Tylko w październiku, jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do kasy państwa wpłynęło z Brukseli prawie 1,9 mld zł. To zwroty już obniżonych wydatków. W sumie w budżecie unijnym na lata 2007–2013 na drogi dostaliśmy 10,37 mld euro, czyli po obecnym kursie ok. 43,14 mld zł.
Na zlecenie Komisji Europejskiej trwa badanie sposobu realizacji przez Polskę inwestycji drogowych powstających przy wsparciu Unii.
Jest konsekwencją skargi dwóch irlandzkich firm SIAC i SRB na polski rząd. Obie budowały autostrady: SIAC A4 na odcinku Tarnów–Dębica, SRB trasę A1 Toruń–Kowal. Umowy zostały zerwane. Obie firmy domagały się zwiększenia wartości kontraktów m.in. z uwagi na konieczność wykonania prac dodatkowych. Na to jednak nie zgodziła się GDDKiA.