Testy śmigłowców przed rozstrzygnięciem przetargu

Wojsko odkrywa karty w wartym prawie 10 miliardów złotych przetargu śmigłowcowym.

Publikacja: 06.03.2013 23:47

AW 149. Najnowsza, innowacyjna konstrukcja AgustyWestland. Będzie produkowana w Świdniku.

AW 149. Najnowsza, innowacyjna konstrukcja AgustyWestland. Będzie produkowana w Świdniku.

Foto: Augusta Westland

W największym po zakupach samolotów  F-16, konkursie na dostawy sprzętu dla armii, uczestniczą prawdziwi potentaci: włosko-brytyjska AgustaWestland, francusko-niemiecki Eurocopter i amerykański Sikorsky Aircraft. Rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umów spodziewane jest w pierwszej połowie przyszłego roku.

Rywalizacja o polskie zamówienia już się zaczęła i będzie zacięta, bo firmy walczą również o warte kolejne miliardy złotych dostawy następnych stu helikopterów, w tym uderzeniowych, po 2018 roku.

Jeden śmigłowiec do różnych zadań

Helikopterowi rywale, którzy biją się o zamówienia na dostawy 70 maszyn, już znają wojskowe wymagania taktyczno-techniczne. MON przekazało je w poniedziałek producentom. Armia oczekuje, że istotne elementy śmigłowców będą produkowane, naprawiane i serwisowane w Polsce, wojsko decyduje się na zamówienie jednej, uniwersalnej platformy, w kilku specjalistycznych wersjach wyposażenia, a oferowane helikoptery zostaną dokładnie sprawdzone przed rozstrzygnięciem przetargu.

Według planów Sztabu Generalnego 10 maszyn miałoby zostać wyposażonych do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, ok. sześciu do ratownictwa morskiego (wersje SAR), tyle samo byłoby przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Pozostałe z 70 maszyn przewidziano w wersji transportowej.

Decyzja o zakupie helikopterów o różnym przeznaczeniu, na ujednoliconej platformie, od początku budziła wątpliwości ekspertów. – Koncepcja jest ryzykowna, bo lepiej dobierać specjalistyczne wyposażenie i wielkość do poszczególnych zadań. Tak się robi w większości armii NATO – przestrzega Bartosz Głowacki z fachowego pisma Raport WTO.

Testy przed rozstrzygnięciem

Jeszcze w tym roku MON planuje wszechstronne testy śmigłowców według jednolitej procedury. Wojskowi żądają, aby już w czasie prób oferowane polskiej armii helikoptery miały niezbędne pozwolenia i certyfikaty umożliwiające wojskową eksploatację.

Już wiadomo, iż ze spełnieniem tego warunku będzie miał kłopoty śmigłowiec EC 725 caracal Eurocoptera, który trzeba dopiero dostosować np. do zadań  związanych ze zwalczaniem okrętów podwodnych.

– Produkt Eurocoptera podoba się jednak wojskowym, bo to największa maszyna spośród oferowanych w konkursie i z doświadczeniami m.in. w misji afgańskiej – twierdzi Jerzy Gruszczyński, redaktor naczelny pisma Lotnictwo.

Amerykański faworyt i włoskie innowacje

Ale to amerykański Black Hawk S70i uchodzi w przetargu za faworyta – towarzyszy mu opinia sprawdzonego wszechstronnie w bojowych warunkach i  oferowanego w rozsądnej cenie.

– Tyle tylko, że nie wiadomo w co tak naprawdę można wyposażyć najnowszą eksportową wersję Blac Hawka, a cena maszyny przygotowanej np. do zwalczania okrętów podwodnych, jest wielokrotnie wyższa od wersji transportowej i może sięgać grubo ponad 100 mln dol – mówi Bartosz Głowacki.

Produkt AgustyWestland, helikopter AW 149, to najnowsza technologicznie konstrukcja. Producent zachwala doskonałe parametry techniczne i ekonomiczne, zwłaszcza przyszłą oszczędną eksploatację.

Ale zdaniem wojska śmigłowiec nie został jeszcze sprawdzony w bojowych warunkach. I jak każda nowość jest obciążony ryzykiem „wieku dziecięcego".

Produkcja helikopterów w kraju

Wojsko oczekuje, że zwycięzca przetargu będzie produkował i serwisował helikoptery w kraju. Taki warunek sprzyja na razie AguścieWestland i Sikorsky Aircraft. Obie spółki mają zakłady w Polsce.

Amerykanie przejęli lotnicze zakłady PZL Mielec 6 lat temu, które od tego czasu opanowały technologie produkcji najnowszych, sprawdzonych w wielu konfliktach i armiach Black Hawków, eksportowanych już z podkarpackiej fabryki w świat.

AgustaWestland przejęła 2 lata temu PZL Świdnik. Mieczysław Majewski, wiceszef spółki zapewnia, że koncern w razie zwycięstwa produkcję helikopterów AW 149 w całości ulokuje w Świdniku.

Eurocopter, który dzierży trzecią część globalnego rynku helikopterowego i który dotąd na większą skalę nie inwestował w Polsce, także zapowiada w razie wygranej zaangażowanie przemysłowe, które mogłoby wzbogacić polską gospodarkę o stałą obecność jednego z trzech największych koncernów śmigłowcowych na świecie.

Francusko-niemiecka korporacja, która w Polsce odnotowała już sukces – wyposażyła w medyczne, mniejsze śmigłowce Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – podkreśla swoje doświadczenie w technologicznej współpracy z zagranicznymi partnerami w Brazylii, Kazachstanie, Meksyku i krajach Dalekiego Wschodu.

Gotowe i chętne do współpracy z Eurocopterem są łódzkie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1, które od lat remontują eksploatowane przez armię śmigłowce rosyjskiej i polskiej produkcji.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora z.lentowicz@rp.pl

W największym po zakupach samolotów  F-16, konkursie na dostawy sprzętu dla armii, uczestniczą prawdziwi potentaci: włosko-brytyjska AgustaWestland, francusko-niemiecki Eurocopter i amerykański Sikorsky Aircraft. Rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umów spodziewane jest w pierwszej połowie przyszłego roku.

Rywalizacja o polskie zamówienia już się zaczęła i będzie zacięta, bo firmy walczą również o warte kolejne miliardy złotych dostawy następnych stu helikopterów, w tym uderzeniowych, po 2018 roku.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!