Najwięksi dilerzy tracą rynek aut

Największe firmy dilerskie zmniejszają sprzedaż szybciej niż cały rynek

Publikacja: 24.03.2013 09:59

Najwięksi dilerzy tracą rynek aut

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Hamuje konsolidacja polskiego rynku sprzedaży aut. Według firmy doradczej DCG Dealer Consulting oraz Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ubiegłym roku po raz pierwszy od 6 lat wskaźnik obrazujący konsolidację zmalał. Wynosi 41,32 proc. i oznacza, że taka właśnie część sprzedaży wszystkich nowych samochodów przechodzi przez salony 50 największych polskich dilerów.

Sprzedawcy samochodów są w coraz trudniejszej sytuacji. Po raz pierwszy od 2007 roku dynamika wzrostu sprzedaży największych dilerów liczona rok do roku była gorsza niż wynik całego rynku. O ile rynek zanotował spadek sprzedaży o 2,51 proc., to największe 50 firm dilerskich aż o 3,68 proc. Dla porównania w roku 2011 rynek spadł o 7,42 proc., podczas gdy najwięksi dilerzy zmniejszyli swoją sprzedaż tylko o 2,75 proc. Zdaniem Marka Koniecznego, prezesa Związku Dealerów Samochodów, wyhamowanie konsolidowania się sprzedaży samochodów w Polsce jest przejściowe. Czynnikiem napędzającym  będzie realizowana przez największe firmy polityka przejęć i fuzji. Dużą rolę w tym zakresie może odegrać nowy gracz na polskim rynku - największa grupa dealerska w Europie - Porsche Holding Salzburg (w Polsce pod nazwą Porsche Inter Auto). Zrealizowane w ubiegłym roku przejęcia i planowane w tym roku transakcje, jak zakup warszawskiej firmy Szewczyk, mogą świadczyć o wielkich planach rozwojowych tej grupy, zwiększających znacznie jej wielkość sprzedaży – dodaje Konieczny.

Według listy największych polskich dilerów TOP50 opracowanej przed DCG Dealer Consulting i Samar, pozycję lidera utrzymuje Polska Grupa Dealerów (9314 sprzedanych aut), choć nie można nazywać już tej pozycji niepodważalną. Po raz drugi z rzędu PGD zanotowała spadek sprzedaży, tym razem ogromny – o 20,6 proc. Od drugiej na liście grupy Krotoski–Cichy (8150 sprzedanych aut) dzieli PGD już tylko nieco ponad 1100 samochodów, choć jeszcze w roku 2010 różnica ta wynosiła prawie 7 tysięcy aut. Na podium, po roku nieobecności, wróciła grupa dealerska Carservis (sprzedaż 5137 aut) i to pomimo 11-proc. spadku sprzedaży.

Czołowa dziesiątka od kilku lat jest nadzwyczaj stabilna. W roku 2012 nastąpiła w niej tylko jedna zmiana i to wynikająca ze zmian własnościowych, a nie ilości sprzedanych samochodów. Na liście TOP10 nie znajdziemy już grupy KPI Retail, która została przejęta przez grupę Porsche Inter Auto. Do pierwszej dziesiątki TOP50 awansowało natomiast po raz pierwszy katowickie konsorcjum MM Cars - Zięba.

Na razie polski rynek sprzedaży nowych aut pozostaje wciąż mocno rozdrobniony: średnia punktów sprzedaży przypadająca na pierwsze pięćdziesiąt największych firm dilerskich (w sumie jest ich około tysiąca) to zaledwie 4 salony. Tymczasem we Włoszech to ok. 11 salonów, we Francji 20, w Niemczech 21, a w Wielkiej Brytanii 33. Ale w przyszłości sytuacja będzie się zmieniać.

Na rynku widać także, że dilerzy starają się dywersyfikować działalność. Tym bardziej, że problemem jest nie tylko malejąca sprzedaż: dramatycznie spadają przychody z serwisowania aut, w rezultacie w dół szybuje rentowność salonów. Według firmy Soliditet Polska, już wiosną ubiegłego roku blisko połowa firm handlujących autami miała kłopoty finansowe: 26 proc. było w kondycji słabej, a 20,5 proc. w bardzo słabej (przebadano 815 salonów). A z ubiegłorocznego wrześniowego badania Związku Dealerów Samochodów wynika, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy pracę w branży ma straci ponad 3,8 tys. osób. Związek szacuje, że od września 2011 roku do września 2013 roku zatrudnienie w autoryzowanych sieciach sprzedaży zmaleje o blisko 6 tys. osób.

Hamuje konsolidacja polskiego rynku sprzedaży aut. Według firmy doradczej DCG Dealer Consulting oraz Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ubiegłym roku po raz pierwszy od 6 lat wskaźnik obrazujący konsolidację zmalał. Wynosi 41,32 proc. i oznacza, że taka właśnie część sprzedaży wszystkich nowych samochodów przechodzi przez salony 50 największych polskich dilerów.

Sprzedawcy samochodów są w coraz trudniejszej sytuacji. Po raz pierwszy od 2007 roku dynamika wzrostu sprzedaży największych dilerów liczona rok do roku była gorsza niż wynik całego rynku. O ile rynek zanotował spadek sprzedaży o 2,51 proc., to największe 50 firm dilerskich aż o 3,68 proc. Dla porównania w roku 2011 rynek spadł o 7,42 proc., podczas gdy najwięksi dilerzy zmniejszyli swoją sprzedaż tylko o 2,75 proc. Zdaniem Marka Koniecznego, prezesa Związku Dealerów Samochodów, wyhamowanie konsolidowania się sprzedaży samochodów w Polsce jest przejściowe. Czynnikiem napędzającym  będzie realizowana przez największe firmy polityka przejęć i fuzji. Dużą rolę w tym zakresie może odegrać nowy gracz na polskim rynku - największa grupa dealerska w Europie - Porsche Holding Salzburg (w Polsce pod nazwą Porsche Inter Auto). Zrealizowane w ubiegłym roku przejęcia i planowane w tym roku transakcje, jak zakup warszawskiej firmy Szewczyk, mogą świadczyć o wielkich planach rozwojowych tej grupy, zwiększających znacznie jej wielkość sprzedaży – dodaje Konieczny.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku