Reklama

Szwedzkie gripeny bliżej Szwajcarii

Izba niższa parlamentu Szwajcarii zaaprobowała kupno 22 myśliwców Gripen, a ich producent, Saab jest pewien, że do finalizacji kontraktu za 3,4 mld dolarów dojdzie w 2014 r. Sprawa nie jest jednak przesądzona.

Publikacja: 12.09.2013 17:51

113 deputowanych głosowano -  przy 68 głosach sprzeciwu -  za  rządową propozycją zastąpienia gripenami wysłużonej floty myśliwców F-5 Tiger Northropa.

Umowę musi zatwierdzić jeszcze 18 września izba wyższa parlamentu, a następnie ma być poddana referendum, które może odrzucić decyzję parlamentu, bo dwie trzecie obywateli jest przeciwne zakupowi

Szwajcaria wybrała szwedzkie samoloty jako tańsze wyjście wobec samolotów  Typhoon Eurofightera, konsorcjum BAE Systems, Finmeccanica i EADS oraz od Rafale Dassault Aviation. Decyzja  o wyborze okazała się jednak niepopularna w kraju, który nie był zaangażowany w konflikt wojenny od 200 lat,  bo zakup samolotów wymaga cięć w innych dziedzinach, np. w oświacie.

Saab uznał pierwsze głosowanie za ważny etap procedury w Szwajcarii. - Jesteśmy bardzo zadowoleni, ale nadal trwa procedura polityczna w tym kraju - stwierdził szef Saaba na Europę i Bliski Wschód, Tomas Samuelsson podczas wystawy sprzętu wojskowego DSEI w Londynie. - Jesteśmy pewni, pracujemy z założeniem, że nam się uda - dodał.

Saab pracuje nadal nad dotrzymaniem obietnicy wykorzystania szwajcarskich dostawców większych komponentów samolotu, czym uatrakcyjnił swą ofertę. W sierpniu podał, że jego dostawcy podpisali dotąd ze 117 firmami szwajcarskimi 456 kontraktów o wartości 315 mln franków.

Reklama
Reklama

Samuelsson uważa, że struktura umowy ze Szwajcarią może być dobrym wzorcem dla przyszłych negocjacji, bo Saab chce zrealizować  założenie sprzedaży 300 gripenów w ciągu 10 lat. Już zawarł umowę ze Szwecją na 60 maszyn, prowadzi negocjacje z Brazylią, choć Samuelsson nie chciał ujawnić  szczegółów o stopniu zaawansowania tych rozmów.  O kontrakt z Brazylią na myśliwce Rafale stara się także Dassault.

Saab uważa za potencjalne rynki wszystkie kraje Azji, Ameryki Płd. i Europy, które muszą zacząć planowanie wymiany floty samolotowy bojowych, o ile Gripen spełnia ich wymogi. - Brazylia jest jednym z takich krajów, ale nigdy nie wypowiadamy się o stanie rozmów czy o stanowisku danego kraju. To one   podejmują własne decyzje - dodał Samuelsson.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama