Hamuje konsolidacja polskiego rynku sprzedaży aut. Według firmy doradczej DCG Dealer Consulting oraz Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ubiegłym roku po raz pierwszy od 6 lat wskaźnik obrazujący konsolidację zmalał. Wynosi 41,32 proc. i oznacza, że taka właśnie część sprzedaży wszystkich nowych samochodów przechodzi przez salony 50 największych polskich dilerów.
Sprzedawcy samochodów są w coraz trudniejszej sytuacji. Po raz pierwszy od 2007 roku dynamika wzrostu sprzedaży największych dilerów liczona rok do roku była gorsza niż wynik całego rynku. O ile rynek zanotował spadek sprzedaży o 2,51 proc., to największe 50 firm dilerskich aż o 3,68 proc. Dla porównania w roku 2011 rynek spadł o 7,42 proc., podczas gdy najwięksi dilerzy zmniejszyli swoją sprzedaż tylko o 2,75 proc. Zdaniem Marka Koniecznego, prezesa Związku Dealerów Samochodów, wyhamowanie konsolidowania się sprzedaży samochodów w Polsce jest przejściowe. Czynnikiem napędzającym będzie realizowana przez największe firmy polityka przejęć i fuzji. Dużą rolę w tym zakresie może odegrać nowy gracz na polskim rynku - największa grupa dealerska w Europie - Porsche Holding Salzburg (w Polsce pod nazwą Porsche Inter Auto). Zrealizowane w ubiegłym roku przejęcia i planowane w tym roku transakcje, jak zakup warszawskiej firmy Szewczyk, mogą świadczyć o wielkich planach rozwojowych tej grupy, zwiększających znacznie jej wielkość sprzedaży – dodaje Konieczny.
Według listy największych polskich dilerów TOP50 opracowanej przed DCG Dealer Consulting i Samar, pozycję lidera utrzymuje Polska Grupa Dealerów (9314 sprzedanych aut), choć nie można nazywać już tej pozycji niepodważalną. Po raz drugi z rzędu PGD zanotowała spadek sprzedaży, tym razem ogromny – o 20,6 proc. Od drugiej na liście grupy Krotoski–Cichy (8150 sprzedanych aut) dzieli PGD już tylko nieco ponad 1100 samochodów, choć jeszcze w roku 2010 różnica ta wynosiła prawie 7 tysięcy aut. Na podium, po roku nieobecności, wróciła grupa dealerska Carservis (sprzedaż 5137 aut) i to pomimo 11-proc. spadku sprzedaży.
Czołowa dziesiątka od kilku lat jest nadzwyczaj stabilna. W roku 2012 nastąpiła w niej tylko jedna zmiana i to wynikająca ze zmian własnościowych, a nie ilości sprzedanych samochodów. Na liście TOP10 nie znajdziemy już grupy KPI Retail, która została przejęta przez grupę Porsche Inter Auto. Do pierwszej dziesiątki TOP50 awansowało natomiast po raz pierwszy katowickie konsorcjum MM Cars - Zięba.
Na razie polski rynek sprzedaży nowych aut pozostaje wciąż mocno rozdrobniony: średnia punktów sprzedaży przypadająca na pierwsze pięćdziesiąt największych firm dilerskich (w sumie jest ich około tysiąca) to zaledwie 4 salony. Tymczasem we Włoszech to ok. 11 salonów, we Francji 20, w Niemczech 21, a w Wielkiej Brytanii 33. Ale w przyszłości sytuacja będzie się zmieniać.