Kontrakt obejmuje budowę drogi startowej wraz z niezbędna  infrastrukturą techniczną i nawigacyjną. Budowa nowej drogi startowej o długości 3,2  km rozpocznie się w najbliższych tygodniach, natomiast zakończenie robót powinno nastąpić wraz z końcem trzeciego kwartału 2014 r.

Nowa droga startowa w Pyrzowicach będzie o  400 metrów dłuższa od obecnej, dzięki temu będzie można obsłużyć nawet największe samoloty odlatujące z Pyrzowic z pełnym obciążeniem, co dotychczas wiązało się z pewnymi ograniczeniami. Będzie miała szerokość 45 m, a po obu jej stronach zostaną wybudowane symetryczne pobocza o szerokości 7,5 m każde.

Nowy pas startowy zostanie zlokalizowany równolegle do obecnego, w odległości 195 m na północ. Położenie nowego pasa zostało tak wyznaczone, by w przyszłości, w razie potrzeby, umożliwić jego bezkolizyjne wydłużenie w kierunku zachodnim o kolejne 400 m. Wraz z oddaniem do użytkowania nowej drogi startowej, obecnie istniejący pas startowy zostanie przekształcony w drogę kołowania.

- Budowa drogi startowej to jedna z kluczowych inwestycji, dzięki której zwiększą się możliwości operacyjne pyrzowickiego portu w obsłudze dalekodystansowych połączeń pasażerskich oraz cargo. Mimo, iż długość obecnej drogi startowej pozwala przyjmować szerokokadłubowe samoloty to muszą one od nas odlatywać z niepełnym załadunkiem lub ograniczoną ilością paliwa. Po wybudowaniu dłuższej drogi startowej, nawet największe statki powietrzne, będące w pełni obciążone, będą miały odpowiednio dużo miejsca, aby nabrać wystarczającej prędkości podczas startu i wzbić się w powietrze – mówi Cezary Orzech,  rzecznik katowickiego lotniska.

Budowa pasa startowego to jedno z dwóch zadań realizowanych w ramach największej inwestycji. Projekt w wysokości do 50 proc.  jego kosztów kwalifikowanych będzie dofinansowany  z dotacji unijnych.   Obecnie w porcie trwa    rozbudowa płaszczyzny postoju samolotów o powierzchni 110 tys. m kw., która pomieści jednocześnie 13 samolotów. Równolegle prowadzone są prace przy modernizacji 39 tys. m kw. dróg kołowania, które umożliwią statkom powietrznym wielkości Boeinga 747 przemieszczanie się pomiędzy drogą startową a rozbudowywaną obecnie płaszczyzną postoju samolotów.