Reklama

Głęboki spadek na rynku nowych autobusów

W tym roku liczba rejestrowanych nowych autobusów może być nawet o jedną czwartą niższa niż przed rokiem.

Publikacja: 18.12.2012 01:34

Największy udział w sprzedaży na polskim rynku ma Mercedes-Benz.

Największy udział w sprzedaży na polskim rynku ma Mercedes-Benz.

Foto: Rzeczpospolita

Koniec roku nie wygląda dobrze dla branży autobusowej. Brak unijnych funduszy czy „popytowego" wsparcia ze strony takiej imprezy jak Euro 2012 sprawiają, że rynek sunie w dół. I można przypuszczać, że ta negatywna tendencja będzie się dalej pogłębiać. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz branżowej firmy analitycznej JMK od stycznia liczba rejestracji nowych autobusów jest mniejsza w porównaniu z tą sprzed roku o przeszło jedną dziesiątą. – Spadek jest znaczący – podkreślają analitycy. Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w ciągu minionych 11 miesięcy krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1175 autobusów. Licząc razem segmenty do 3,5 tony i powyżej, to aż o 136 sztuk mniej niż rok wcześniej. Mogło się wydawać, że będzie nieco lepiej. Wzrost sprzedaży, z wyjątkiem bardzo złego lutego, utrzymywał się bowiem jeszcze do sierpnia.

Optymistycznie wyglądał zwłaszcza segment autokarów turystycznych: dzięki zamówieniom firm przewozowych szykujących się na ruch turystyczny wywołany organizacją przez Polskę piłkarskich mistrzostw Europy branża odczuła prawdziwy boom. Od stycznia do końca października liczba rejestrowanych tego typu pojazdów wzrosła w ujęciu rok do roku o 85 proc. Nieźle było także w przypadku autobusów międzymiastowych. Tu rejestracje podskoczyły o przeszło jedną czwartą. Ale całą branżę autobusową pogrążyły autobusy miejskie, mające największy, przeszło 80-proc. udział w rynku. Tu sprzedaż spadła o prawie 38 proc. Decydujący okazał się wrzesień. Zarejestrowano w nim zaledwie 61 autobusów. To blisko trzy razy mniej niż rok wcześniej o tej samej porze.

– Szacujemy, że nowe rejestracje na polskim rynku autobusowym zamkną się w tym roku na minusie. Wskazuje na to sytuacja w najważniejszym segmencie autobusów miejskich, w którym do tej pory zarejestrowano 503 pojazdy, o 304 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – podkreślają PZPM i JMK.

Na zakończenie roku spodziewany jest ogólny spadek liczby rejestracji nowych autobusów nawet o 15–20 proc. w porównaniu z 2011 rokiem, kiedy łącznie sprzedano w Polsce 1561 pojazdów.

Przed nami jeszcze rekordowe dostawy dla Wojska Polskiego, które zamówiło łącznie 27 autokarów Mercedes-Benz Tourismo. Wszystkie do końca grudnia powinny znaleźć się w koszarach. Nie będą jednak wliczane do statystyk CEP.

Reklama
Reklama

To Mercedes prowadzi w rankingu marek obecnych na polskim rynku autobusowym. Ma w nim 34-proc. udział. Drugie miejsce zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 243 sztuk (20,7 proc.), trzecią pozycję ma Autosan (6 proc.). Czwarty jest MAN (5,9 proc.).

Koniec roku nie wygląda dobrze dla branży autobusowej. Brak unijnych funduszy czy „popytowego" wsparcia ze strony takiej imprezy jak Euro 2012 sprawiają, że rynek sunie w dół. I można przypuszczać, że ta negatywna tendencja będzie się dalej pogłębiać. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz branżowej firmy analitycznej JMK od stycznia liczba rejestracji nowych autobusów jest mniejsza w porównaniu z tą sprzed roku o przeszło jedną dziesiątą. – Spadek jest znaczący – podkreślają analitycy. Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w ciągu minionych 11 miesięcy krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1175 autobusów. Licząc razem segmenty do 3,5 tony i powyżej, to aż o 136 sztuk mniej niż rok wcześniej. Mogło się wydawać, że będzie nieco lepiej. Wzrost sprzedaży, z wyjątkiem bardzo złego lutego, utrzymywał się bowiem jeszcze do sierpnia.

Reklama
Biznes
Minister cyfryzacji: Prezydent Polski wyłącza Ukrainie satelitarny internet
Biznes
Nierealne żądania Kremla, podatkowa batalia i kłopoty niemieckiej gospodarki
Biznes
Fundusz z grupy BGK inwestuje w spółkę produkującą satelity
Biznes
Akcje za dotacje. Rząd Donalda Trumpa przejmuje udziały w Intelu
Biznes
Morze Kaspijskie wysycha. Jesiotry wymierają, porty trzeba pogłębiać
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama