejsze wydatki oznaczają konieczność zaciągania mniejszych zobowiązań przez Skarb Państwa. Plany na 2012 r. przewidywały pozyskanie z kredytów i emisji obligacji 14,7 mld zł. W pierwszym półroczu na rachunek KFD wpłynęło 1,9 mld zł z kredytów i 3,9 mld zł z emisji obligacji. – Czerwcowa emisja była jedyną i ostatnią na ten rok – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stefanska@rp.pl

Zgodnie z zapowiedziami z początku tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała na nowe drogi wydać ok. 29,3 mld zł, rekordową w ostatnich latach kwotę. Już wiadomo, że tak się nie stanie. – Tegoroczne wydatki na inwestycje z Krajowego Funduszu Drogowego wyniosą ok. 19 mld zł – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Miały wynieść ok. 28,4 mld zł

Zgodnie z zapowiedziami Sławomira Nowaka, ministra transportu, wydatki na nowe drogi w przyszłym roku mają wynieść 15 mld zł.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?