Reklama

Ryanair rozwija loty ze Stansted

Ryanair przekonał właścicieli lotniska Stansted pod Londynem do obniżenia mu opłat w zamian za znaczne zwiększenie liczby lotów z i do tego lotniska.

Publikacja: 17.09.2013 11:25

Ryanair rozwija loty ze Stansted

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak

Prezes taniego przewoźnika irlandzkiego Michael O„Leary zagroził wcześniej w tym roku zmniejszeniem liczby lotów ze Stansted o 9 proc. z powodu planowej podwyżki o 6 proc. opłat na tym lotnisku przejętym w lutym od Heathrow przez Manchester Airport Group (MAG).

Największy w Europie tani przewoźnik zapowiedział teraz zwiększenie o 50 proc. w ciągu dekady liczby lotów z tego lotniska po otrzymaniu obietnicy zmniejszenia opłat zależnie od liczby odprawianych podróżnych. Stansted obniży je dopiero po zapewnieniu przez Ryanaira zwiększenia liczby podróżnych — dodał O"Leary. — Jeśli nie osiągniemy zakładanych poziomów odprawy, nie dostaniemy rabatów — powiedział.

Aby dotrzymać zaplanowanego wzrostu odprawianych podróżnych linia będzie oferować bilety po obniżonych cenach, co zmniejszy jej marżę zysku i przeniesie moce przewozowe z innych lotnisk.

Umowa z MAG przewiduje dodatkowy 1,3 mln pasażerów Rynaiara korzystających ze Stansted w przyszłym roku, z założeniem zwiększenia łącznej liczby z 13 mln obecnie do 20 mln w ciągu dekady. W ubiegłym roku Ryanair przewiózł z tego lotniska i na to lotnisko 12,5 mln osób, znacznie mniej wobec rekordu 15 mln z 2007 r. Gdy lotnisko należało do poprzednich właścicieli, ruch na nim zmalał z 23,8 mln podróżnych w 2007 r. do 17,5 mln w 2012 r.

Ogłoszona obecnie umowa może zwiększyć udział tej linii w łącznym ruchu na lotnisku do 80 proc. w ciągu 5 lat — ocenił Citi Bank. Sama linia szacuje, że umowa zapewni jedną czwartą jej planów rozwoju przewozów w następnych 5 latach.

Reklama
Reklama

Wcześniej w tym roku MAG podpisała z easyJet porozumienie o podwojeniu liczby odprawianych podróżnych do 6 mln w ciągu 5 lat.

Stansted z jednym pasem startów i lądowań, położone 50 km na północny wschód od centrum Londynu jest lotniskiem wyspecjalizowanym w obsłudze tanich linii i przewoźników czarterowych. Co pięć lat negocjuje podwyżki cen z brytyjskim urzędem lotnictwa cywilnego CAA, podobnie jak Heathrow i Gatwick.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama