Reklama
Rozwiń
Reklama

Europa Środkowo-Wschodnia daje szansę rozwoju firmom logistycznym

Globalne koncerny logistyczne rozbudowują się w Europie Środkowej i Wschodniej, oczekując na szybszy niż w innych rejonach wzrost obrotów.

Publikacja: 25.08.2013 10:57

Europa Środkowo-Wschodnia daje szansę rozwoju firmom logistycznym

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Przykładem może być holendersko-amerykańska CEVA, która w 2011 roku otworzyła w Polsce biuro regionalne na siedem krajów: Austrię, Czechy, Polskę, Rumunię, Słowację, Szwajcarię i Węgry.

– Ten region jest bardzo obiecujący i będziemy w nim szybko rozwijać się – twierdzi prezes i dyrektor zarządzający CEVA Marvin Schlanger. Koncern mający ponad 7 mld dol. przychodów był bliski bankructwa i w połowie br. przeszedł rekapitalizację, zmniejszając dług o połowę do 1,6 mld dol. i w tej samej proporcji koszt jego obsługi do 170 mln dol. rocznie. Po raz pierwszy od kilku lat CEVA ma gotówkę na koncie i jej część zainwestowała w Polsce,  tworząc krajową sieć dostaw dla farmacji. - Polska jest największym i najdynamiczniejszym rynkiem regionu – zdradza odpowiedzialny za 7 krajów Piotr Zborowski. Odmówił jednak podania wielkości przychodów w regionie i poszczególnych krajach.

Na farmację postawił także konkurencyjny FM Logistics. Ten francuski koncern o przychodach w 2012 roku przekraczających 800 mln euro ma w Europie Środkowej i Wschodniej już 23 magazyny, gdy we Francji 33. W sześciu krajach regionu firma osiąga ponad 200 mln euro przychodów.

– Widzimy wspólnie z naszymi klientami z branży spożywczej oraz kosmetycznej duży potencjał wzrostu w tym regionie – stwierdza zarządzający nim Carlos Velez. Firma zbudowała nawet 4 magazyny w Rosji, jednak i w jej przypadku Polska jest najważniejszym krajem regionu z przychodami 154 mln euro, który także w tym roku szybko rozwija się. Wzrost wynika z warunków makroekonomicznych a także z nowych projektów jak wzmiankowana sieć dystrybucji farmacji; sporo pracy doszło  po przejęciu Reala przez Auchan. Firma FM Logistics powiększyła dwukrotnie magazyn w Olszowej do 50 tys. m kw, o 50 tys. m kw wzrosła powierzchnia magazynu Ikea w Jarostach. To centrum logistyczne obsługiwane jest przez FM Logistics. Velez liczy na podobny sukces firmy na wschód od Polski i wymienia m.in. Ukrainę jako kolejny obiecujący rynek.

Na Ukrainie obecna jest największa w Polsce firma logistyczna, Raben. W 2012 roku przychody koncernu zbliżyły się do miliarda euro, z czego blisko połowę Raben uzyskał w Polsce, 400 mln euro w Niemczech, a resztę w pozostałych ośmiu krajach. Pomimo niepewnej sytuacji makroekonomicznej, koncern inwestuje na potęgę, m.in. w ub.r Raben oddał do użytku kompleks celny w Kijowie oraz magazyn przeładunkowy na Węgrzech. W Polsce w tym roku Raben wzbogacił się o 4 nowe magazyny przeładunkowe, które obniżają koszt funkcjonowania sieci drobnicowej.

Reklama
Reklama

Ekspansja w regionie nie jest zarezerwowana wyłącznie dla dużych graczy. Polska firma Rohlig Suus Logistics mająca 465 mln zł przychodów, także widzi szansę zdobycia klientów w sąsiednich krajach. – Otworzyliśmy w ub.r. biuro w Petersburgu, w którym zatrudnimy już 5 osób. Działa ono z dużym sukcesem – ocenia prezes firmy Tadeusz Chmielewski. Dodaje, że atrakcyjne są kraje położone jeszcze dalej na wschód: Kazachstan i Mongolia. – Otwiera się rynek białoruski – stwierdza dyrektor zarządzający Rohlig Suus Andrzej Kozłowski. Przyznaje, że na wschodzie łatwiej zdobyć klientów niż na ustabilizowanym rynku zachodnioeuropejskim, zdominowanym przez dużych graczy.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama