Reklama

B787: ANA wznawia szkolenia pilotów

Największy na świecie posiadacz samolotów B787, japoński przewoźnik ANA wznowi szkolenia pilotów tych samolotów, aby mógł wznowić loty w czerwcu

Publikacja: 02.04.2013 14:10

All Nippon Airways będzie także używać początkowo dreamlinerów do przewozu frachtu po zainstalowaniu w nich nowych systemów baterii, aby uspokoić opinię publiczną, że samolot jest bezpieczny, zanim ruszą loty z pasażerami.

Przewidując wydanie zezwolenia na wznowienie lotów ANA skieruje około 200 pilotów na kursy w symulatorze, aby byli gotowi do podjęcia pracy w czerwcu - twierdzą osoby zaznajomione z planami przewoźnika.

Od czasu uziemienia całej floty B787 piloci przechodzili co miesiąc regularne szkolenie na symulatorze, ale obecne szkolenie będzie prowadzone pod kątem wznowienia lotów. Zacznie się w połowie kwietnia.

- Firma przyjmuje wszelkie możliwie założenia i na ich podstawcie przygotowuje własną działalność. Aby wznowić loty w czerwcu musi mieć wszystkich 200 pilotów gotowych do pracy do tego czasu - dodała jedna z tych osób. Wszystkie prosiły o zachowanie anonimowości, bo nie wolno im rozmawiać publicznie o tej sprawie.

Boeing nie ustalił dotąd przyczyny przegrzewania się baterii, ale w marcu przedstawił nowy system i przewidywał, że B787 zaczną latać w ciągu kilku tygodni. To przyjęto sceptycznie wśród ekspertów i przedstawicieli organów nadzoru.

Reklama
Reklama

ANA ogłosiła kilka dni temu o włączeniu dreamlinerów do czerwcowego rozkładu lotów. - Nie chodzi o to, że postanowiliśmy wznowić te loty, a raczej o to, że nie podjęliśmy decyzji o ich anulowaniu - wyjaśnił rzecznik Ryosei Nomura. Dodał, że nic nie słyszał o wznowieniu szkoleń w symulatorze.

Testy Boeinga

Tymczasem Boeing prowadzi na ziemi i w powietrzu testy nowego systemu baterii, które zamierza wymienić w dreamlinerach. Wyniki testów przedstawi urzędowi lotnictwa FAA, a ten zadecyduje, czy zgadza się na takie rozwiązanie

- Zakończono ponad połowę testów, a pozostałe na ziemi i w powietrzu nastąpią w najbliższych dniach - wyjaśnił rzecznik koncernu Marc Birtel. Koncern planuje jeszcze jeden próbny lot, a zebrane wtedy dane przekaże FAA. Gdy urząd zatwierdzi nowe rozwiązanie, Boeing wyśle swe ekipy techników do instalowania nowych systemów w samolotach.

- Zasadniczy plan polega na tym, czy dostarczać nowe baterie w tej samej kolejności co  samoloty - dodał Birtel. ANA zostanie więc obsłużona jako pierwsza.

Nadal nie wiadomo, jak długo potrwa w FAA procedura certyfikowania baterii. Gdy zrobią to Amerykanie, przyjdzie kolej na japoński urząd.

Loty cargo

Kilkudziesięciu inżynierów Boeinga przebywa już w Japonii, więc mogą przystąpić do prac z bateriami, jak tylko koncern otrzyma zgodę na ich instalowanie. ANA szacuje, że w przypadku jej floty potrwa to koło miesiąca.

Reklama
Reklama

Gdy nowe systemy zostaną zainstalowane, japoński przewoźnik wznowi początkowo loty z ładunkami miedzy Tokio a Naha na Okinawie. - Takim rozwiązaniem firma chce zapewnić podróżnym poczucie bezpieczeństwa. Teraz nie wie, czy podróżni będą korzystać z dreamlinerów jak wcześniej - stwierdził jeden z informatorów.

Rzecznik ANA stwierdził, że loty cargo samolotami B787 są jedną z opcji. Przed uziemieniem przewoźnik używał dreamlinera dwa razy w tygodniu do transportu frachtu miedzy Tokio i Naha.

- Prawdopodobnie wykonamy próbne loty przed zabraniem ludzi na pokład. Niektórzy piloci, choć nie wszyscy, będą musieli latać dla zachowania swych uprawnień - dodał Nomura. Nie potrafił podać innych szczegółów tych próbnych lotów.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama