Ryanair rozwija loty ze Stansted

Ryanair przekonał właścicieli lotniska Stansted pod Londynem do obniżenia mu opłat w zamian za znaczne zwiększenie liczby lotów z i do tego lotniska.

Publikacja: 17.09.2013 11:25

Ryanair rozwija loty ze Stansted

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak

Prezes taniego przewoźnika irlandzkiego Michael O„Leary zagroził wcześniej w tym roku zmniejszeniem liczby lotów ze Stansted o 9 proc. z powodu planowej podwyżki o 6 proc. opłat na tym lotnisku przejętym w lutym od Heathrow przez Manchester Airport Group (MAG).

Największy w Europie tani przewoźnik zapowiedział teraz zwiększenie o 50 proc. w ciągu dekady liczby lotów z tego lotniska po otrzymaniu obietnicy zmniejszenia opłat zależnie od liczby odprawianych podróżnych. Stansted obniży je dopiero po zapewnieniu przez Ryanaira zwiększenia liczby podróżnych — dodał O"Leary. — Jeśli nie osiągniemy zakładanych poziomów odprawy, nie dostaniemy rabatów — powiedział.

Aby dotrzymać zaplanowanego wzrostu odprawianych podróżnych linia będzie oferować bilety po obniżonych cenach, co zmniejszy jej marżę zysku i przeniesie moce przewozowe z innych lotnisk.

Umowa z MAG przewiduje dodatkowy 1,3 mln pasażerów Rynaiara korzystających ze Stansted w przyszłym roku, z założeniem zwiększenia łącznej liczby z 13 mln obecnie do 20 mln w ciągu dekady. W ubiegłym roku Ryanair przewiózł z tego lotniska i na to lotnisko 12,5 mln osób, znacznie mniej wobec rekordu 15 mln z 2007 r. Gdy lotnisko należało do poprzednich właścicieli, ruch na nim zmalał z 23,8 mln podróżnych w 2007 r. do 17,5 mln w 2012 r.

Ogłoszona obecnie umowa może zwiększyć udział tej linii w łącznym ruchu na lotnisku do 80 proc. w ciągu 5 lat — ocenił Citi Bank. Sama linia szacuje, że umowa zapewni jedną czwartą jej planów rozwoju przewozów w następnych 5 latach.

Wcześniej w tym roku MAG podpisała z easyJet porozumienie o podwojeniu liczby odprawianych podróżnych do 6 mln w ciągu 5 lat.

Stansted z jednym pasem startów i lądowań, położone 50 km na północny wschód od centrum Londynu jest lotniskiem wyspecjalizowanym w obsłudze tanich linii i przewoźników czarterowych. Co pięć lat negocjuje podwyżki cen z brytyjskim urzędem lotnictwa cywilnego CAA, podobnie jak Heathrow i Gatwick.

Prezes taniego przewoźnika irlandzkiego Michael O„Leary zagroził wcześniej w tym roku zmniejszeniem liczby lotów ze Stansted o 9 proc. z powodu planowej podwyżki o 6 proc. opłat na tym lotnisku przejętym w lutym od Heathrow przez Manchester Airport Group (MAG).

Największy w Europie tani przewoźnik zapowiedział teraz zwiększenie o 50 proc. w ciągu dekady liczby lotów z tego lotniska po otrzymaniu obietnicy zmniejszenia opłat zależnie od liczby odprawianych podróżnych. Stansted obniży je dopiero po zapewnieniu przez Ryanaira zwiększenia liczby podróżnych — dodał O"Leary. — Jeśli nie osiągniemy zakładanych poziomów odprawy, nie dostaniemy rabatów — powiedział.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki