Kurczy się w tym roku rynek motocykli. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w sierpniu zarejestrowano tylko 619 nowych maszyn. To o przeszło 6 proc. mniej niż przed rokiem, a ubiegły miesiąc okazał się najsłabszym dla branży sierpniem od lat. Spadek widoczny jest także w wynikach skumulowanych liczonych od początku roku. 6256 sprzedanych motocykli to o 4,2 proc. mniej niż w pierwszych ośmiu miesiącach ub.r. Tracą lider i wicelider rynku: Romet Motors zmniejszył sprzedaż o 18,4 proc., natomiast Honda o 19,3 proc.

Lepiej niż nowe sprzedają się tymczasem motocykle używane. W sierpniu popyt odnotował minimalny wzrost (o 31 sztuk w ujęciu rocznym do 3638 maszyn), a od początku roku sprzedaż w tej grupie zwiększyła się o 3,8 proc.

W tym roku na rynku jednośladów zachodzą spore zmiany. W segmencie nowych motocykli wyjątkowo dobrze sprzedają się maszyny z dużymi silnikami powyżej 750 cm sześciennych, markowe i drogie. Przykładowo BMW odnotowało od początku roku wzrost sprzedaży o przeszło jedną trzecią w porównaniu z poprzednim rokiem. – Zakładaliśmy na ten rok blisko 30-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2012. Wszystko wskazuje, że ten plan uda się nam zrealizować – mówił „Rz" Robert Domański, dyrektor działu motocykli w BMW Polska. Podobny wzrost sprzedaży notuje Harley Davidson, który ma już w Polsce siedem salonów i planuje uruchomienie kolejnych.

Wysoki popyt na drogie motocykle zbiega się z rosnącą na polskim rynku motoryzacyjnym sprzedażą samochodów segmentu premium. Według eksperta Jato Dynamics Andrzeja Halarewicza prestiżowe marki w porównaniu z markami popularnymi są odporniejsze na kryzys. Ich sprzedaż dodatkowo wspierają oferty finansowania: większość motocykli BMW i Harleya sprzedawana jest na firmy, w leasingu lub w kredycie. W rezultacie segment największych motocykli zwiększył w tym roku swój rynkowy udział o 8,4 pkt procentowego, do 33,6 proc. Natomiast udział najpopularniejszych przed rokiem maszyn o pojemności do 125 cm sześc. mocno stracił i teraz zajmują one niecałą jedną czwartą rynku.

Jeszcze bardziej niż w przypadku motocykli kurczy się rynek motorowerów. Według PZPM od początku roku rejestracje nowych zmalały o 19,2 proc., a używanych o 23,7 proc.