Startuje przetarg na samoloty szkoleniowe

Czeska firma Aero Vodochody nie potwierdziła w wyznaczonym terminie udziału w wartym 1,5 mld zł przetargu na dostawy systemu szkolenia pilotów dla polskich Sił Powietrznych.

Publikacja: 07.06.2013 17:15

Startuje przetarg na samoloty szkoleniowe

Foto: materiały prasowe

Do dialogu technicznego poprzedzającego rozstrzygnięcie przetargu przystąpią zatem trzej oferenci:  brytyjski oddział Lockheed Martin UK oferujących koreańskie samoloty T–50, koncern BAE Systems z lekkim odrzutowcem Hawk AJT i włoska Alenia Aermacchi (M 346 Master).

Armia potwierdziła, że planuje zamówić cały system zaawansowanego szkolenia pilotów w tym 8 nowych samolotów (z opcją dokupienia kolejnych 4 ) za ok. 1,5 mld zł.

Niskie koszty systemu

Polskie Siły Powietrzne są zainteresowane nowymi samolotami, a dostawcę całego, kompleksowego systemu szkoleniowego ( także symulatorów, pakietu logistycznego) komisja przetargowa wybierze w drodze negocjacji do 15 stycznia przyszłego roku. Pierwsze, nowe odrzutowce klasy AJT mają trafić do armii w 2017 r., chyba, że wcześniej MON np. zmieni swój program treningu pilotów i przerwie konkurs przed czasem ( co, przypomnijmy, miało już miejsce w przeszłości). MON podkreśla, że najniższa cena nie będzie jedynym kryterium wyboru maszyn, ważne będzie także  spełnienie technicznych wymagań i atrakcyjne wieloletnie koszty działania systemu szkoleniowego, traktowanego jako integralne przedsięwzięcie. Wojsko chciałoby aby system obsługi i serwisowania samolotów  był zlokalizowany w kraju.

Polskie oczekiwania związane z  nowymi samolotami, które  zastąpią wysłużone i przestarzałe treningowe maszyny TS 11 Iskra, doskonale znają m. in. Brytyjczycy -  BAE Systems już wcześniej oferowało u nas swój z treningowy odrzutowiec  Hawk AJT.

- Nasz samolot i system został wybrany przez 18 armii na świecie, wliczając Królewskie Siły Powietrzne (RAF) oraz – ostatnio – siły powietrzne Arabii Saudyjskiej i Omanu. Wyszkoliliśmy już ponad 20 000 pilotów - zachwala Paul Dawkins – szef kampanii samolotu Hawk AJT na Polskę.

Lockheed z  koreańskim odrzutowcem

Lockheed, który po „przetargu stulecia" w 2003 r. dostarczył armii 48 samolotów wielozadaniowych F-16 i w tym roku zamierza rozliczyć się w Polsce z wykonania  programu offsetowego za 6028 mln dolarów, teraz  promuje lekkie odrzutowce szkoleniowe  T-50 koreańskiej produkcji. To nie przypadek. - Lockheed  ściśle współpracował z Korean Aerospace Industries  przeprojektowaniu samolotów T-50 a koreańska maszyna wykorzystuje amerykańskie technologie – mówi Jerzy Gruszczyński redaktor naczelny miesięcznika Lotnictwo. Obie firmy łączy umowa marketingowa. Teraz KAI na polski rynek ma dostarczyć jedynie szkoleniowe platformy  a pakiet treningowy Lockheed Martin UK przeniesie z armii brytyjskiej, gdzie  firma organizuje szkolenia pilotów. Włoska grupa Alenia Aermacchi  produkująca dwusilnikowe odrzutowce T 346 Master, zapewnia, że oferuje samoloty  konstrukcyjnie najnowocześniejsze w swojej klasie.

Do dialogu technicznego poprzedzającego rozstrzygnięcie przetargu przystąpią zatem trzej oferenci:  brytyjski oddział Lockheed Martin UK oferujących koreańskie samoloty T–50, koncern BAE Systems z lekkim odrzutowcem Hawk AJT i włoska Alenia Aermacchi (M 346 Master).

Armia potwierdziła, że planuje zamówić cały system zaawansowanego szkolenia pilotów w tym 8 nowych samolotów (z opcją dokupienia kolejnych 4 ) za ok. 1,5 mld zł.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni