Około 35 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw ocenia, że są teraz w co najmniej takiej samej kondycji, jak przed wybuchem pandemii, a prawie 6 proc. mówi nawet o poprawie. Kolejnym 29 proc. do lipca udało się przywrócić poprzednią skalę działalności. W sumie 54 proc. wykazało odporność albo poradziło sobie z kryzysem pandemii - wynika z najnowszej edycji badania Keralla Research zrealizowanego dla BIG InfoMonitor w lipcu tego roku.
Problem w tym, że pozostała duża część sektora MŚP odczuła negatywne skutki koronawirusa, z którymi wiele przedsiębiorstw boryka się do dziś - łącznie ponad 44 proc. badanych MŚP przyznaje, że nie udało im się wrócić do skali działalności sprzed wybuchu pandemii.
To głównie efekt spadku zamówień i mniejszej liczby klientów - co zauważa 45 proc. uczestników badania. - Najbardziej przegrani są ci, na których ofertę po prostu nie podniósł się popyt. I czego by zarządzający firmą nie robili i tak nie są w stanie wpłynąć na sytuację - komentuje wyniki badania Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Wśród przegranych jest wiele firm z branży transportowej - aż 55 proc. badanych firm transportowych nie udało się wrócić do wcześniejszego poziomu działalności. Jak przypomina prezes Grzelak, w transporcie ucierpiał przede wszystkim przewóz osób m.in. w turystyce, a spadku zanotował również przewóz towarów. Dodatkowo przewoźnicy muszą ponosić wydatki na technologię a we znaki daje się też pakiet mobilności (zamykanie dostępu do rynków zagranicznych) i wzrost kosztów w kraju.
Słabo jest też w usługach (prawie 47 proc. notuje nadal spadek w biznesie) i w handlu (44 proc.). Najłagodniej pandemia obeszła się z budownictwem, gdzie tyko 23 proc. firm było w lipcu w gorszej sytuacji niż przed wybuchem pandemii. Jednak sytuacja sektora już się pogarsza, bo liczba nowych projektów spada, pod znakiem zapytania stoją budowy nowych biurowców czy centrów handlowych.
Spośród 44 proc. firm, które do dziś odczuwają skutki koronawirusa, co czwarta liczy na poprawę jeszcze w tym roku. Co trzecia przewiduje ją w przyszłym roku - przy czym najczęściej liczą na to firmy działające w przemyśle i w handlu.