Reklama

Amica: Będzie dywidenda

Polska jest wciąż najważniejszym rynkiem dla producenta AGD, ale jej udział w obrotach systematycznie spada.

Publikacja: 20.03.2013 02:03

Red

Amica Wronki w Polsce w 2012 r. miała 549,1 mln zł przychodów, które jednak spadły o 2,7 proc. W tym samym czasie w Rosji wzrosły o 47 proc., do 435,4 mln zł, a w Niemczech o 4 proc., do 295,3 mln zł. Ogółem przychody spółki na rynkach zagranicznych to już ponad 1 mld zł i są o 13,4 proc. wyższe niż w 2011 r. W sumie w 2012 r. przychody Amiki wzrosły o 7,2 proc., do niemal 1,6 mld zł, zaś zysk netto spadł o 41 proc., do 47,7 mln zł.

Spółka zapowiada w 2013 r. także dalsze prace nad umocnieniem pozycji na rynkach eksportowych. – Zbyt mało sprzedajemy na Ukrainie, w 2012 r. było jedynie ok. 8 mln euro, podczas gdy powinien być to poziom 20–30 proc. tego co generuje nam Rosja. Kolejny cel to Francja. Chcemy, aby rynki w zachodniej Europie stanowiły naturalną przeciwwagę dla wschodnich – mówi Jacek Rutkowski, prezes Amiki Wronki.

Podbijanie rynku francuskiego nie będzie jednak proste. Działa na nim niewiele sieci handlowych i trudno je przekonać do wprowadzenia do oferty kolejnej marki, która w tym kraju nie jest znana.

Spółka inwestuje także w dalszą rozbudowę mocy produkcyjnych, na koniec 2012 r. był to poziom 1,25 mln sztuk, a w 2015 r. ma to być ok. 1,5 mln sztuk. Do końca września zakończy się też wart ok. 69 mln zł projekt inwestycyjny we Wronkach w ramach specjalnej strefy ekonomicznej.

– Ogółem tegoroczne wydatki inwestycyjne to 40–50 mln zł i nie uwzględniają ewentualnych akwizycji – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki.

Reklama
Reklama

Spółka przygląda się zagranicznym producentom AGD zwłaszcza z Włoch, jednak jak zastrzega, nie interesuje ją kupowanie fabryk, bo rząd włoski w takiej sytuacji domaga się utrzymywania w nich produkcji oraz zatrudnienia. Amica jest zainteresowana jedynie zakupem samej marki oraz jej klientami. Z planów otwierania czy kupowania fabryk w innych krajach ostatecznie rezygnuje.

Wczoraj na giełdzie akcje Amiki zyskały 0,9 proc.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama