To już kolejna pożyczka udzielona spółce PKP Polskie Linie Kolejowe przez Europejski Bank Inwestycyjny. Łączna kwota zaciągniętych w tym banku zobowiązań wynosi 1,65 mld euro.
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się po torach z prędkością 160 km/h a towarowe – 120 km/h.
Prace mają rozpocząć się jeszcze w tym roku potrwać do końca roku 2017.
- Celem EBI jest między innymi promowanie konkurencyjnych i przyjaznych środowisku usług transportowych. Jesteśmy w związku z tym szczególnie zadowoleni z zawarcia umowy z PLK, ponieważ inwestycja ta nie tylko poprawi jakość usług polskiej kolei, ale także pozwoli na zmniejszenie kosztów eksploatacji pociągów oraz skrócenie czasu podróży. Powinno to przyczynić się do rezygnowania z innych, bardziej szkodliwych dla środowiska naturalnego, środków transportu na rzecz z kolei w gęsto zaludnionym województwie mazowieckim — powiedział Werner Hoyer, Prezes EBI.
Jak mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK wartość obecnie realizowanego programu inwestycyjnego spółki ma wzrosnąć z obecnych 5,5 mld zł do ok. 9 mld zł w przyszłym roku.