Mniejsze wydatki na drogi

Nakłady na inwestycje będą w tym roku o około 10 mld zł niższe wobec pierwotnych planów

Publikacja: 23.10.2012 01:42

Mniejsze wydatki na drogi

Foto: Fotorzepa, Iwona Kaczanowska

Zgodnie z zapowiedziami z początku tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała na nowe drogi wydać ok. 29,3 mld zł, rekordową w ostatnich latach kwotę. Już wiadomo, że tak się nie stanie. – Tegoroczne wydatki na inwestycje z Krajowego Funduszu Drogowego wyniosą ok. 19 mld zł – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Miały wynieść ok. 28,4 mld zł

Zgodnie z zapowiedziami Sławomira Nowaka, ministra transportu, wydatki na nowe drogi w przyszłym roku mają wynieść 15 mld zł.

Szukanie winnego

Jak mówi Urszula Nelken, to, że w tym roku na rynek trafi z rządowych kontraktów o ok. 10 mld zł mniej niż miało, jest winą wykonawców. – Raz jeszcze musieliśmy wyłaniać wykonawców na budowę autostrad A1 i A4 – wyjaśnia rzecznik GDDKiA.

To nie tłumaczy jednak różnicy na poziomie aż 10 mld zł. Odcinek 64 km autostrady A1 między Toruniem a Łodzią o długości 64 km powstanie w przyszłym roku. Przetarg na dokończenie inwestycji po zerwaniu poprzednich kontraktów ogłoszono pod koniec września. Kiedy wykonawca – irlandzka firma SRB – schodził z budowy, prace były zaawansowane w 50–60 proc. Budowa 64 km autostrady z Czerniewic do Kowala miała kosztować ok. 1,8 mld euro.

W tym roku nie uda się też zakończyć budowy 35-km odcinka autostrady A4 pomiędzy Tarnowem a Dębicą. Wartość kontraktu wynosiła ok. 1,75 mld zł. Przed rozwiązaniem umowy z wykonawcą GDDKiA zapłaciła faktury w wysokości ok. 850 mln zł. A4 na Podkarpaciu, na odcinku Rzeszów Zachód – Rzeszów Wschód budowało polsko-indyjskie konsorcjum firm Radko, Punji Lloyd i Autostrada Wschodnia. Umowa warta 441 mln zł została zerwana pod koniec maja tego roku. Po 23 miesiącach trwania kontraktu firmy zrealizowały 49 proc. zakresu rzeczowego kontraktu. Droga ma powstać w roku 2014.

Historia się powtarza

Jak podkreśla Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, tym razem niewydania wszystkich zaplanowanych pieniędzy nie można uzasadnić niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, jak było to w ostatnich latach. – Budowy są mocno opóźnione, kontrakty są zrywane. To m.in. konsekwencja zasad, na jakich GDDKiA podpisywała umowy z wykonawcami. Doprowadziło to do tego, że firmy nie dają rady wywiązać się na czas z przyjętych zobowiązań – wskazuje Michałowski.

Niewykonanie budżetu przez GDDKiA w tym roku będzie kontynuacją tradycji z ostatnich lat. W latach 2008–2011 rząd planował zapłacić wykonawcom faktury na łączną kwotę 114,6 mld zł. Tymczasem wydatki zamknęły się kwotą 78,8 mld zł.

W ciągu ostatnich pięciu lat najwięcej pieniędzy trafiło za zrealizowane kontrakty do firm budujących drogi w roku 2011 – ok. 26,4 mld zł. W ubiegłym roku drogowcy byli też najbliżej wykonania planowanego budżetu. Szacunki rozminęły się z rzeczywistością zaledwie o ok. 3,6 mld zł.

Do tej pory największa różnica pomiędzy planami a wykonaniem budżetu na drogi miała miejsce w 2009 r., kiedy GDDKIA nie wydała ok. 14 mld zł.

KFD na plusie

Mniejsze wydatki oznaczają konieczność zaciągania mniejszych zobowiązań przez Skarb Państwa. Plany na 2012 r. przewidywały pozyskanie z kredytów i emisji obligacji 14,7 mld zł. W pierwszym półroczu na rachunek KFD wpłynęło 1,9 mld zł z kredytów i 3,9 mld zł z emisji obligacji. – Czerwcowa emisja była jedyną i ostatnią na ten rok – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stefanska@rp.pl

Zgodnie z zapowiedziami z początku tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała na nowe drogi wydać ok. 29,3 mld zł, rekordową w ostatnich latach kwotę. Już wiadomo, że tak się nie stanie. – Tegoroczne wydatki na inwestycje z Krajowego Funduszu Drogowego wyniosą ok. 19 mld zł – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Miały wynieść ok. 28,4 mld zł

Zgodnie z zapowiedziami Sławomira Nowaka, ministra transportu, wydatki na nowe drogi w przyszłym roku mają wynieść 15 mld zł.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja
Biznes
Smartfon Trumpa ma kosztować 499 dolarów. CNBC: będzie produkowany w Chinach
Biznes
Amerykańska firma ukarana w Wielkiej Brytanii. Nie zapobiegła atakowi hakerów
Biznes
Mocno przyspiesza sprzedaż aut na prąd. I to mimo braku dopłat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim