Przetarg wskaże śmigłowiec dla armii

Koncerny śmigłowcowe, które walczą w polskim przetargu o zamówienia na dostawy 70 helikopterów dla armii już znają wojskowe wymagania taktyczno – techniczne. MON przekazało je w poniedziałek producentom

Publikacja: 05.03.2013 16:23

AgustaWestland, Sikorsky Aircraft i Eurocopter walczą o warte ok. 10 mld zł zamówienia armii na wojs

AgustaWestland, Sikorsky Aircraft i Eurocopter walczą o warte ok. 10 mld zł zamówienia armii na wojskowe śmigłowce

Foto: Fotorzepa, Pasterski Radek PR Pasterski Radek

W konkursie  uczestniczą potentaci branży: włosko brytyjska AgustaWestland, francusko- niemiecki Eurocopter i amerykański Sikorsky Aircraft.

Przed rozstrzygnięciem największego  po zakupach samolotów  F -16 kontraktu wojskowego, wartego  8- 10 mld zł, armia chce przeprowadzić testy śmigłowców  według jednolitej procedury. MON  żąda aby już w czasie prób oferowane polskiej armii helikoptery miały wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty umożliwiające wojskową eksploatację.

Faworyt i inni

Już wiadomo iż ze spełnieniem tego warunku  będzie miał kłopoty  śmigłowiec EC 725 caracal Eurocoptera,  który trzeba dopiero dostosować do zadań  związanych ze zwalczaniem okrętów podwodnych. - Produkt Eurocoptera  podoba się jednak wojskowym, bo to największa maszyna spośród oferowanych w konkursie – twierdzi Jerzy Gruszczyński  redaktor naczelny pisma Lotnictwo.

Amerykański Black Hawk S70i  uchodzi w przetargu za faworyta -  towarzyszy mu opinia sprawdzonego wszechstronnie w bojowych warunkach i  oferowanego w rozsądnej cenie – dodaje Gruszczyński.

Produkt AgustyWestland  - helikopter AW 149, to najnowsza technologicznie konstrukcja o doskonałych parametrach technicznych i ekonomicznych ale, zdaniem  wojska, niesprawdzona jeszcze w bojowych warunkach i obciążona ryzykiem „wieku dziecięcego".

Wojsko oczekuje, że zwycięzca przetargu, którego rozstrzygnięcie nastąpi dokładnie za rok, będzie produkował i serwisował helikoptery w kraju. Taki warunek sprzyja na razie AguścieWestland i PZL Mielec Sikorsky Aircraft. Obie spółki maja swoje zakłady w Polsce. Eurocopter zapowiada jednak w razie wygranej,  zaangażowanie przemysłowe, które mogłyby wzbogacić polską gospodarkę o inwestycje  ostatniego z trzech największych koncernów helikopterowych na świecie.

W konkursie  uczestniczą potentaci branży: włosko brytyjska AgustaWestland, francusko- niemiecki Eurocopter i amerykański Sikorsky Aircraft.

Przed rozstrzygnięciem największego  po zakupach samolotów  F -16 kontraktu wojskowego, wartego  8- 10 mld zł, armia chce przeprowadzić testy śmigłowców  według jednolitej procedury. MON  żąda aby już w czasie prób oferowane polskiej armii helikoptery miały wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty umożliwiające wojskową eksploatację.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji