Reklama

Złapać szansę na sukces w czasach zarazy

Wygrywają teraz firmy, które potrafią skorzystać z wymuszonej przez pandemię zmiany zwyczajów konsumenckich albo oferują produkty i usługi pomagające przetrwać obecną sytuację.

Publikacja: 02.09.2020 21:00

Złapać szansę na sukces w czasach zarazy

Foto: Adobe Stock

– Wprawdzie w strategiach na najbliższe 12 miesięcy priorytetem dla dwóch trzecich firm jest zmniejszanie kosztów działalności, ale ponad połowa myśli o wprowadzaniu na rynek nowych produktów lub usług – mówi Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu prognoz gospodarczych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, zwracając uwagę na wyniki sierpniowego badania PIE. Według niego, wiele przedsiębiorstw ocknęło się z szoku wywołanego pandemią i szuka już sposobów na rozwój biznesu, który w ostatnich miesiącach był luksusem dostępnym dla niewielu firm.

Dominują wśród nich szczęśliwcy z branż, które (na czele z e-commerce) dostały potężny impuls do wzrostu w czasie pandemii, a zwłaszcza w okresie lockdownu. Z tego impulsu, który zmienił nasze nawyki zakupowe, korzystają zarówno e-sklepy jak też firmy z ich otoczenia. W tym zwłaszcza zwłaszcza spółki kurierskie i logistyczne, które w ostatnich miesiącach szybko zwiększają obroty, rekrutując też nowych pracowników.

Przełomowy rok

Rekordy biją, i rodzime Allegro, i globalny Amazon. Co prawda nie podają danych o sprzedaży, ale jej rozwój pokazuje rosnące zatrudnienie. – Chcąc sprostać większemu popytowi na nasze usługi, uruchomiliśmy rekrutację na ponad dwa tysiące stanowisk we wszystkich regionach Polski, w których prowadzimy działalność – podkreśla Magdalena Zagrodnik, regionalny kierownik HR w Amazon Fulfillment Polska.

Gigant rozbudował też swoją bazę logistyczną w Polsce; w kwietniu ruszyło Centrum Logistyki E-Commerce w Gliwicach, które zatrudnia już tysiąc osób, a w sierpniu otwarto w Łodzi dziewiąte Centrum Logistyczne Amazon, gdzie do końca roku przybędzie ok. 600 pracowników. W czasie pandemii przyspieszył też rozwój InPostu, czołowego operatora paczkomatów. – Rok 2020 jest przełomowy dla InPostu. Po raz pierwszy w historii światowego e-commerce dostawy do paczkomatów pokonały w swojej popularności dostawy kurierem – podkreśla Rafał Brzoska, prezes spółki, która przez siedem miesięcy 2020 r. zwiększyła liczbę klientów prawie o jedną czwartą.

Reklama
Reklama

Wybuch pandemii wywołał też hossę na rynku usług do zdalnej komunikacji i pracy. W dwucyfrowym tempie rośnie spółka technologiczna LiveChat, która oferuje komunikator online dla biznesu. Skonsolidowane przychody w okresie kwiecień–czerwiec (II kwartał) zwiększyła prawie o 38 proc. w skali roku, a zysk netto o ponad 41 proc. Kilkukrotny wzrost biznesu notuje też polska platforma ClickMeeting, dostawca technologii do spotkań online. – Nagły przyrost zainteresowania spowodował, że liczba osób pracujących w ClickMeeting wzrosła o 25 proc. – twierdzi Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting.

Historyczne rekordy

Na przyspieszonym w czasie pandemii rozwoju technologicznym firm i konsumentów korzysta również Grupa AB, największy w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej dystrybutor IT i elektroniki użytkowej. – Od drugiej połowy marca skokowo zwiększył się popyt na asortyment powiązany ze zdalną pracą i nauką – podkreśla Andrzej Przybyło, prezes grupy AB, która w I kwartale tego roku zanotowała 22-proc. wzrost przychodów (do 2,3 mld zł). Dane za II kwartał AB ogłosi za kilka tygodni, ale zaznacza, że otoczenie związane z pandemią nadal jej sprzyja. Podobnie jak szybko zwiekszającym teraz sprzedaż producentom AGD.

Przyspieszona przez Covid-19 cyfrowa transformację firm to szansa dla Grupy K2 Internet, która w II kwartale br. zwiększyła przychody o jedną piątą w skali roku. – Stawiamy na usługi technologiczne, patrzymy optymistycznie na kolejne miesiące i planujemy rozwój, w tym powiększenie zespołu – zapowiada Paweł Wujec, prezes firmy.

Na zmianie nawyków konsumentów, którzy częściej szukają teraz rozrywki online, dobrze zarabiają krajowi producenci gier, na czele z CD Projektem. Na fali sukcesu „Wiedźmina" spółka (która dziś ogłosi dane za pierwsze półrocze), już w I kwartale zanotowała prawie 2,5-krotny wzrost przychodów ze sprzedaży w skali roku i ponadpięciokrotny wzrost zysku netto.

Jak na drożdżach rośnie teraz producent gier mobilnych Ten Square Games, który w II kwartale br. miał ponadtrzykrotnie większe przychody niż rok wcześniej i podwoił zysk netto. – II kwartał zamykamy rekordową sprzedażą i perspektywą kolejnych okresów z bardzo dobrymi przychodami. Konsekwentnie wzmacniamy zespół, stawiając na dalszy rozwój w obszarach produkcji gier, a także business intelligence i machine learning – deklaruje prezes firmy Maciej Zużałek.

Ostatnie miesiące były okresem skokowego wzrostu firm oferujących produkty i usługi bezpośrednio związane z walką z pandemią. Wśród nich są spółki biotechnologiczne (na czele z Biomedem) i producenci środków czystości. Czołowy producent płynów biobójczych spółka Medisept w tym roku kilkukrotnie zwiększyła produkcję, a zatrudnienie o 50 proc. (do ponad 100 osób).

Reklama
Reklama

Zyski maklerów

Wśród wygranych w czasach koronawirusa są także firmy działające na rynku kapitałowym, w tym domy maklerskie i GPW. W marcu wydawało się, że pandemia będzie miała negatywny wpływ i na ten sektor. Jednak gigantyczna przecena akcji zwiększyła aktywność inwestorów, przyciągając też tysiące nowych. Od marca do lipca w skali całego rynku przybyło ponad 71 tys. rachunków maklerskich, a przychody domów maklerskich z prowizji wzrosły nawet o kilkadziesiąt procent. Jak zaznacza Katarzyna Dębkowska z PIE, pandemia oprócz ogromnych strat przyniosła też firmom korzyści i szanse, w tym umiejętność zarządzania w kryzysie, otwarcie się na nowe modele biznesu i bardziej pogłębione myślenie strategiczne.

Opinia dla „rz"

Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor

Bardzo niewiele firm może powiedzieć: jest nam lepiej niż przed pandemią. Takie firmy jednak istnieją – ze zrealizowanych dla nas badań wynika, że 6 proc. mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw jest w stanie oznajmić, że ich kondycja jest aktualnie lepsza niż przed pojawieniem się Covid-19. Wielkość firmy nie ma tu znaczenia, w każdej grupie udział zadowolonych jest podobny.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama