Ron Bloom, jeden z architektów administracji Obamy, którzy w 2009 r. dokonał restrukturyzacji sektora samochodowego w USA, nazywany wówczas „samochodowym carem", wraca do Detroit.
Ma pomóc w załatwieniu dwóch spraw. Sergio Marchionne oczekuje, że ten 58-letni bankier z dyplomem z Harwardu uzyska od funduszu ochrony zdrowia VEBA należącego do branżowego związku zawodowego UAW ustępstwa, które pomogą włoskiej firmie wykupić resztę udziałów w Chryslerze. Druga sprawa nie związana z motoryzacją dotyczy pomocy emerytom z Detroit, którzy walczą przeciwko planowi zmniejszenia ich świadczeń w związku z bankructwem władz miejskich, którym zabrakło 18 mld dolarów. Podczas ratowania GM i Chryslera od bankructwa Bloom przekonał w 2009 r. związek UAW do przyjęcia udziałów w Chryslerze. Fiat kupił wówczas kontrolne 20 proc. z prawem zarządzania koncernem, stopniowo zwiększał swój pakiet do 58,5 proc. Fundusz VEBA związany z UAW ma teraz pozostałe 41,5 proc. Spór dotyczy wartości tego udziału. Włosi uważają, że powinni zapłacić zgodnie z wyceną Chryslera z 2009 r., VEBA chce jak najwięcej, według bieżącej wartości, różnica wynosi ponad miliard dolarów. Sprawa w sądzie w Delaware o wycenę pakietu do sprzedaży jest daleka od rozstrzygnięcia.
Marchionne stara się od 4 lat przejąć całość Chryslera i stworzyć zintegrowaną grupę, aby móc lepiej konkurować z Toyotą i Volkswagenem. Najpierw musi jednak dojść do porozumienia z VEBA o wycenię pozostałych 41,5 proc., bo bez tego zapłaci znacznie więcej. VEBA może np. ogłosić pierwotną publiczną ofertę sprzedaży 16,6 proc. w Chryslerze, ma do tego prawo, a wtedy udział ten znacznie bardziej zdrożeje, choćby dlatego, że akcje Chryslera będą bardzo atrakcyjne. Koncern notuje zyski od 41 miesięcy.
Bloom współpracował ściśle z Marchionnem w 2009 r., gdy szef Fiata negocjował z resortem finansów USA kupno pakietu kontrolnego w Chryslerze. Bloom ma ogromne doświadczenie w trudnych sprawach, przez 13 lat był doradcą związku zawodowego United Steelworkers, prowadził własną firmę inwestycyjną, był specjalistą od przemysłu w Lazard. Uczestniczył w ponad 100 postępowaniach o upadłość i restrukturyzacjach.